احمد خاتمی: یکی از دلایل گرانی‌ها انجام مذاکرات است

تصمیم‌گیری در مورد سیاست خارجی و مذاکرات در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است

احمد خاتمی به مذاکره‌کنندگان دولت روحانی حمله کرد - عکس از نامه نیوز

احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، با اشاره به تلاش دولت روحانی برای ادامه مذاکرات، اظهار داشت: «آن‌ها مدعی شدند اگر مذاکرات انجام شود تحریم‌ها برداشته می‌شود و نفس راحتی می‌کشیم ولی پس از هشت سال دیدیم که نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه به مصیبت مردم افزوده شد. تردید نکنید که یکی از عوامل گرانی‌های افسارگسیخته در حال حاضر همین علت است.»

به گزارش تسنیم، او با بیان اینکه ذلت‌پذیری یعنی اینکه همه مسائل کشور را به مذاکره با آمریکا ربط دهند و این مغایر فرهنگ شهادت است، خطاب به دولت روحانی گفت: «اعتراف کنید که ناکام بودید و اعتراف کنید که این کار را خودتان کردید و این‌قدر تقصیرها را گردن این و آن نیندازید.»

مخالفت با مذاکرات و برجام در حالی از سوی گروه‌های تندرو مطرح می‌شود که تصمیم‌گیری برای سیاست خارجی در اختیار رهبر جمهوری اسلامی است؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که با تغییر دولت این مشی جمهوری اسلامی نیز تغییر کند.

پیش از این، رئیسی در یکی از مناظره‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که اگر در انتخابات برنده شود، برنامه جامع مشترک را که جو بایدن بازگشت به آن را به بازگشت ایران به همه تعهدات هسته‌ای‌اش مشروط کرده است، مورد اجرا قرار خواهد داد.

به باور شماری از کارشناسان،  رئیسی و جریان تندرو نظام مذاکرات هسته‌ای را متوقف نخواهند کرد و علت تاخیر در اعلام توافق می‌تواند آن باشد که امتیاز دستیابی به توافقی تازه برای رفع تحریم‌ها به حساب دولت ابراهیم رئیسی که مورد حمایت رهبر جمهوری اسلامی است، نوشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، و با توجه به دیدگاه‌های علی خامنه‌ای و تسلط سپاه بر اقتصاد ایران، بعید به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی سیاست اقتصادی باز را در برابر غرب در پیش گیرد، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را در ایران مورد تشویق قرار دهد و با شرکت‌های بین‌المللی قرار داد امضا کند، کاری که حسن روحانی قصد داشت بعد از امضای برجام در ۲۰۱۵ انجام دهد.

جمهوری اسلامی اعلام کرده است که دور بعدی مذاکرات احیای برجام تا پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی برگزار نمی‌شود. آمریکا در واکنش گفته است که پیشنهادهایش به طور ابدی روی میز باقی نخواهد ماند.

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره با هدف احیای برجام انجام داده‌اند.

دونالد ترامپ سه سال پیش از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید اقتصادی و فشار حداکثری بر ایران، علاوه بر فعالیت‌های هسته‌ای، نقض حقوق بشر در داخل ایران و حمایت آن کشور از تروریسم را نیز هدف قرار داد. اقتصاد منزوی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۶ درصد و در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۶.۸ درصد کوچک‌تر شد و تهران با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای منع‌شده در توافق، به خروج آمریکا از برجام پاسخ داد.