زمینه‌چینی سپاه برای سخت‌گیری و فشار بیشتر بر شهروندان

تاکید مشاورفرمانده سپاه پاسداران بر اجرای طرح «انضباط اجتماعی»

عکس از خبرگزاری فارس

علیرضا افشار، مشاور فرمانده سپاه پاسداران، در نشست گام دوم انقلاب به نقش بسیج دراین عرصه تاکید کرد و با یادآوری شرایط جنگ نرم در دوره کنونی به دفاع از طرح «انضباط اجتماعی» پرداخت و گفت: «طرح انضباط اجتماعی در اواخر دوره آیت‌الله لاریجانی به دستگاه قضا ابلاغ شد و امیدواریم آیت‌الله رئیسی به زودی به این طرح بپردازد. چون تمام جرائم اخلاقی و اجتماعی را در حوزه ارشادی تعریف کرده‌ایم و می‌توانیم از تمام ظرفیت‌های قانون مجازات اسلامی و همچنین ضابطان قضایی و نیروی انتظامی استفاده کنیم». 

پیش از این در اردیبهشت امسال طرح امنیت و انضباط اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران با حضور ماموران پلیس پیشگیری پایتخت در سطح بوستان‌ها و تفرجگاه‌های تهران بزرگ آغاز شد. دستگیری سارقان، جمع‌آوری معتادان متجاهر، دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر، دستگیری اراذل و اوباش، برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده از اهداف پلیس در طرح امنیت و انضباط اجتماعی بود. اما سخنان مشاور سپاه پاسداران درباره این طرح و تاکید وی بر نقش بسیج در این امر تفاوت‌های زیادی با اجرای طرح پلیس دارد.

به‌نظر می‌رسد توجه مشاور سپاه بیشتر معطوف به جرائم اخلاقی و اجتماعی در حوزه «ارشادی» است که این مساله ظن برخورد با تمامی شهروندان را با بهانه واهی مبارزه با جنگ نرم برمی‌انگیزد. سخنان افشار از این نظر قابل تامل است که به ادعای وی این طرح هنوز اجرایی نشده است و بنابراین نمی‌توان این طرح را با طرح پلیس در برخورد با اراذل و اوباش و خرده‌فروشان مواد مخدر یکی دانست.

با توجه به سخنان این سردار سپاه باید منتظر برخوردهای سختگیرانه با شهروندان ایرانی باشیم. برخوردهایی که در سال‌های اخیر گاه با نام و به بهانه «ارشاد» و گاه به عنوان «امربه معروف و نهی از منکر» تجربیات بسیار تلخ و دردسرهای فراوانی را برای شهروندان ایرانی به وجود آورده است. در تمام این سال‌ها حجاب اسلامی بهانه اصلی برخورد دستگاه‌های پلیسی و هم‌چنین گروه‌های لباس شخصی با شهروندان بوده است. حال به نظر می‌رسد با ابلاغ این طرح به قوه‌قضاییه از سوی سپاه پاسداران شرایط برای برخوردهای قضایی و امنیتی با شهروندان بیشتر و سخت‌تر خواهد شد. از طرف دیگر ورود «بسیج» به عنوان بازوی اجرایی چنین طرح‌های، امنیت حقوقی شهروندان را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

این فرمانده سپاه که هم‌چنین سمت «رییس گروه پژوهشی بسیج دانشگاه دفاع ملی» را نیز در اختیار دارد، ادعا کرد: «طرحی را در دست تهیه داریم تا نیروهای بسیجی بتوانند در کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از احتکار و گرانفروشی به سازمان تعزیرات حکومتی کمک کنند».

این سردار سپاه هم‌چنین با اشاره به دوران ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی و رشد تورم در آن دوران مدعی شد: «در سال ۱۳۷۳ که تورم سنگینی در کشور بوجود آمد و حتی به فروپاشی اقتصادی نزدیک می‌شدیم، ایشان(هاشمی رفسنجانی) از بسیج کمک خواست و بسیجیان با گذراندن دوره‌های آموزشی کنترل قیمت‌ها را به دست گرفتند و بعد از آن سازمان تعزیرات حکومتی ایجاد شد».

 

در هفته‌های گذشته طرح فرستادن «پیامک کشف حجاب» به رانندگانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند، انتقادات بسیاری را از سوی شهروندان به دنبال داشت؛ فرستادن پیامک به رانندگان مرد و هم‌چنین فرستادن پیامک به رانندگانی که حجاب کامل داشتند، صدای اعتراض بسیاری از کاربران فضای مجازی را درآورد. به گفته جلیل محبی رئیس ستاد امربه‌معروف برای او نیز پیامکی برای کشف حجاب در خودرو آمده است. طرحی که بسیاری نمی‌دانند متولی اصلی آن چه نهادی‌ست. این در حالی‌ست که چندی‌ پیش شماره‌ای به شهروندان اعلام شده بود تا در صورت مشاهده هرگونه کشف حجاب به آن شماره پیامک ارسال کنند. رییس پلیس تهران در پاسخ به سوال مجری تلویزیون در خصوص اینکه متولی اصلی طرح ارسال پیامک‌ به نیروی انتظامی در صورت مشاهده «کشف حجاب» چه نهادی‌ست، گفت: «این طرح مربوط به نیروی انتظامی نبوده است و مربوط به دادسرای قضایی‌ست».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نظر می‌رسد برخوردهای قهری با شهروندان بیش از هرزمان دیگری به دست گروه‌هایی جز نیروی انتظامی صورت می‌گیرد که این نکته می‌تواند شرایط را برای احقاق حقوق شهروندی سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل کند.

بیشتر از