۱۴ پیشگویی‌ غیرعادی خانواده سیمپسون

این مجموعه تلویزیونی همواره ماه‌ها، سال‌ها یا حتی دهه‌ها از سرخط خبرهای جهان جلوتر بوده است

انیمیشن خانواده سیمپسون در مدت پخش تقریبا ۷۰۰ قسمت، موضوعات متعددی را پوشش داده است - توییتر The Simpsons

ترسی به دل خود راه ندهید: خانواده سیمپسون تا سالیان سال داستان برای روایت کردن دارد.

این انیمیشن پیشگام که مت گرونینگ آن را خلق کرده، در مدت پخش تقریبا ۷۰۰ قسمت خود، موضوعات متعددی را پوشش داده است.

با وجودی که این مجموعه هواداران پروپا قرصی در سراسر جهان دارد، به لطف الگوی غیرعادی خبرهایی که از این کارتون منتشر شده و فقط به یک چیزاشاره دارد، در سال‌های اخیر همواره به طرز عجیبی خبرساز بوده است: خانواده سیمپسون می‌تواند آینده را پیش‌بینی کند.

از اشاره‌ای گذرا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ در قسمتی از ۲۰ سال پیش گرفته تا توضیح نظریه علمی انقلابی، ۱۴ سال قبل از آن که کشف شود، این مجموعه همواره ماه‌ها، سال‌ها یا حتی دهه‌ها از سرخط خبرهای جهان جلوتر بوده است.

گرچه خالقان آن گهگاه سعی کرده‌اند با شهرت این کارتون به عنوان نوستراداموس دنیای مدرن مقابله کنند اما توانایی خانواده سیمپسون در پیشگویی اتفاقاتی که در آینده رخ می‌دهد واقعا خیره‌کننده است.

در ادامه ۱۴ موردی را که خانواده سیمپسون آینده را «پیش‌بینی» کرده است، از نظر می‌گذرانیم:

دونالد ترامپ

خانواده سیمپسون ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ را در فصل یازدهم و در قسمت «فرستادن بارت به آینده» که در سال ۲۰۰۰ پخش شد، پیش‌بینی کرد. این قسمت که در آینده می‌گذرد، ریاست‌جمهوری ترامپ را نشان می‌دهد که در آن زمان خیلی دور از ذهن به نظر می‌رسید. (البته احتمالا حضور ناموفق ترامپ به عنوان نامزد حزب سوم در آن زمان الهام‌بخش این قسمت بوده است)

لیدی گاگا

قسمت «لیزا گاگا می‌شود» در فصل بیست و سوم که هنگام پخش در سال ۲۰۱۲ انتقاد بسیاری از هواداران را به دنبال داشت، لیدی گاگا را (با صدای خودش) به تصویر می‌کشید که آویزان از چند کابل به ورزشگاه وارد می‌شود؛ کاری که این ستاره دنیای پاپ بعدتر در دنیای واقعی هم انجام داد؛ وقتی برای اجرا بین دو نیمه سوپرجام سال ۲۰۱۷ با سیم در ورزشگاه پایین آمد و لباسی بسیار شبیه لباسش در قسمت یادشده کارتون به تن داشت.

برنده جایزه نوبل

صحنه‌ای به سرعت گذرا در قسمتی از این مجموعه در سال ۲۰۱۰ شرط‌‌ بندی میلهاوس روی بنگت آر هولمستروم، اقتصاددان فنلاندی را نشان می‌دهد که برنده جایزه نوبل اقتصاد خواهد شد و او واقعا شش سال بعد (مشترکا با الیور هارت) این جایزه را برنده شد.

ریاست‌جمهوری بایدن و هریس

دیوید سیلورمن، کارگردان و انیمیشن‌ساز اخیرا در توییتر شوخی کرد که این سریال با کلیپی که در سال ۲۰۱۹ پخش شد و جو بایدن و کامالا هریس را نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات نشان می‌داد، «دوباره آینده را پیشگویی کرده است». در اواخر قسمت مذکور وقتی آهنگی ضد ترامپ به تمسخر از آهنگ «آمریکا» از فیلم موزیکال «داستان کناره غربی» پخش می‌شود، بایدن در کنار هریس نشان داده می‌شود؛ در حالی که نامزدی مشترک آن‌ها و انتخابات ریاست‌جمهوری تا سال بعد اتفاق نیفتاد.

بوزون هیگز

در قسمت «جادوگر ایوان همیشه‌ سبز» در سال ۱۹۹۸، هومر تحت تاثیر توماس ادیسون قرار می‌گیرد تا به دنبال ابداع و اختراع برود. در بخشی از این قمست او معادله‌ای را روی تخته سیاه می‌نویسد که تقریبا جرم ذره بوزون هیگز را پیش‌بینی می‌کند. سایمون سینگ، متخصص این زمینه، به ایندیپندنت گفت: «آن معادله جرم بوزون هیگز را پیش‌بینی می‌کند، اگر آن را حل کنید به جرم بوزون هیگز می‌رسید که از نانو جرم واقعی ذره هیگز فقط اندکی بیشتر است. واقعا خیره‌کننده است که هومر این پیش‌بینی را ۱۴ سال قبل از آنکه کشف شود انجام می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زنبورهای قاتل

وقتی سال گذشته، کلیپی از قسمت «مارج در زنجیر» از فصل چهارم مجموعه  فراگیر شد، حتی بیل اوکلی، نویسنده مجموعه هم اعتراف کرد که خانواده سیمپسون «سال ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرده است».  در این کلیپ ساکنان شهر اسپرینگ‌فیلد سر دسترسی به یک دارونما با یکدیگر نزاع می‌کنند که به عقیده طرفداران مجموعه پیشگویی ادعاهای غیرعلمی دونالد ترامپ درباره درمان‌های جعلی کووید‌-۱۹ است. اما فراتر از آن، در این کلیپ می‌بینیم که جماعت شورشی سطلی حاوی زنبورهای قاتل را به زمین می‌اندازند که به اعتقاد بینندگان به هجوم زنبورهای قاتل در سال گذشته اشاره دارد.

