ایرانیانی که تنها به‌دلیل تماس با اسرائیلی‌ها زندانی می‌شوند

فاکس‌نیوز به زنی زندانی در اوین اشاره کرده که هنگام خروج از سفارت اسرائیل در آنکارا دستگیر شده است

تجمع ایرانیان ساکن اسرائیل در حمایت از اعتراض‌های مردم ایران در آبان ۹۸- تصویر از رسانه‌های اجتماعی

درمیانه تنش‌های روزافزون جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل، شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز در گزارشی اختصاصی به ایرانیانی پرداخته است که صرفا به‌دلیل تماس با اسرائیلی‌ها تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و به مجازات‌های سخت محکوم شده‌اند. در این گزارش همچنین به یک زندانی اشاره شده است که ترکیه او را به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده است.  

وب‌سایت شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارشی به نقل از یک منبع خبری خود که نامش را ذکر نکرده، نوشته است: «زنی که در زندان بدنام  اوین- جایی که حکومت بیشتر زندانیان سیاسی خود را آن‌جا نگه‌داری می‌کند- زندانی بود، هنگام ترک سفارت اسرائیل در آنکارا، به‌دست نهاد اطلاعاتی ترکیه دستگیر شده بود.»

به گفته این منبع، ترکیه آن زن را به ایران بازگردانده و به «سپاه پاسداران» تحویل داده است. 

این درحالی است که ترکیه عضو سازمان ناتو و به‌ظاهر از متحدان ایالت متحده است و دولت آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع به فاکس‌نیوز گفته است که «این زن به اتهام جاسوسی و تروریسم به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. او دوست‌پسری ایرانی داشت که در اروپا با هم آشنا شده بودند و به‌گفته‌ این زن، به‌عنوان پزشک در  ارتش اسرائیل کار می‌کند.» 

به گفته منبع خبری مذکور، «این زن با پاسپورت ایرانی به‌همراه دوست‌پسرش به تل‌آویو سفر کرده و به احتمال زیاد، در انجام کاری برای اسرائیلی‌ها نقش داشته است. او که یک مسلمان معتقد است و به‌طور مرتب نماز می‌خواند، به‌طریقی با اسرائیل مرتبط یا به این کار کشیده شده است.»

به گزارش فاکس‌نیوز، این نخستین‌بار نیست که ترکیه به اسرائیل خیانت می‌کند. در سال ۲۰۱۳ نیز یکی از یادداشت‌نویس‌های واشینگتن‌پست، نوشته بود: «گفته می‌شود اردوغان هویت تا ۱۰ نفر از ایرانیانی که در ترکیه با عوامل موساد ملاقات داشته‌اند را برای نهادهای اطلاعاتی ایران افشا کرده است.»

علاوه‌بر این، حساب کاربری سازمان «دیده‌بان محور مقاومت» (Resistance Axis Monitor) که عملیات‌ ایران و نیروهای نیابتی آن در خاورمیانه را زیر نظر دارد، روز سوم فروردین‌ماه (۲۳ مارس) در توییتی نوشت: «برخی کانال‌های تلگرامی معروف طرفدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته مدعی شدند که اطلاعات ترکیه درمورد نقشه موساد برای ترور معاون اقتصادی نیروی قدس و وزیر نفت پیشین، رستم قاسمی، در لبنان هشدار داده و مقام‌ها این طرح را خنثی کرده‌اند.»

 

فاکس‌نیوز در گزارش خود به یک منبع خبری دیگر اشاره می‌کند که به این رسانه گفته است در داخل زندان‌های ایران «بسیاری از فعالان ضدرژیم» بر پایه این‌که «دشمن دشمن من، دوست من است»، به‌شدت «طرفدار اسرائیل‌اند». به گفته او، آن‌ها چیزهایی شبیه این می‌گویند که «من عاشق اسرائیلم» یا «کاشکی اسرائیل ایران را بمباران کند».

این منبع خبری فاکس‌نیوز همچنین به یک زندانی دیگر اشاره کرده است که «گویا به‌دلیل ارتباط با افرادی در اسرائیل به پنج سال زندان محکوم شده است». این شخص در یک وب‌سایت فارسی‌زبان درباره اسرائیل، که یک سازمان غیردولتی اسرائیلی برای برقراری ارتباط با مردم ایران راه‌اندازی کرده است، نظرات همدلانه یا علاقه‌مندانه‌ای ارسال کرده بود.

به گفته این منبع، «آن سازمان سپس با فرد زندانی تماس گرفته و او ویدئویی در حمایت از آن‌‌ها ضبط کرده بود» و همچنین از طریق تماس تصویری با تعدادی از اسرائیلی‌هایی که در وب‌سایت با آن‌ها آشنا شده، در ارتباط بوده است. 
حکومت جمهوری اسلامی آن‌ها را زیر نظر داشته و او را به‌دلیل این «ارتباط‌های غیرقانونی» و انتشار آنلاین مطالبی در طرفداری از اسرائیل دستگیر و به جاسوسی متهم کرده است. منبع فاکس‌نیوز گفت که او در زندان هم بسیار طرفدار اسرائیل مانده بود و آشکارا درباره علاقه‌اش به سفر به اسرائیل بعد از آزادی از زندان می‌گفت. او افزود که زندانی حتی امیدوار بود اسرائیل بعد از آزادی به او پناهندگی بدهد، زیرا زندانی‌شدنش برای آن کشور بوده است.

سومین موردی که فاکس‌نیوز از آن مطلع شده است، مربوط به یک زندانی دیگر ایرانی است که همراه با شریک زندگی‌اش به جرم جاسوسی برای موساد محکوم شده است. شریک زندگی این زندانی پیش از آن‌که او دستگیر شود، توانسته است از ایران بگریزد. گویا این زندانی صاحب آپارتمانی در تل‌آویو بوده و چند بار به اسرائیل سفر کرده است.  

فاکس‌نیوز در گزارش خود به این اشاره کرده است که جمهوری اسلامی سفر به اسرائیل را جرم می‌داند و طی سال‌های گذشته ایرانی‌های یهودی که به اسرائیل سفر کرده و به ایران بازگشته‌اند را زندانی کرده است؛ همچنین در سال ۲۰۲۰ مجلس شوای اسلامی در ایران قانونی تصویب کرد که براساس آن هرگونه تماس از پیش هماهنگ‌شده بین ایرانی‌ها و اسرائیلی‌ها غیرقانونی محسوب می‌شود.