رییس‌جمهور تونس، نخست‌وزیر را اخراج و پارلمان را تعلیق کرد

مردم به خیابان‌های پایتخت ریختند و با به صدا درآوردن بوق اتومبیل‌ها، آتش‌بازی و خواندن سرود ملی کشور، پایکوبی و شادمانی کردند

مریم منظوری؛ تونس- قیس سعید، رییس‌جمهور تونس پس از جلسه اضطراری با سران نظامی و امنیتی در شامگاه یکشنبه ۲۵ ژوئیه، دولت را منحل اعلام کرد، پارلمان را برای ۳۰ روز تعلیق کرد، نخست‌وزیر را برکنار و مصونیت نمایندگان مجلس را لغو کرد.

قیس سعید اعلام کرد که با استفاده از ماده ۸۰ قانون اساسی کشور، اختیارات اجرایی کشور را با کمک نخست‌وزیر جدید در اختیار خواهد گرفت. طبق قانون اساسی تونس قدرت در کشور میان رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و مجلس تقسیم می‌شود.

به دنبال اعلام این خبر مردم به خیابان‌های پایتخت تونس ریختند و با به صدا درآوردن بوق اتومبیل‌ها، آتش‌بازی و خواندن سرود ملی کشور، پایکوبی و شادمانی کردند.

عکس از مریم منظوری-ایندیپندنت فارسی

بیش از ده سال پیش و در سال ۲۰۱۱ تونس صحنه انقلاب دیگری بود که جرقه رشته انقلاب‌های موسوم به بهار عرب در سراسر خاورمیانه را روشن کرد، و باعث شد که زین‌العابدین بن علی از قدرت برکنار شود.

رییس‌جمهور سعید در پیام تلویزیونی شامگاه یکشنبه گفت: «به هر کسی که به فکر استفاده از سلاح است و گلوله‌ای شلیک کند هشدار می‌دهم که نیروهای مسلح با گلوله پاسخ خواهند داد.»

سال‌ها نابسامانی سیاسی، فساد مالی، ناکارآمدی خدمات دولتی و افزایش بیکاری موجب نارضایی بسیاری از مردم شده است و فشار اقتصادی پس از همه‌گیری ویروس کرونا زندگی را بر مردمی که صنعت توریسم یکی از ارکان اصلی معیشتشان است، دشوار کرده است. به علاوه، افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و جانباختگان، و همچنین بی‌نظمی در واکسیناسیون سراسری، خشم مردم را برانگیخته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شعارهای شرکت‌کنندگان در تظاهرات که با فراخوان فعالان سیاسی در رسانه‌های اجتماعی روز یکشنبه به خیابان‌ها ریختند عمدتا علیه حزب النهضه، حزب اسلامگرای تونس بود که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد. بنا به تازه‌ترین خبرها جمعی از شرکت‌کننده در تظاهرات به سوی مقر حزب النهضه حرکت کرده‌اند و پلیس برای برقراری امنیت در محل حضور یافته است.

اکنون با تصمیم اخیر رییس‌جمهور، قدرت نمایندگان عضو حزب‌النهضه و راشد غنوشی، رهبر این حزب و رییس مجلس، کم می‌شود. غنوشی اقدام قیس سعید را «کودتا علیه انقلاب و قانون اساسی» توصیف کرده است. فعالیت حزب النهضه قبل از انقلاب ۲۰۱۱ در تونس ممنوع بود و پس از انقلاب سازماندهی‌شده‌ترین حزب و همواره عضوی از ائتلاف دولت بوده است.

قیس سعید در پیام خود گفت: «بسیاری از مردم فریب ریاکاری و فساد را خورده‌اند.»

رییس‌جمهور و پارلمان در سال ۲۰۱۹ و در انتخابات جداگانه انتخاب شدند. هشام مشیشی در تابستان گذشته مسند نخست‌وزیری را در دست گرفت.

قیس سعید از حدود یک سال پیش با نخست‌وزیر دچار اختلاف سیاسی بوده است. هشام مشیشی، نخست‌وزیر از چند ماه پیش در تلاش برای گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول برای برطرف کردن بخشی از دشواری‌های اقتصادی کشور و تامین کسری بودجه بود.

اعطای وام مشروط به انجام اصلاحات اقتصادی ‌از جمله پایان دادن به سیستم سوبسیدی و کاهش مشاغل بخش عمومی کشور است که لطمه بزرگی به مردم عادی کشور می‌زند.