ربیعی: شورای عالی امنیت ملی با تفاهم برای رفع تحریم‌ها مخالفت کرد

سخنگوی دولت همچنین دریافت نامه از جو بایدن را تکذیب و از مبادله نشدن زندانیان اظهار تاسف کرد

ربیعی می‌گوید ادامه مذاکرات به دولت بعدی محول شده است- عکس از انتخاب

علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت با اینکه بخش اصلی مذاکرات انجام شده و تفاهم‌های اولیه برای رفع قسمت عمده تحریم‌ها صورت گرفته، شورای عالی امنیت ملی این تفاهم را تایید نکرده است.

او امروز سه‌شنبه،۲۹ تیر، به خبرنگاران گفت: «با نظر نهایی نهادهای عالی تصمیم گیر مبنی بر تداوم مذاکرات تا دستیابی به همه خواسته‌های مطروحه در این قانون، مذاکرات به بعد از انتقال کامل دولت موکول شده است و مسئولیت آن نیز بر عهده تیم جدید مذاکرات خواهد بود.»

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه مواضع اصولی جمهوری اسلامی در خصوص برجام، همواره بر اساس دستورالعمل‌های نهادهای بالادستی تهیه و پیگیری شده، گفت:« تا جایی که به محدوده اختیارات دولت دوازدهم مربوط بوده، بخش اصلی مذاکرات انجام شده و تفاهم‌های اولیه در رفع قسمت عمده تحریم‌ها صورت گرفته است. با این حال، کمیته شکل گرفته در شورای عالی امنیت ملی که مسئولیت تطبیق متن تفاهم شده با قانون مجلس شورای اسلامی مصوب در آذر ۱۳۹۹ را دارد، این تفاهم را ناسازگار با آن تشخیص داده است.»

پیش از این هم اعلام شده بود که جمهوری اسلامی به کشورهای حاضر در مذاکرات وین اطلاع داده است که دور جدید مذاکرات پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران انجام خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد رهبران جمهوری اسلامی با اطمینان از عزم دولت جو بایدن برای بازگشت به برجام، می‌خواهند امتیاز سیاسی دستیابی به توافق، به جای آنکه نصیب حسن روحانی شود، به ابراهیم رئیسی و دولت او برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند گفته شده که جمهوری اسلامی خواستار رفع تمامی تحریم‌ها و نه بخش عمده‌ای از آنهاست، اما به نظر نمی‌رسد با توجه به تنگناها و دشواری‌هایی که جمهوری اسلامی با آنها روبه‌روست، توافق نهایی تفاوت عمده‌ای با تفاهی که سخنگوی دولت از آن سخن گفته داشته باشد.

همزمان آمریکا هشدار داده که انتظار این کشور برای بازگشت ایران به مذاکرات ابدی نیست و نمی‌تواند چندان به طول بینجامد.

علی ربیعی در پاسخ‌های خود به خبرنگاران همچنین در پاسخ به این سوال که شایعاتی که در باره ارسال نامه‌ای توسط بایدن به رهبران جمهوری اسلامی مطرح شده تا چه اندازه صحت دارد، گفت:  «این خبر در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است و مراجع رسمی چنین چیزی را تایید نمی‌کنند.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی در باره آخرین وضعیت تبادل ۱۰ زندانی بین ایران و آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران بارها و به‌طور مکرر در سال‌های گذشته برای تبادل زندانیان با هدف حفظ کرامت انسانی افراد محبوس و خانواده‌های آنان اعلام آمادگی کرده است. اعلام آمادگی ما محدود به دولت آقای بایدن نبوده و اگر تا امروز چنین اتفاقی رخ نداده، به‌خاطر عدم آمادگی دولت پیشین و کنونی آمریکا بوده است.»

او افزو: «متاسفانه به نظر می‌رسد برخلاف تفاهم‌های صورت گرفته، دولت آمریکا به دلایلی که برای ما ناروشن و غیرقابل قبول است، آزادی زندانیان را به مذاکرات برجام پیوند زده که از نظر ما غیرضروری و بی مبناست.»

ربیعی گفت: «ما دولت آمریکا را تشویق می‌کنیم که با کنار گذاشتن این رویکرد غیرسازنده، به حقوق انسانی زندانیان و عزیزان آنان، بیش از مسائل سیاسی رایج اهمیت دهد. لازم به گفتن نیست که مسئولیت هرگونه تاخیری در آزادی زندانیان طرفین بر عهده دولت آمریکاست.»

آمریکا پیش از این نیز اظهارات مقامات ایرانی در باره دستیابی به توافقی برای مبادله زندانیان را تکذیب کرده بود.

بیشتر از