«اسرائیل آماده است به مردم ایران برای حل بحران آب کمک کند»

نماینده اسرائیل در سازمان ملل می‌گوید اسرائیل آماده است به مردم ایران برای بهبود امنیت آب آنان کمک کند

گیلاد اردان می‌گوید حکومت ایران به جای همکاری به دنبال بر هم زدن ثبات منطقه است- AHMAD GHARABLI / AFP

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد گفت کشورش آماده است با تکنولوژی آب خود به ایران و لبنان کمک کند.

او دیروز چهارشنبه در جلسه ماهانه شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره خاورمیانه گفت: « بخش‌هایی از ایران چنان با بحران آب مواجه هستند که معترضان به خیابان آمده‌اند، اما رژیم آخوندی همچون گذشته با خشونت و قتل به این اعتراضات واکنش نشان داده است.»

اردان گفت اسرائیل در زمینه تکنولوژی و مدیریت آب، در جهان پیشرو است و اگر روابط ایران و لبنان با اسرائیل خصمانه نبود، منطقه از نظر مدیریت منابع آب، وضعیت به مراتب بهتری داشت.

او گفت لبنان در وضعیتی بحرانی به سر می‌برد و طبق گزارش یونیسف، سیستم آب این کشور در آستانه فروپاشی است.

نماینده اسرائیل در سازمان ملل افزود که اسرائیل آماده است که به مردم ایران و لبنان برای بهبود امنیت آب آنان کمک کند همان گونه که این کار را برای بسیاری دیگر از کشورهای جهان انجام داده است.

او ایران را متهم کرد که به جای همکاری در چنین زمینه‌هایی، به دنبال دستیابی به سلاح اتمی برای بر هم زدن ثبات منطقه است.  

گبلاد اردان همچنین از شورای امنیت خواست حزب‌الله لبنان را پیش از آنکه منطقه را درگیر جنگ کند، محدود سازد.

او هشدار داد اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامی برای محدود کردن حزب‌الله لبنان انجام ندهد، این گروه کل منطقه را درگیر جنگی منطقه‌ای خواهد کرد.

اردان که در جلسه ماهانه شورای امنیت در باره خاورمیانه سخن می‌گفت، افزود :«شورای امنیت باید با استفاده از صلح‌بانان خود، اقدامات و حرکت‌های گروه تروریستی حزب‌الله را به‌طور کامل تحت نظر قرار دهد و فعالیت‌هایش را محدود کند.»

به گزارش روزنامه جورازلم پست، او همچنین از شورای امنیت خواست تا قدرت و اختیارات نیروهای موقت سازمان ملل در لینان را افزایش دهد. این نیروها طبق قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل که به جنگ دوم لبنان پایان داد، بر نقض آتش‌بس نظارت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای سازمان ملل مشهور به UNIFIL، از سال ۱۹۷۸ در مرز لبنان و اسرائیل مستقر هستند و ماموریت آنها به طور سالانه تمدید می‌شود. انتظار می‌رود شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماه آینده در باره تمدید ماموریت این نیروها رای‌گیری کند.

نماینده اسرائیل درهمین باره گفت: شورای امنیت باید از فرصت تمدید حضور نیروهای UNIFIL برای ممانعت از اقدامات گروه تروریستی حزب‌الله در جنوب لبنان استفاده کند و به این نیرو، اختیارات، ابزار و اراده انجام این ماموریت را بدهد.

او گفت: «جمهوری اسلامی ایران با حمایت شبانه‌روزی از حزب‌الله، موشک‌های نقطه‌زن و دیگر تسلیحات پیشرفته در اختیار این گروه قرار می‌دهد.»

گیلاد اردان افزود:« هفته گذشته، از منطقه‌ تحت پوشش نیروهای سازمان ملل، دو موشک به سمت اسرائیل شلیک شد و این امر کاملا غیر قابل قبول است.»

در حال حاضر ده هزار و ۴۱ نفر از ۴۶ کشور جهان، در قالب UNIFIL در جنوب لبنان فعالیت می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در نامه‌ای به شورای امنیت تاکید کرده است که باید اختیارات بیشتری به این نیرو داده شود.

او خواستار پایان دادن به نقض قطعنامه  ۱۷۰۱ به ویژه در زمینه قاچاق اسلحه به حزب الله لبنان شده و همزمان از اسرائیل نیز خواسته است که از تجاوز به حریم هوایی لبنان خودداری کند.

اسرائیل از حریم هوایی لبنان برای مراقبت و پیگیری و نیز هدف قرار دادن پایگاه‌های ایران استفاده می‌کند.

گوترش در نامه خود نوشته است :«در فاصله زمانی ۲۰ فوریه تا ۱۸ ژوئن، نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در لبنان، ۲۶۰ مورد نقض حریم هوایی لبنان از سوی اسرائیل را ثبت کرده‌اند که در برگیرنده ۴۱۲ ساعت و ۴۳ دقیقه پرواز در حریم هوایی لبنان می شود. ۸۰ درصد  نقض حریم هوایی لبنان با استفاده از پهپادها انجام گرفته است.»