افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی

یائیر لاپید در ابوظبی خواستار شناسایی اسرائیل از سوی همه کشورهای منطقه شد

یائیر لاپید وزیر امور خارجه جدید اسرائیل که به امارات متحده عربی سفر کرده است، روز سه‌شنبه در سخنانی در مراسم افتتاح سفارت کشورش در ابوظبی، از کشورهای منطقه خواست حضور اسرائیل را در منطقه پذیرفته و برای گفت‌وگو پا پیش بگذارند.

امارات و اسرائیل تابستان سال گذشته، با میانجیگری دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، برای عادی‌سازی روابط توافق کردند؛ بحرین، سودان و مراکش نیز توافق مشابهی را با اسرائیل اعلام کردند که از آن با عنوان «پیمان ابراهیم» یاد می‌شود.

سفر دو روزه یائیر لاپید به ابوظبی که از امروز آغاز شد، نخستین سفر یک وزیر خارجه اسرائیل به امارات و در عین حال نخستین سفر یک مقام رسمی بلندپایه اسرائیلی به آن کشور حاشیه جنوبی خلیج فارس پس از شکل‌گیری پیمان ابراهیم میان دو کشور است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آقای لاپید در مراسم افتتاح سفارت اسرائیل در امارات که اندکی پس از ورود او به ابوظبی برگزار شد، در میان جمعی از مقام‌ها و دیپلمات‌های خارجی گفت، این لحظه «نمایانگر حق ما به تعیین سرنوشت‌مان به دستان خودمان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق بیانیه وزارت خارجه اسرائیل که متن سخنرانی را منتشر کرده، او با بیان این که اسرائیل جایی نمی‌رود و خاورمیانه خانه آن است گفت «ما اینجاییم که بمانیم. ما از همه کشورهای منطقه می‌خواهیم این را به رسمیت بشناسند. و بیایند و با ما گفت‌وگو کنند.»

پوشش خبری این مراسم به شدت به رسانه‌های اماراتی و همچنین خبرنگاران همراه وزیر خارجه اسرائیل محدود شده بود.

سفر به امارات متحده عربی برای افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی، پایتخت سیاسی آن، یکی از مهم‌ترین رویدادهایی است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل، که پیمان ابراهیم در دولت او حاصل شد، امیدوار بود بتواند خود آن را انجام دهد.

آقای لاپید از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل نیز به عنوان «معمار پیمان ابراهیم» یاد کرد و از تلاش‌های او برای توسعه روابط با کشورهای عرب و مسلمان خاورمیانه قدردانی کرد. تهدید ایران، کشورهای عرب منطقه را به اسرائیل نزدیک کرده است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای از نخستین سفر یک وزیر امور خارجه اسرائیل به امارات متحده عربی و افتتاح سفارت آن کشور در ابوظبی استقبال کرد و گفت ایالات متحده برای «ایجاد آینده‌ای صلح‌آمیز، امن و پررونق برای همه مردم خاورمیانه» به همکاری با امارات و اسرئیل ادامه خواهد داد.