سپاه پاسداران در سوریه زندان جدیدی احداث کرد

کارشناسان و پژوهشگران مخالف حکومت سوریه از جزئیات زندان جدید سپاه پاسداران در رقه خبر می‌دهند

برخی اعضای خود سپاه پاسداران نیز در این‌جا زندانی شده‌اند و پس از مدتی اقدامات انضباطی آزاد می‌شوند- عکس از ایرنا

به گزارش وب‌سایت خبری-تحلیلی المانیتور، سپاه پاسدارانِ ایران زندانی در میدان گازی زمله در روستاهای اطراف شهر رقه در منطقه شمال شرقی سوریه برپا کرده است.

خبر گشایش این زندان را اولین بار حدود دو هفته پیش منابعی در گفتگو با «تلویزیون سوریه» که نزدیک به اپوزیسیون سوریه است و در استانبول فعالیت می‌کند مطرح کرده بودند. روز جمعه، وب‌سایت المانیتور در گزارشی به قلم محمد هردان، روزنامه‌نگار سوری مقیم ترکیه، این خبر را تایید کرد و جزئیات بیشتری در مورد آن ارائه داد.

شهر رقه زمانی پایتخت قلمروی گروه تروریستی داعش بود و حالا در منطقه‌‌ای قرار دارد که بیشتر آن تحت تسلط «نیروهای دموکراتیک سوریه» با حمایت نظامی نیروهای آمریکایی است. «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت رهبری کردهای چپ‌گرای این کشور هستند در برخی موارد در مقابل حمله نظامی ترکیه وارد توافق‌هایی با دولت بشار اسد شده‌اند.

گزارش «تلویزیون سوریه» در روز ۱۲ ژوئیه خبر از ساختمانی یک‌طبقه‌ای داده بود که به دو بخش و چهار اتاق بازجویی تقسیم شده است. به گفته این منابع نیمی از این زندان زیرزمین است و نیم دیگر نیز پشت دیوارهای بلند قرار دارد. بخش مخصوص اسرای غیر نظامی ۵۵ متر مربع است و بیش از ۹۰ اسیر در آن هستند که بیشترشان آوارگان از روستاهای حمص هستند.

منبعی نظامی از درون زندان به المانیتور گفت مقدمات تشکیل این زندان از ماه مه آغاز شده است. او افزود: «سراسر محوطه اطراف زندان تک‌تیراندازها و جنگنده‌هایی با مسلسل‌های سبک حضور دارند. ماشین‌هایی با مهمات مختلف و ابزارهای پایشی مرتبا به زندان می‌آیند. زندان در ضمن ماشین‌های شاسی بلند دارد. کار حفر گودال و دیوار کشیدن برای حفاظت از زندان در مقابل حملات خارجی و جلوگیری از فرار زندانی‌ها آغاز شده است. مدیر زندان یک ژنرال ایرانی است و ۲۰ بازجوی خارجی در آن حضور دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع زندان یک بخش غیرنظامی دارد و یک بخش نظامی. در بخش غیرنظامی زندانیان پس از بیعت با جمهوری اسلامی از طریق مذاکره با قبایل محلی و یا پس از سپردن وثیقه آزاد می‌شوند. برخی اعضای خود سپاه پاسداران نیز در این‌جا زندانی شده‌اند و پس از مدتی اقدامات انضباطی آزاد می‌شوند.

این منبع می‌افزاید که سپاه پاسداران چند زندان در این منطقه سوریه دارد، از جمله زندان فرودگاه حمدان در شهر بوکمال؛ زندان شهر المیادین؛ زندان اردوگاهی در نزدیکی دیرالزور و زندان دیگری در صحرای حمص در شهر تاریخی پالمیرا. این زندان آخری در اواخر سال ۲۰۱۹ بر پا شده و سه ساختمان و ده سلول دارد و مدیر آن، جمعه الداهر، از شهروندان سوریه است که در صفوف نیروهای ایرانی حضور دارد. زندان زمله آخرین نمونه از زندان‌های سپاه است. این زندان‌ها البته به رغم این‌که توسط نیروهای نظامی ایرانی کنترل می‌شوند معمولا تحت پرچم دولت سوریه فعالیت می‌کنند.

پژوهشگران «مرکز پژوهش‌های جسور» در استانبول که نزدیک به مخالفان حکومت سوریه است اخیرا نقشه‌ای منتشر کردند که حضور گسترده نیروهای شبه‌نظامی ایرانی در سوریه را در کنار سایر نیروهای خارجی نشان می‌دهد. به گفته انس شوکه، یکی از این پژوهشگران، نیروهای ایرانی نسبت به تمامی سایر نیروهای خارجی بزرگ‌ترین و مشهودترین حضور را دارند و به خصوص قصد دارند حضور خود را در مناطق شرق رود فرات و صحرای سوریه افزایش دهند.

آقای شوکه در گفتگو با المانیتور افزود: «تمرکز سپاه بر به خدمت گرفتن اجباری جاسوس‌ و تلاش برای ایجاد اختلال امنیتی در نواحی تحت تسلط «نیروهای دموکراتیک سوریه» برای پایش پایگاه‌های نیروهای ائتلاف بین‌المللی است. سپاه در ضمن می‌کوشد مناطق تحت سیطره خود در صحرای سوریه را که شامل میادین نفتی و گازی و معادن فسفات است افزایش دهد.»

سپاه مدت کوتاهی پس از تصرف میدان گازی زمله در ماه مه شروع به ساختن یک سکوی فرود هلیکوپتر در اینجا کرد. سپس شاهد ورود ۳۳ قطعه ماشین‌آلات سنگین به اضافه چهل کارگر و هشت مهندس بودیم. پهپادهای ایرانی مستقر در پایگاه هوایی «تی ۴» در حمص نیز از این سکوی فرود هلیکوپتر جدید زمله استفاده می‌کنند.

چاه‌های نفتی میدان زمله در حملات ائتلاف بین‌المللی ضدداعش ویران شده بودند و سپاه شروع به تعمیر آن‌ها کرده است. مهندس‌های ویژه نفت و گاز به همین منظور از ایران اعزام شدند. هدف این است که تولید نفت و گاز در این‌جا انجام شود و منابع مالی حاصله به حساب گروه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی واریز شود.

نجم‌الدین النجم، ‌روزنامه‌نگاری اهل رقه که اکنون در ترکیه است، به المانیتور گفته که زندان جدید سپاه در زمله یک مرکز نظامی هم هست. آقای النجم افزود: «ایران می‌خواهد زمله را به پایگاهی نظامی بدل کند و به همین خاطر بالگردنشین درست کرده و ساختمان موجود آن‌را گسترش داده و تحکیم کرده است.»

حملات هوایی اسرائیل و آمریکا به نیروهای سپاه در صحرای سوریه باعث شده نیروهای ایرانی به دنبال تغییر موضع و پنهان شدن پشت پرچم حکومت بشار اسد باشند. حملات هوایی اسرائیل در هماهنگی با روسیه انجام می‌شوند.

همکاری با داعش و رابطه اطلاعاتی و امنیتی با «نیروهای دموکراتیک سوریه» یا متحدین آمریکایی آن از جمله اتهامات اصلی است که سپاه با آن‌ها افراد را وارد زندان‌های خود در سوریه می‌کند.

سرهنگ فائز الاسمر، کارشناس راهبردی مقیم ترکیه، به المانیتور گفت: «از آنجا که سپاه اصلا به حکومت بشار اسد اعتماد ندارد و اهداف مخفی خود را دارد، راهبردهای عملیاتی مستقلی را دنبال می‌کند و زندان‌های مخصوص خودش را نزدیک به پایگاه‌های شبه‌نظامی‌اش دربیابان می‌سازد.»