طالبان در مناطق زیر سلطه‌اش مردم را قتل‌عام کرده‌ است

دولت افغانستان دستور داده است کشتار مردم توسط طالبان بررسی شود

درگیری‌های شدید در استان غزنی باعث شده است تا سه هزار خانواده از این شهرستان آواره شوند - Banaras KHAN / AFP

روز یکشنبه، تعدادی از ساکنان شهرستان مالستان در استان جنوبی غزنی، در نشستی خبری اعلام کردند که گروه طالبان با تصرف این شهرستان ده‌ها تن از ساکنان این منطقه را کشته‌اند. شورای مردمی شهرستان مالستان و نیز تعدادی از بازماندگان قربانیان کشتار مردم این شهرستان توسط طالبان می‌گویند که این گروه بیش از ۴۰ غیرنظامی را از خانه‌هایشان بیرون کشیده و جلو چشم خانواده‌هایشان به قتل رسانده‌ است.

حاجی نادر، پدر دو جوان که طالبان آنان را به قتل رسانده‌ است، در این نشست به رسانه‌ها گفت که طالبان دو فرزند جوان او را به جرم اینکه با دولت همکارند، به قتل رسانده است؛ در حالی که فرزندان او هیچ‌کدام با دولت رابطه‌ای نداشتند. حاجی نادر که خانواده‌ دو فرزندش را به کابل رسانده است، می‌گوید: «ما در حال فرار از محل درگیری‌ها بودیم که طالبان راه ما را بستند و دو فرزندم را  پیش رویم به قتل رساندند.» زلیخا، همسر مردی که طالبان کشته‌ است، نیز می‌گوید: «وقتی می‌خواستیم از محل درگیری فرار کنیم، طالبان ما را متوقف و دو نفر را از میان ما انتخاب کردند و کمی دورتر، هر دو را به رگبار بستند.»

فعالان مدنی استان غزنی می‌گویند که درگیری‌های شدید در استان غزنی باعث شده است تا سه هزار خانواده از این شهرستان آواره شوند و به کابل یا مرکز غزنی پناه ببرند.

این تنها گزارش از قتل‌عام افراد محلی در افغانستان نیست و در این خصوص گزارش‌های متعددی منتشر شده است. چند روز قبل، رسانه‌های داخلی و بین‌المللی گزارش دادند که گروه طالبان پس از تصرف شهرستان اسپین بولدک که مهم‌ترین بندر تجارتی افغانستان با پاکستان نیز در همین شهرستان قرار دارد، تعداد زیادی از مردم محلی را قتل‌عام کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آغاز گزارش شد که گروه طالبان پس از تصرف اسپین بولدک، حدود ۳۰۰ نفر از مردم غیرنظامی محل را با خود برده‌اند. پس از آن مشخص شد که این گروه بیش از ۱۰۰ تن را به قتل رسانده‌اند. کشته‌شدگان این حادثه همه از قوم اچکزی بودند که سابقه دشمنی شدیدی با طالبان دارند. ژنرال عبدالرازق، فرمانده پلیس قندهار، که سرسخت‌ترین دشمن طالبان به شمار می‌رفت و تا زمان زنده‌بودنش، تلفات شدیدی به طالبان وارد کرد، از همین منطقه اسپین بولدک و قوم اچکزی بود. ژنرال رازق دو سال پیش در پی یک توطئه داخلی در قندهار، به قتل رسید؛ به همین دلیل گفته می‌شود که طالبان برای انتقام گرفتن از ژنرال رازق، حالا قوم او را قتل‌عام می‌کنند.

قتل‌عام اسپین بولدک از چشم نهادهای بین‌المللی پنهان نمانده است. دیدبان حقوق بشر در گزارشی نوشته است که طالبان صدها تن را در شهرستان اسپین بولدک بازداشت کرده‌ و تعدادی را به اتهام اینکه خود یا اعضای خانواده‌شان کارمند دولت‌اند، به قتل رسانده‌اند. این در حالی است که طالبان اعلام کرده بود پس از تصرف مناطق، عفو عمومی اعلام می‌کند و هیچ‌کس به جرم همکاری با دولت مجازات نمی‌شود.

قتل‌عام افراد غیرنظامی توسط طالبان سروصدای زیادی به پا کرده است. دادستان کل افغانستان اعلام کرده است که درباره کشتار اسپین بولدک تحقیق خواهد شد. دولت افغانستان همچنین با استقبال از واکنش نهادهای بین‌المللی در قبال کشتار مردم غیرنظامی، از جامعه جهانی خواسته است تا برای پایان جنگ در افغانستان بیشتر تلاش کنند؛ با این حال طالبان هرگونه کشتار غیرنظامیان را رد کرده‌ است.

سخنگوی این گروه در مورد ادعای کشتار غیرنظامیان در مالستان گفته است که آنان یک غیرنظامی را نکشته‌اند، بلکه کسانی که ادعا می‌شود این گروه آن‌ها را به قتل رساندند، نظامیانی‌اند که در میدان جنگ کشته شده‌اند.

طالبان در قتل‌عام و نسل‌کشی سابقه‌ای طولانی دارند. این گروه در سال‌های سلطه خود بر افغانستان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، در گوشه و کنار افغانستان قتل‌عام‌های زیادی انجام داد که از میان آن‌ها، خاطرات تلخ قتل‌عام مردم منطقه یکاولنگ، بامیان، مزار شریف و شمالی هنوز در یاد مردم باقی مانده است.