رسوایی گوشت اسب

در قسمت کلاسیک «آهنگ سیموراسکینر شیرین و بدبخت» (Sweet Seymour Skinner’s Baadasssss Song) سال ۱۹۹۴، صحنه‌ای دیده می‌شود که در آن دوریس (با صدای دوریس گراو فقید)، زنی که ناهار دانش‌آموزان را آماده می‌کند، در حال ریختن «اعضا و جوارح اسب» در وعده‌های غذایی مدرسه راهنمایی اسپرینگ‌فیلد است. در سال ۲۰۱۳ این صحنه در دنیای واقعی به شکلی وحشتناک جلب توجه کرد؛ وقتی بریتانیا با رسوایی کشف دی‌ان‌ای اسب در محصولات گوشتی مواجه شد.

نامه بیتلز

در یکی از قسمت‌های آغازین خانواده سیمپسون، مارج پاسخ به نامه‌ای را دریافت می‌کند که چند ۱۰ سال پیش به رینگو استار فرستاده بود. این داستان در سال ۲۰۱۳ برای دو خانم در اسکس به واقعیت مبدل شد چرا که ۵۰ سال بعد از آنکه به سر پاول مک‌کارتنی، عضو دیگر گروه بیتلز نامه نوشتند، پاسخ نامه خود را دریافت کردند.

ساعت‌های هوشمند

گرچه اولین ساعت هوشمند تا سال ۲۰۱۴ روانه بازار نشد اما این وسیله در واقع در قسمتی از خانواده سیمپسون در سال ۱۹۹۵با نام «ازدواج لیزا» به تصویر کشیده شد. در این قسمت هیو (با صدای مندی پاتینکین) داماد آینده لیزا، از یک ساعت مچی چند کاره‌ استفاده می‌کند.

ادغام شرکت‌های فاکس و دیزنی

وقتی دیزنی در سال ۲۰۱۹ فاکس را به قیمت ۷۱.۳ میلیارد خرید، برای بیشتر دنیا نامنتظره بود، ولی نه برای هواداران پروپاقرص خانواده سیمپسون. این مجموعه در واقع ادغام فاکس با دیزنی را در سال ۱۹۹۸به صورت یک جوک پیش‌بینی کرده بود که نشان می‌داد شرکت فیلم‌سازی توئنتیث سنچوری فاکس به عنوان «شعبه‌ای از شرکت والت دیزنی» شناخته می‌شود.

طلای المپیک ایالات متحده

قسمت «پسر با کرل آشنا می‌شود» در فصل ۲۱، هومر و مارج را نشان می‌دهد که به تیم دونفره کرلینگ می‌پیوندند و نهایتا به المپیک زمستانه سفر می‌کنند و به سبکی واقعا برازنده خانواده سیمپسون در نهایت سوئد را شکست می‌دهند تا طلای المپیک را برای ایالات متحده به خانه آورند. این پیروزی غیرمنتظره واقعا هشت سال بعد در پیونگ‌یانگ اتفاق افتاد؛ وقتی تیم مردان ایالات متحده اولین طلای المپیک این کشور در کرلینگ را به خانه برد.

سخنرانی تام هنکس در مراسم تحلیف

وقتی تام هنکس در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری جو بایدن برای مردم صحبت کرد، تمام هواداران خانواده سیمپسون به صحنه‌ای در فیلم خانواده سیمپسون ۱۴ سال پیش اشاره کردند که ظاهرا این صحنه را پیشگویی کرده بود در آن قسمت تام هنکس می‌گفت: «دولت ایالات متحده اعتبار خود را از دست داده و از همین رو کمی از من اعتبار قرض کرده است.» و از نظر یکی از کاربران توییتر، برنامه ویژه تلویزیونی برای دولت بایدن بعد از مراسم تحلیف که تام هنکس مجری آن بود، شباهت خیلی عجیبی به آن داشت.

شورش در مجلس

شورش مرگبار طرفداران ترامپ در مجلس ایالات متحده در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ لحظه‌ای بود که برای کل جهان غیرمنتظره بود و بنیان دموکراسی آمریکایی را به لرزه انداخت ولی برخی از هواداران خانواده سیمپسون می‌گویند این مجموعه شورش‌ها را در قسمت «روزی که خشونت مرد» در سال ۱۹۹۶ پیشگویی کرده بود. آن‌ها به صحنه‌ای اشاره می‌کنند که در آن شورشیان خشمگین کارتونی به پله‌های مجلس ایالات متحده هجوم می‌آوردند.

رفتن ریچارد برانسون به فضا

ریچارد برانسون، مالک ثروتمند رسانه‌ ویرجین، در سال ۲۰۲۱ به حاشیه فضا سفر کرد و باعث شد بعضی از هواداران بگویند این کارتون سفر او را در قسمت «جنگ هنر» در سال ۲۰۱۴ پیشگویی کرده است.

در این قسمت فردی شناور در محیط بدون جاذبه سفینه‌ای دیده می‌شود که به آقای برانسون شباهت زیادی دارد ولی این مورد بیشتر آینده‌نگری است تا آنکه پیشگویی باشد، چرا که وقتی این قسمت ساخته می‌شد، اعلام شده بود که آقای برانسون بنا دارد در آینده شرکت ویرجین گالاکتیک را تاسیس کند.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر