عذرخواهی پس از ۱۴۵ سال:‌ شهری در کالیفرنیا بابت سوزاندن محله چینی‌ها متاسف است 

قرار است موزه‌ای در مورد تاریخ حضور چینی‌ها در شهر آنتیوکِ کالیفرنیا ساخته شود

تقابلی پیش آمد و ساکنان چینی آنتیوک مجبور به فرار شدند - Philip Pacheco / AFP

شهر آنتیوک در کالیفرنیا پس از ۱۴۵ سال به طور رسمی به دلیل سوزاندن محله چینی‌های خود عذرخواهی کرد. حالا تاریخدانی می‌گوید که شاید محله‌ چینی‌های دیگری هم بوده‌اند که ناپدیده شده‌اند.

محله چینی‌های شهر آنتیوک به دست تازه‌واردانی ساخته شد که در دوره تب طلا وارد این شهر شدند. مهاجران چینی در این محله در مغازه‌های خود در خیابان‌های اول و دوم، رشته و سبزیجات می‌فروختند ـ امروز اما تقریبا هیچ چیز از آن محله باقی نمانده است. 

در نهایت تنش‌های بین شهروندان سفیدپوست و آسیایی‌تبار این شهر منجر به حمله‌ای شد که باعث شد تمام این منطقه برای یک قرن از نقشه حذف شود. این اتفاق در پی آن بود که پزشکی مدعی شد بیماری‌های رایج بین مردان جوان شهر به دلیل حضور تن‌فروشان چینی است. 

تقابلی پیش آمد و ساکنان چینی آنتیوک مجبور به فرار شدند. ساختمان‌هایی که خانه یکی از نخستین جوامع آسیایی کالیفرنیا بودند آتش‌زده شدند. امروز تنها یک دیوار آجری از آن محله باقی مانده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای شهر آنتیوک در ماه مه، پس از ۱۴۵ سال انتظار، به طور رسمی از ساکنان چینی شهر و نوادگان تازه‌واردان دوره تب طلا عذرخواهی کرد. 

لامار تورپ، شهردار آنتیوک، در گفت‌وگو با روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» گفت که در پی کشته شدن جورج فلوید در مینیاپولیس در سال گذشته  (۲۰۲۰) و جنبش ضدنژاپرستی که از آن ناشی شد او به عنوان مقامی که خود قومیت مختلط دارد احساس کرده است که می‌بایست پیش‌قراول کارزاری برای عذرخواهی بابت سوزاندن محله‌ چینی‌ها شود. 

آقای تورپ گفت: «من در حین موج جنبش جان سیاهان اهمیت دارد انتخاب شدم و احساس می‌کنم که شهر ما که بیش از ۱۰۰ سال پیش چینی‌ـ‌آمریکایی‌ها را بیرون کرد می‌بایست با واقعیت روبه‌رو شود و دست به جبران مافات بزند. بسیار دردناک بود که اخبار را نگاه می‌کردیم و من مدام با خودم فکر می‌کردم که کافی نیست که بگوییم در همبستگی با این گروه و آن گروه‌ایم.»

بسیاری از ساکنان آنتیوک که ۳۳ درصد لاتین‌تبار، ۲۸ درصد سفیدپوست، ۲۲ درصد سیاه‌پوست و ۱۲ درصد آسیایی‌تبارند به «لس‌آنجلس تایمز» گفتند که تا پیش از ماه مه خبری از تاریخ محله چینی‌های این شهر نداشتند.

شورای شهر قصد دارد منطقه‌ای از این شهر را به نام محله تاریخی چینی‌ها نام‌گذاری کند و در آن نقاشی‌های دیواری و موزه‌هایی برای ارج نهادن به گذشته آسیایی این شهر بنا شود.

لورین هوم، استادیار علوم سیاسی و پژوهشگر چینی‌ـ‌آمریکایی، گفت: «این ماجرا نشان می‌دهد که محله چینی‌های بسیاری در حال رشد بودند. مکان همه آن‌ها را نمی‌دانیم اما باید بکوشیم بر دانش خود بیافزاییم و آن‌ها را حفظ کنیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان