طاعون در آمریکا؛ سنجاب به شناسایی شیوع بیماری کمک می‌کند؟

طاعون از طریق نیش کک آلوده یا تماس مستقیم با حیوانات مبتلا به انسان منتقل می‌شود

اداره بهداشت عمومی و محیط زیست کلرادو اعلام کرد که سنجاب‌ مرغزارها به طور ویژه‌ای نسبت به طاعون آسیب‌پذیرند، عکس تزئینی است - Samuel Corum / AFP

مقام‌های بهداشتی ایالت کلرادو به ساکنان هفت بخش هشدار دادند مراقب ظهور مجدد طاعون در منطقه باشند.

گرچه طاعون دیگر به اندازه قرون وسطی که در آن زمان حدود ۵۰ میلیون نفر را کشت، مرگبار نیست اما این بیماری در دوران معاصر هم می‌تواند به مرگ منجر شود. ابتلا به طاعون در سال جاری میلادی مرگ یک دختر ۱۰ ساله در همین ایالت را در پی داشت.

طاعون هر سال به کلرادو بازمی‌گردد و معمولا در کک‌ها وجود دارد و به حیوانات کوچک و در مواردی نادر به انسان منتقل می‌شود. در سال جاری بخش‌های سن‌میگل، ال پاسو، بولدر، هورفانو، آدامز، و لپلیت همگی مواردی از ابتلا به طاعون را گزارش کرده‌اند.

به گزارش نشریه دورانگو هرالد، دختری که در اثر ابتلا درگذشت ظاهرا گراز پرورش می‌داده است اما به صورت قطعی معلوم نیست که کک‌ها از طریق گراز بیماری را به او انتقال داده‌ باشند.

به گزارش نشریه کلرادو سان، بعد آنکه عده‌ای از شهروندان کلرادو گزارش کردند گروهی از سنجاب‌ مرغزارهای محلی (از جوندگان بومی علفزارهای آمریکای شمالی) ناپدید شد‌‌ه‌اند، مقام‌های بهداشتی جمع‌آوری و آزمایش کک‌ها را شروع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره بهداشت عمومی و محیط زیست کلرادو اعلام کرد که سنجاب‌ مرغزارها به طور ویژه‌ای نسبت به طاعون آسیب‌پذیرند. هر بار که در طول تابستان از گروهی از این حیوانات خبری نشود، اخطاری برای مقام‌های بهداشتی کلرادو است که طاعون احتمالا بازگشته است.

اداره بهداشت عمومی و محیط زیست کلرادو از تمام ساکنان ایالت خواست این جوندگان را نکشند چون ممکن است افزایش خطر شیوع طاعون را افزایش دهد.

اداره بهداشت عمومی و محیط زیست کلرادو اعلام کرد: «اگر کاهش فعالیت جوندگان در منطقه خود و جایی که جوندگان معمولا فعال‌اند را شاهد بودید، با سازمان بهداشتی محل خود تماس بگیرید.»

طاعون از طریق نیش کک آلوده یا تماس مستقیم با حیوانات مبتلا به انسان منتقل می‌شود. در آغاز بیماری تشخیص ابتلا به طاعون دشوار است چون علائم آن شبیه سایر بیماری‌ها مانند آنفولانزا یا ویروس کرونا است. افراد مبتلا ممکن است سرفه کنند، تب داشته باشند و غدد لنفاوی آن‌ها متورم شود.

خوشبختانه اگر ابتلا به طاعون زود تشخیص داده شود می‌توان آن را با داروهای موجود درمان کرد ولی اگر درمان نشود، ممکن است به بیماری وخیم‌تر و مرگ منجر شود.

به طور میانگین سالانه هفت نفر به طاعون مبتلا می‌‌شوند و موارد ابتلا بیشتر در ایالت‌های نیومکزیکو و کلرادو ساکن‌اند.

طاعون که به آن مرگ سیاه هم گفته می‌شود از طریق موش‌های مخفی در کشتی‌های بخاری که از آسیا به آمریکای شمالی می‌آمدند، به قاره آمریکا وارد شدند. وقتی آن کشتی‌ها در بندرهای آمریکا لنگر می‌انداختند، موش‌ها از آن خارج می‌شدند و بیماری را در آنجا شیوع می‌دادند.

امروز طاعون تقریبا به طور کامل به مناطق روستایی شمال نیومکزیکو و جنوب کلرادو محدود شده است.

© The Independent