امیر هایک، نخستین سفیر اسرائیل در امارات متحده عربی

وزیر خارجه اسرائیل او را فرد مناسب برای «نهادینه‌سازی پل بین اسرائیل و امارات متحده عربی» معرفی کرد

هایک رئیس انجمن هتلداران اسرائیل و پیش‌تر در وزارت‌خانه‌ صنعت، تجارت و کار اسرائیل مدیرکل بوده است- تصویر از صفحه فیسبوک amir.hayek@

امیر هایک، رئیس انجمن هتلداران اسرائیل، به‌عنوان نخستین سفیر اسرائیل در امارات متحده عربی منصوب شد.

به گزارش اورشلیم‌پست، روز یکشنبه، سوم مردادماه، اعلام شد که امیر هایک به‌عنوان سفیر اسرائیل، جانشین ایتان نائه، سرپرست هیئت نمایندگی آن کشور در ابوظبی می‌شود.

هایک رئیس انجمن هتلداران اسرائیل است و پیش‌تر به‌عنوان مدیرکل انجمن تولیدکنندگان و نیز مدیرکل در وزارت‌خانه‌ صنعت، تجارت و کار اسرائیل فعالیت کرده است. 

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، ضمن اعلام انتصاب هایک، گفت که او «در زمینه‌های اقتصادی و گردشگری بسیار باتجربه و آگاه» و فرد مناسب برای «نهادینه‌سازی پل بین اسرائیل و امارات متحده عربی» است. وزیر خارجه اسرائیل افزود: «اکنون زمان تعیین اولین سفیر در امارات متحده عربی فرارسیده است.» 

لاپید ماه گذشته سفارت اسرائیل در ابوظبی را افتتاح کرد و پس از آن، سفارت امارات متحده عربی در تل‌آویو نیز افتتاح شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات متحده عربی از سال گذشته در چارچوب پیمان ابراهیم با میانجی‌گری دولت دونالد ترامپ عادی‌سازی و به‌طور کامل برقرار شد. در این پیمان تاکید ویژه‌ای بر مزایای اقتصادی هر دو کشور شده است.  یکی از توافق‌های اساسی میان دو کشور پس از پیمان ابراهیم، قراردادی بود که براساس آن امارات متحده عربی از طریق شرکت اسرائیلی «خط لوله اروپا-آسیا» (EAPC) نفت خام خود را به اروپا صادر خواهد کرد. ارزش این قرارداد بیش از ۷۰۰میلیون دلار ارزیابی شده است.

همزمان با معرفی نخستین سفیر اسرائیل در امارات متحده عربی، اجرای قرارداد بزرگ ساخت خط لوله انتقال نفت خام امارات متحده عربی به اروپا از طریق اسرائیل به‌دلیل ملاحظات زیست‌محیطی، به‌طور موقت متوقف شد. 

وزارت حفاظت محیط زیست اسرائیل روز یکشنبه، ضمن رد ارزیابی‌های پیشین برای انجام این پروژه که شرکت EAPC انجام داده بود، آن را تا زمان برگزاری جلسه ارزیابی و بررسی دولت درمورد ادامه طرح، متوقف کرد.

به درخواست تامار زندبرگ، وزیر جدید حفاظت محیط‌ زیست اسرائیل، آن وزارت‌خانه شرکت EAPC را در جریان این مسئله قرار داده و اعلام کرده است که درصورت موافقت دولت با ادامه طرح، تنها ارزیابی‌ها و مطالعاتی را که مطابق استانداردهای حرفه‌ای درخواستی باشد، خواهد پذیرفت.