تخلفات آمبولانس‌های خصوصی در ایران

استفاده افراد مشهور از آمبولانس خصوصی برای تردد در شهر

عکس از ایمنا

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا از پدیده‌ای جاری در کلان شهر تهران پرده برداشت. رییس اداره آمبولانس خصوصی کشور در گفت‌وگو با این پایگاه خبری از مقابله با آمبولانس داران متخلف خصوصی می‌گفت که در حین آن، از به کارگیری آمبولانس‌های خصوصی توسط «افراد مشهور و معلمان خصوصی» برای دور زدن ترافیک سنگین شهر تهران خبر داد و باعث رسانه‌ای شدن این معضل اجتماعی شد.

دکتر مجتبی لهراسبی در این خصوص اذعان داشت: «این پدیده تا حدی وجود دارد و به ما هم گزارش شده است، اما وضعیت به آن شدت مطرح شده، نیست. ما هم در نظارت‌هایمان بر آمبولانس‌های خصوصی این پدیده را مدنظر قرار داده بودیم و دستورالعمل‌هایی را برای پیشگیری از بروز این تخلف داشتیم. با همکاری پلیس و دادستانی در این زمینه عمل می‌کنیم و از دادستان کل کشور هم دستور قضایی گرفته‌ایم که بر اساس آن اعلام شده که آمبولانس‌هایی که افرادی جز بیماران را جابجا کنند، متخلف هستند و پلیس موظف به توقیف آنهاست. بنابراین آمبولانس‌های متخلفین توقیف و از آنجایی که کارشان دخالت در امور پزشکی است، به دادسرا معرفی شده و در آنجا طبق قانون با آنها برخورد می‌شود».

وی افزود: «مشاهده شده که هر فردی اعم از هنرپیشه‌های خیلی معروف و... هم این اقدام را انجام داده‌اند؛ بنابراین این اقدام مختص قشر خاصی نیست. در عین حال خوشبختانه این تخلف طی هفت تا هشت ماه اخیر که نظارت‌مان افزایش یافته، کمتر هم شده است. طی چند ماه اخیر در این زمینه گزارشی نداشته‌ایم و موردی را مشاهده نکرده‌ایم. بنابراین این موضوع تا حد بالایی کنترل شده است. در عین حال برچسب‌هایی را با عنوان برچسب سلامت، ایجاد کرده‌ایم و به آمبولانس‌های مجاز داده شده تا آن‌ها را نصب کنند. این برچسب‌ها به آمبولانس‌های متخلف داده نمی‌شوند و پروانه‌های آن‌ها را هم تمدید نمی‌کنیم. البته تقریبا این موضوع تا حد بالایی کنترل شده و وضعیت رضایتمند است. هرچند که نمی‌توان گفت به طور ۱۰۰ درصد دیگر چنین پدیده‌ای را نخواهیم دید».

البته این بار اولی نیست که آمبولانس‌های خصوصی قوانین را زیر پا می‌گذارند. پیشتر، در تیر سال ۹۶ مشرق نیوز نوشته بود: «فکر کردن درباره همراه بیماری که نفس‌های به شماره افتاده عزیزش را در آمبولانس می‌شمارد و کمی آن‌طرف‌تر در کابین راننده، معامله‌ای داغ بر سر انتقال بیمار به یک بیمارستان خصوصی در حال انجام است. در این معامله همیشه یک طرف برنده است و یک طرف بازنده. هر کسی پورسانت بهتری بدهد، بیمار برای اوست و در این بین اصلا مهم نیست بیمار چه حال و روزی دارد و ثانیه‌ها چقدر برای زنده ماندنش حیاتی‌اند. ماجرای معامله بیماران به ویژه بیمارانی که به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند موضوع پیچیده‌ای نیست. کافی است بیماری داشته باشید و از قضا سر و کارتان به بخش خصوصی بیفتد. آنگاه است که به احتمال زیاد با پر بودن تخت‌ها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مواجه می‌شوید و برای پذیرش بیمار رنجورتان مجبورید تن به هر پیشنهادی بدهید. آنهم در شرایطی بحرانی که حتی متوجه کلاهی که بر سرتان می‌رود هم نمی‌شوید».

آمبولانس‌های خصوصی از سال ۸۸ در ایران آغاز به کار کردند و به گفته رئیس سازمان اورژانس ایران هم اکنون بیش از ۱۰۰ مرکز آمبولانس خصوصی در کشور مشغول به کار هستند. بر اساس آیین‌نامه تاسیس و فعالیت مراکز خدمات آمبولانس خصوصی، آمبولانس‌های خصوصی به مراکزی اطلاق می‌شود که به صورت شبانه روزی و طبق ضوابط و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پس از اخذ مجوزهای قانونی (موافقت اصولی، پروانه تاسیس و پروانه مسئول فنی) با هدف ارائه خدمات آمبولانس و جهت حمل و نقل بیماران غیر اورژانس تاسیس می‌گردد.

در تبصره چهار ماده پنج همین آیین‌نامه آمده است: «استفاده از آمبولانس فقط به منظور انتقال بیماران و پس از صدور برگ ماموریت خواهد بود و استفاده در سایر موارد ممنوع است».

بیشتر از