رئیس‌جمهور اسرائیل خواهان همکاری بیشتر با ترکیه شد

روابط اسرائیل و ترکیه پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس سرد شده است

انتخاب اسحاق هرتزوگ امیدها را برای بهبود رابطه اسرائیل و ترکیه افزایش داده است - EMMANUEL DUNAND / AFP

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل از رجب طیب اردوغان و سایر رهبران منطقه خواست تا برای ایجاد آینده بهتر در منطقه همکاری بیشتری داشته باشند.

به نوشته دیلی نیوز، وی در پیامی که در افتتاحیه نمایشگاهی که با عنوان «قهوه: شرق و غرب»، در موزه هنرهای اسلامی در اورشلیم برگزار می‌شود، گفت: «وقتی رهبران برای نوشیدن قهوه دور یک میزگرد هم می‌آیند، می‌توانند اختلافات را حل کنند و برای آینده بهتر پیش روند.»

مشاور فرهنگی سفارت اسرائیل در ترکیه، این پیام ویدئویی را در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.


هرتزوگ در ادامه افزود وقتی با یکدیگر قهوه می‌خوریم، مشخص می‌شود که اختلافات چندان بزرگ و ترسناک نیستند. این را جغرافیای گسترده‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم و تقاطع ادیان و فرهنگ‌ها است، به ما می‌آموزد. آنها این کار را صریح انجام می‌دهند. من از اقامتگاه ریاست جمهوری در اورشلیم بهترین آرزوها را برای شما می‌کنم.

اردوغان در تاریخ ۱۲ ژوئیه با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور جدید اسرائیل تماس گرفت و به وی برای آغاز به کار خود تبریک گفت.

ریاست جمهوری اسرائیل یک مقام تشریفاتی است. اردوغان با اشاره به اینکه ادامه گفتگو را بسیار ارزشمند می‌داند، افزود روابط ترکیه و اسرائیل برای ثبات منطقه کلیدی است.

اردوغان همچنین بر حمایت خود از راه حل دو کشور در یک سرزمین برای پایان نزاع اسرائیل و فلسطین تأکید کرد و افزود گام‌های مثبت در این زمینه، به بهبود روابط ترکیه با اسرائیل کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۱۰ پس از حمله نیروهای دفاعی اسرائیل به کشتی مرمره که تلاش می‌کرد محاصره اسرائیل علیه فلسطینیان در نوار غزه را بشکند، متوقف شد. در این حمله حدود ۱۰ فعال ترک کشته شدند.

در سال ۲۰۱۶ ، اسرائیل و ترکیه پس از شش سال روابط پرتنش، به توافقاتی برای عادی‌سازی روابط دست یافتند. با این حال، دو کشور هنوز به دلیل مسائل مربوط به مداخلات اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین رابطه حسنه‌ای ندارند.

این دو کشور پس از اعمال خشونت و کشته‌شدن ده‌ها فلسطینی که نسبت به تصمیم ایالات متحده برای انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس در سال ۲۰۱۸ معترض بودند، سفیران خود را از کشورهای یکدیگر فرا خواندند.

دو کشور از اواخر سال گذشته برای عادی‌سازی روابط در حال مذاکره بودند که دوباره در نتیجه عملیات نظامی اسرائیل علیه غزه، متوقف شد. آنکارا می‌گوید باید نگرش اسرائیل نسبت به فلسطینیان به تغییر کند تا بتواند روابط پایداری با ترکیه برقرار کند.

اعتقاد بر این است که خروج بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین از دولت اسرائیل، امیدهای بازگشت به وضعیت عادی در گفتگوهای ترکیه و اسرائیل را تقویت می‌کند.

بیشتر از جهان