آمریکا خواستار توقف فوری حملات نظامی طالبان شد

طالبان: اگر آمریکا توافق دوحه را کاملا عملی نکند، حملات ما ادامه خواهد داشت

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا، به طالبان هشدار داده است که حملات نظامی‌شان را متوقف کنند - SAJJAD HUSSAIN / AFP

سفارت آمریکا در کابل و ژنرال مکنزی، فرمانده ستاد ارتش این کشور، از طالبان خواسته‌اند حملات نظامی‌ خود در افغانستان را هرچه زوتر پایان دهند؛ در غیراین صورت با پاسخ  شدید نیروی هوایی ایالات‌متحده مواجه خواهند شد.

از چند ماه پیش به این‌ سو، جنگ شدید میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با طالبان افزایش یافته است. طالبان پس از اعلام خروج نظامیان خارجی از این کشور، جنگ علیه حکومت افغانستان را شدت دادند. با افزایش این جنگ، طالبان شماری از شهرستان‌های افغانستان را هم تصرف کردند و در پی ساقط کردن استان‌ها و در پی‌ آن کنار زدن دولت افغانستان‌اند.

شدت یافتن نبرد طالبان علیه نیروهای نظامی افغان و پیشروی‌ها آنان حکومت و مردم افغانستان و نیز جامعه جهانی به ویژه ایالات‌متحده آمریکا را که حامی اصلی و راهبردی دولت افغانستان به شماری می‌رود، نگران کرده است. به‌تازگی سفارت آمریکا در کابل و ژنرال مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی ایالات‌متحده به طالبان هشدار داده‌ند که حملاتشان را هرچه زوتر متوقف کنند و برای صلح بکوشند.

سفارت آمریکا در کابل از طالبان خواسته‌ است که هرچه زوتر بر حملات نظامی‌ خود نقطه پایان بگذارد و کاری نکند که روند صلح ناکام بماند.

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا، نیز به طالبان هشدار داده است که حملات نظامی‌شان را متوقف کنند وگرنه با حملات هوایی نظامیان آمریکایی روبه‌رو می‌شوند. آقای مک‌کنزی، یکشنبه سوم مرداد، در واکنش به افزایش حملات طالبان به نیروهای نظامی افغان، به رسانه‌ها گفت: «در روزهای اخیر، آمریکا حملات هوایی خود برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان را افزایش داده است و ما آماده‌ایم تا در صورت ادامه حملات طالبان در روزهای آینده، سطح این حمایت را بالاتر ببریم.»

او تاکید کرد: «افغانستان در روزهای آینده تحت آزمون دشواری قرار خواهد گرفت. طالبان تلاش دارند به حملات خود ماهیتی گریزناپذیر بدهند اما اشتباه می‌کنند، زیرا پیروزی طالبان ممکن نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به سخنان مک‌کنزی و اعلامیه سفارت آمریکا در کابل به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما از هشدار هیچ کس هراس نداریم و اگر حملاتشان را آغاز کنند، ما از آنان کمتر نیستیم و پاسخ خواهیم داد اما پیش از آن، خواست ما از آمریکا این است که توافق‌نامه دوحه را اجرا و تمام نیروهایشان را از افغانستان خارج کند و به شرایط  توافق‌نامه دوحه کاملا عمل کند.»

آقای مجاهد در پاسخ به این پرسش که آمریکا و دولت افغانستان آنان را به فرار از میز مذاکره متهم می‌کنند، نیز گفت: «ما به مذاکرات صلح پایبندیم اما دولت کابل و آمریکا به تعهدشان پایند نیستند و بهانه‌تراشی می‌کنند. باید به هیئت مذاکره‌کننده کابل در دوحه اجازه تصمیم‌گیری کامل داده شود و آمریکا هم باید به توافق دوحه که با طالبان امضا کرده است، متعهد باشد و آن را عملی کند و فرصت‌ها پیش آمده را هدر ندهد.»

طالبان چون گذشته تاکید می‌کنند که طرفدار جنگ و کشتار و ویرانی نیستند و دولت افغانستان و آمریکا را متهم می‌کنند که نمی‌خواهند جنگ در افغانستان پایان یابد و رهبران این گروه بارها گفته‌‌اند که تلاش‌های آنان این است که افغانستان به صلح و ثبات پایدار برسد اما دولت افغانستان این سخنان طالبان را دروغ و فریب می‌داند و می‌گوید که طالبان هیچ‌گاه طرفدار صلح، ثبات و آرامش نبوده‌ است و تلاش دارد از راه جنگ به اهداف خود برسد.

هشدار تازه آمریکا به این گروه (طالبان) مبنی بر دست کشیدن از جنگ در حالی صورت می‌گیرد که پس از توافق آمریکا با طالبان در دوحه، ایالات‌متحده روند خروج نظامیانشان از افغانستان را آغاز کرده اما با وجود آغاز این روند، طالبان جنگ علیه دولت حکومت افغانستان را افزایش داده است. از افزایش حملات طالبان علیه نظامیان افغان بیش از سه ماه نمی‌گذرد اما آن‌ها در این مدت توانسته‌اند که بیش از ۱۵۰ شهرستان‌ افغانستان را تصرف کنند و هر روز و شب که می‌گذرد، حملاتشان بیشتر می‌شوند و اینک برای ساقط کردن استان‌ها خیز برداشته‌اند.

این هشدار تازه آمریکا به طالبان دقیقا زمانی صورت می‌گیرد که مردم افغانستان از پیشروهای این گروه به شدت نگران شده‌اند و تاکید دارند که آمریکا بدون مشاوره با افغان‌ها به کشورشان بازگشتند و اگر طالبان دوباره به قدرت برسند، تمام دستاوردها آنان نابود خواهد شد و در آن صورت ایالات‌متحده باید پاسخگو باشد.

سازمان ملل متحده نیز هشدار داده است که اگر جلو حملات نظامی طالبان در افغانستان گرفته نشود، این کشور نسبت به چند دهه پیش، تلفات بالای غیرنظامیان را شاهد خواهد بود.