اپل روزآوری بحث‌برانگیز سافاری را تغییر می‌دهد

این شرکت، شکل سافاری یعنی مرورگر خود را هم روی آی‌اواس ۱۵ و هم «مک او‌اس مونتری» به صورت بنیادینی تغییر داد

اپل حتی از سوی کاربرانی که رویکرد این شرکت در قبال نرم‌افزارهایش را تحسین می‌کردند نیز مورد انتقاد قرار گرفته است - NICOLAS ASFOURI / AFP

اپل تغییرات چشمگیری در روزآوری جدید خود برای آیفون، آی‌پد و مک ایجاد خواهد کرد. این شرکت در اوایل سال جاری (۲۰۲۱) در جریان همایش بین‌المللی طراحان و توسعه‌دهندگان وب، از روزآوری‌های گسترده برای سیستم عامل آی‌اواس (iOS)، آی‌پد او.اس و مک او.اس رونمایی کرده بود. بسیاری از مشخصه‌های هردو این‌ها، از جمله معرفی ابزارهای «فوکوس» برای تمرکز بهتر و قابلیت به اشتراک گذاشتن ویدئو روی «فیس‌ تایم» (FaceTime) بازخوردهای اولیه مثبتی دریافت کرد.

اما یکی از بزرگ‌ترین تغییرات انجام شده بیش از همه مورد انتقاد قرار گرفت. این شرکت، شکل سافاری یعنی مرورگر خود را هم روی آی‌اواس ۱۵ و هم «مک او‌اس مونتری» به صورت بنیادینی تغییر داد و بسیاری از کاربران این تغییرات را به عنوان بدترین قسمت روزآوری‌ها رد کردند.

بارزترین تغییرات در روزآوری جدید این است که نوار بالای صفحه، نشانی وب و دکمه‌ها از بالای صفحه به پایین آن جابه‌جا شده‌اند. به نظر می‌رسد که اپل این کار را انجام داده تا رسیدن به این دکمه‌ها و فشار دادن آن‌ها ساده‌تر شود، بدون اینکه لازم باشد انگشت را تمام صفحه تا بالا جابه‌جا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تغییرات بازخوردهای بدی در پی داشت. کاربران نیز از اینکه این تنظیمات، منسجم و یکپارچه نبودند گیچ شدند. زمانی که نوار نشانی وب فشار داده می‌شد، دوباره به بالا برمی‌گشت تا بتوان در آن نوشت. اکنون در جدیدترین نسخه نرم‌افزاری بتا، این مشکل که فشار ناگهانی به طراحان وب وارد کرده بود حل شده است. در روزآوری جدید، نوار نشانی وب در پایین صفحه دقیقا بالای صفحه‌کلید باقی می‌ماند.

هرچند افزون بر این، بسیاری از تغییرات بحث‌برانگیز در شکل و ظاهر جدید بر جای خود باقی مانده‌اند. زمانی که برای بازگشت این تغییرات به حالت اولیه لازم است نیز  طولانی‌ خواهد بود زیرا بعید به نظر می‌رسد که نرم‌افزار جدید به طور کامل تا ماه سپتامبر (یعنی تقریبا هم‌زمان با عرضه آیفون ۱۳) بیرون بیاید. 

چنین تغییراتی ممکن است اتفاق بیفتند زیرا اپل حتی از سوی کاربرانی که به طور کلی رویکرد این شرکت در قبال نرم‌افزارهایش را تحسین می‌کردند نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. 

برای نمونه جان گروبر، وبلاگ‌نویس اپل، می‌گوید که این طراحی جدید ظاهرا با هدف ساده کردن کار صورت گرفته است، اما حتی از این نظر هم شکست خورده است. او در تارنمای «دیرینگ فایربال» (Daring Fireball) می‌نویسد: «این نسخه روزآوری شده بدتر است. فقط ساده‌تر به نظر می‌رسد. تمام عملکردهای قدیمی و قبلی سر جای خود باقی مانده‌‌اند و تنها دسترسی به آن‌ها سخت‌تر شده است. پیدا کردن آن به صورت حسی سخت‌تر و حواس‌پرت‌کن‌تر شده است.»

او در ادامه می‌نویسد: «تنها حدسی که می‌شود زد این است که تیم توسعه اپل فکر کرده که دارد شلوغی و شلختگی بی مورد را کاهش می‌هد، اما آنچه که انجام داده از بین بردن انسجام کلی بین ظاهر اپلیکیشن‌ها و کاربرد آن‌ها بوده است.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی