المپیک توکیو:‌ پاداش نقدی برندگان مدال طلا، نقره و برنز چقدر است؟

ورزشکاران در المپیک توکیو در بیش از ۳۳۹ رویداد ورزشی رقابت می‌کنند

تیم ملی بسکتبال زنان ایالات متحده آمریکا برنده مدال طلای المپیک توکیو ۲۰۲۰- NBAE Stephen Gosling/NBAE via Getty Images/AFP

نقطه اوج هر ورزشکار راه‌یافته به المپیک این است؛ بردن مدال طلا، نقره یا برنز که پاداش سال‌ها فداکاری و تمرین طاقت‌فرسا است که نگاه عموم دور می‌ماند.

اما هیچ‌یک از ورزشکاران رقابت‌کننده در المپیک توکیو به دلیل شرکت در این رویداد ورزشی ۱۵.۴ میلیارد دلاری، از سازمان‌دهندگان المپیک پاداشی نمی‌گیرند.

  شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا به تنهایی بابت دریافت حق پخش مسابقات المپیک تابستانی و زمستانی تا سال ۲۰۳۲، ۷.۷ میلیارد دلار پرداخت کرده و برای المپیک توکیو ۲۰۲۰ یک میلیارد و ۲۵ میلیون دلار آگهی فروخته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تخمین زده می‌شود که کمیته بین‌المللی المپیک از فروش حق پخش تلویزیونی مسابقات بین سه تا چهار میلیارد دلار درآمد کسب کند.

اما این پول با ۱۱ هزار ورزشکار شرکت‌کننده در المپیک یا چهار هزار ورزشکار حاضر در مسابقات پاراالمپیک تقسیم نمی‌شود.

کمیته بین‌المللی المپیک که بازی‌ها را پیش می‌برد و تبلیغ می‌کند، به ورزشکارانی که به سه سکوی برتر مسابقات راه یابند و پیروز شوند، جایزه نقدی نمی‌دهد بلکه به آنان مدال تقدیم می‌کند و به تمامی کسانی که به هشت مقام برتر می‌رسند، «دیپلم افتخار» اهدا می‌کند.

با این حال بسیاری از مدال‌آوران المپیک از کمیته المپیک کشورهای خود جایزه نقدی می‌گیرند.

کمیته المپیک و پاراالمپیک ایالات متحده آمریکا به هر ورزشکاری از تیم آن کشور که مدال طلا بگیرد، ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار، به برندگان مدال نقره ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار و به ورزشکارانی که برنز بگیرند ۱۵ هزار دلار جایزه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اطلاعات وب‌سایت moneyunder30.com، برخی کشورها و بیشتر آن‌هایی که کمتر مدال می‌گیرند، جایزه نقدی سخاوتمندانه‌تری به ورزشکارانشان می‌دهند.

سنگاپور به مدال‌آوران طلا، نقره و برنز خود به ترتیب ۷۴۴، ۳۷۲ و ۲۸۶ هزار دلار پاداش می‌دهد.

هنگ‌کنگ در ازای گرفتن مدال طلا به ورزشکارانش ۶۴۴ هزار دلار، برای مدال نقره ۳۲۲ هزار و برای مدال برنز ۱۶۱ هزار دلار می‌پردازد.

مالزی علاوه بر دادن جایزه نقدی ۲۴۱ هزار دلاری به برندگان مدال طلا و ۷۲ هزار و ۲۰۰ دلاری و ۲۴هزار و ۱۰۰ دلاری به مدال‌آوران نقره و برنز، به آنان حقوق ماهیانه مادام‌العمر نیز پرداخت می‌کند.

این حقوق برای برنده مدال طلا حدود یک هزار و ۱۸۲ دلار، برای برنده مدال نقره ۷۰۹ دلار و برای برنده مدال برنز ۴۷۳ دلار است.

کمیته المپیک بریتانیا به برندگان مدال جایزه نمی‌دهد، اما آن‌ها برای تمرین‌های خود کمک‌هزینه سالانه دریافت می‌کنند و ورزش بریتانیا  ۱۲۵ میلیون پوند از بودجه دولت و بلیت‌های بخت‌آزمایی را به حمایت از تیم‌های المپیک و پاراالمپیک اختصاص می‌دهد.

البته ورزشکاران المپیکی از طریق قراردادهای حمایتی اسپانسرها نیز درآمد کسب می‌کنند و تخمین زده می‌شود که یوسین بولت به دلیل پیروزی‌های خود در رشته دوومیدانی، سالانه ۳۰ میلیون دلار درآمد دارد.

© The Independent

بیشتر از ورزش