غار خفاش‌ها محل آغاز شیوع کرونا بود؟

منشاء بیماری سارس در خفاش‌های ساکن در غاری در جنوب غربی استان یون‌آن پیدا شده بود

ایید منشأ دقیق ویروس احتمالا پس از سال‌ها تلاش و تحقیقات گسترده در سراسر جهان امکان‌پذیر خواهد شد- STEEVE JORDAN / AFP

تیم سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا با تحقیق روی منشأ ویروس کووید-۱۹، عناصر ژنتیکی آن را در غار خفاش‌ها در ووهان ردیابی کند.

به گفته پیتر داسزاک، جانورشناس و متخصص بیماری‌های حیوانات‌، این تیم، اطلاعات جدیدی در مورد روند تبدیل ویروس کووید-۱۹ به یک بیماری همه‌گیر دریافت کرده است. وی افزود: «در نشستی فوق‌العاده مهم با کارمندان موسسه ویروس‌شناسی ووهان، از جمله شی ژنگلی، معاون رئیس، پرسش‌های کلیدی مطرح شدند و پاسخ آن‌ها داده شد.»

تیم سازمان بهداشت جهانی از همکاری‌های گسترده مقامات شهر ووهان در مرکز چین، جایی که ویروس اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ شناسایی شد، تمجید کرده؛ اما با این حال، در مورد دریافت فوری نتایج این بازدید هشدار داده است.

آقای داسزاک پیش از این، در تحقیق مربوط به ریشه‌های سندرم تنفسی حاد (سارس) سال ۲۰۰۲ شرکت داشته و ریشه‌ آن را در خفاش‌های ساکن در غاری در جنوب غربی استان یون‌آن پیدا کرده است. به گفته وی، «برای پیدا کردن منشأ حقیقی ویروس کووید-۱۹ در طبیعت» نیز باید «تحقیقات مشابهی» انجام شود.

او به رویترز گفت: «این نوع تحقیقات برای پیدا کردن منبع احتمالی ویروس در خفاش مهم است زیرا در صورت یافتن منابع ویروس‌های كشنده، می‌توان تماس با آن حیوانات را کم کرد.»

آقای داسزاک همچنین گفت که این تیم «به شدت» درباره احتمال شیوع ویروس کووید-۱۹ از مدت‌ها قبل از شناسایی آن در ووهان، مطالعه می‌کند. وی افزود: «ما سعی داریم با ردیابی اولین مبتلایان، به منبع حیوانی دسترسی پیدا کنیم. این مسیر پیچیده‌تری است و امکان دارد چند ماه یا حتی سال طول بکشد.»

مقامات چینی درخواست‌های این تیم برای بازدید از اماکن و یا ملاقات با شخصیت‌های کلیدی را رد نکردند اما به گفته آقای داسزاک، «غیرممکن است بفهمیم چه چیزهایی را از ما پنهان کرده‌اند.» طبق اظهارات او، تا حال به همه‌ درخواست‌های آن‌ها پاسخ مثبت داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از چندین بار اعمال تاخیر دولت چین، که به افزایش نگرانی‌ها بابت احتمال ممانعت از ورود تیم با هدف تلاش برای تغییر منشأ حقیقی بیماری منجر شد، محققان سرانجام در ماه ژانویه وارد ووهان شدند و تحقیقاتشان را آغاز کردند.

مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان که نمونه‌های زیادی از این ویروس را جمع‌آوری کرده، با ادعاهایی اثبات‌نشده‌ دال بر امکان شیوع ویروس توسط این موسسه در جامعه‌ اطراف، روبه‌رو شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در ماه مه سال گذشته ادعا کرد که شواهدی برای اثبات این ادعا وجود دارد و به تنش‌ها میان واشنگتن و پکن دامن زد. دولت چین این ادعا‌ها را به شدت رد کرده است.

دولت چین نیز نظریه‌های اثبات‌نشده‌ای مبنی بر خارجی بودن منشأ این ویروس مطرح کرده است.

علاوه بر این موسسه، سازمان بهداشت جهانی با متخصصانی از ۱۰ کشور جهان از بیمارستان‌ها، مؤسسات تحقیقاتی، بازار سنتی مرتبط با شیوع بیماری و دیگر سایت‌ها بازدید کرده است. می فنگ، سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت چین، در جلسه توجیهی روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که آن‌ها با محققان و مدیران موسسه، کارشناسان، فروشندگان، ساکنان شهر و نمایندگان مطبوعات دیدار کرده‌اند.

تایید منشأ دقیق ویروس احتمالا پس از سال‌ها تلاش و تحقیقات گسترده در سراسر جهان امکان‌پذیر خواهد شد.

سایر گزارش‌ها از آژانس‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان