نان گران شد

هر عدد نان بربری از یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و۵۰۰ تومان، سنگک سه هزار تومان و لواش ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است

گرانی قیمت نان در استان تهران از مصوبات کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان تهران است» - ATTA KENARE / AFP

قیمت انواع نان در استان تهران افزایش یافت. همزمان گزارش‌هایی از افزایش قیمت نان در برخی استان‌های دیگر منتشر شده است.

استانداری تهران قیمت‌های جدید را بر اساس نوع یارانه‌ای که به انواع نان پرداخت می‌شود، به اتاق اصناف اعلام کرد. آخرین افزایش قیمت نان در سال ۱۳۹۸ بود که با مصوبه دولت قیمت نان تا حدود ۳۵ درصد گران شد و حالا قیمت نان بار دیگر افزایش یافته است.

یارانه‌ای که برای نان پرداخت می‌شود، دو نوع آرد را شامل می‌شود که اولی برای خرید گندم با نرخ ۶۶۵ تومانی پرداخت می‌شود و نوع دوم نیز برای خرید گندم ۹۰۰ تومانی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از حشمت‌الله عسگری، معاون استاندار تهران، «گرانی قیمت نان در استان تهران از مصوبات کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان استان تهران است.» بر اساس مصوبه جدید، هر عدد نان بربری از یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و۵۰۰ تومان، سنگک سه هزار تومان و لواش ۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هم‌زمان با افزایش قیمت رسمی نان، در برخی شهرها و استان‌ها همچون مشهد، کرج و مازندران نیز قیمت نان افزایش یافته است.

بر اساس قیمت‌گذاری جدید، نان بربری با قیمت یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار و۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد در حالی‌ که قیمت آن در سال ۱۳۹۸ پس از افزایش ۳۵ درصدی، هزار تومان تعیین شده بود. در نرخ‌گذاری جدید همچنین نان تافتون سنتی که در سال ۱۳۹۸ قیمت آن ۵۵۰ تومان بود، به ۹۰۰ تومان افزایش یافته است. نان سنگک نیز که از این پس با قیمت سه هزار تومان به فروش می‌رسد، در سال ۱۳۹۸ بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و۸۰۰ تومان قیمت داشت.
بهای نان در حالی بار دیگر گران می‌شود که بسیاری از مردم به دلیل تنگناهای اقتصادی و تورم فزاینده توان خرید بسیاری از کالاهای ضروری خود را ندارند و نان غذای اصلی آن‌ها به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های گذشته قیمت شیر، انواع لبنیات و محصولات پروتئینی افزایش یافت و حالا نوبت به نان رسیده است؛ اگرچه زمزمه‌های گران شدن قیمت نان از مدت‌ها پیش شنیده می‌شد و پیش‌تر بیژن نوروز مقدم آبکنار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، از درخواست این اتحادیه برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت نان خبر داده بود و برخی نانوایان نیز به‌ صورت فردی   قیمت نان را بالا برده بودند.

نوروز مقدم آبکنار افزایش هزینه تولید و تورم را دلیل درخواست اتحادیه نانوایان برای افزایش قیمت نان دانسته و گفته بود که اگر قیمت نان اصلاح نشود، نانوایی‌های بیشتری تعطیل خواهند شد.

هفته گذشته (۲۰ تیر) رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در گفت‌وگو با ایلنا گفت که این اتحادیه در سال ۱۳۹۹ قیمت تولید نان را بر اساس تورم سالانه تحلیل کرده و در اختیار به دستگاه‌های ذی‌ربط قرار داده است. به گفته او، بر اساس تحلیل سال ۱۳۹۹ قیمت نان باید ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش می‌یافت.

از اظهارات رئیس اتحادیه نانوایان و فعالان این حوزه چنین برمی‌آید که با توجه به رشد نرخ تورم و افزایش قیمت دیگر کالاها و هزینه‌ها، تولید نان مقرون به صرفه نیست و نانوایان برای اینکه دخل و خرج زندگی‌ و کسب‌وکارشان جور شود، چاره‌ای جز این ندارند که یا قیمت نان را افزایش دهند یا واحد صنفی خود را تعطیل کنند؛ مگر اینکه به قول عبدالله بلواسی، فعال صنفی کارگران نانوا، دولت با پرداخت یارانه به نانوایی‌ها کمک کند و قیمت نان را ثابت نگه دارد. بلواسی هفته گذشته (۲۲ تیر) با بیان اینکه افزایش قیمت نان راه چاره نیست، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «وقتی‌ که قیمت نان گران می‌شود، بازهم قشر کارگر بیش از اقشار دیگر آسیب خواهند دید.»

قیمت نان مسئله‌ای است که با زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه و به خصوص کارگران ارتباط مستقیم دارد، چون در صورت گران شدن نان، قدرت خرید آن‌ها در تامین ضروری‌ترین مایحتاج خانواده کاهش پیدا می‌کند و در صورت ثابت ماندن نرخ آن نیز کارگران نانوا آسیب می‌بینند. چنانچه رئیس اتحادیه نانوایان اعلام کرده است که دستمزد کارگران در دو سال اخیر افزایش نیافته است و برخی به ناچار این شغل را ترک کرده‌اند. بلواسی نیز به همین نکته اشاره کرده بود که در حالی که دریافتی این گروه شغلی ثابت مانده است، هزینه‌های زندگی با روند عجیبی افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر افزایش قیمت نان، به طور مستقیم بر زندگی قشر کارگر تاثیر می‌گذارد و افزایش گرسنگی و فقر در جامعه را در پی دارد؛ آن‌هم در شرایطی که بارها اعلام شده است برخی از مردم در نقاط محروم، جز نان چیزی برای خوردن ندارند و حالا با گران شدن قیمت نان بیم آن می‌رود که همان را نیز از دست بدهند؛ به خصوص اینکه تجربه نشان داده است که پس از گران شدن نان، قیمت دیگر کالاها نیز به سرعت افزایش می‌یابد. برای همین است که به قول عبدالله بلواسی، «حتی کارگران خباز که طی یک روند ناعادلانه و غیرقانونی افزایش دستمزدشان را به افزایش قیمت نان گره زده‌اند، با گران شدن نان مخالف‌اند چرا که با گران شدن نان، همه کالاهای اساسی گران می‌شوند و دود آن فقط به چشم کارگران و کم‌درآمدها می‌رود.»

بیشتر از اقتصاد