سازمان بهداشت جهانی: رد فرضیه نشت آزمایشگاهی زود بود

سازمان بهداشت جهانی از چین خواست در ارائه اطلاعات شفافیت بیشتری داشته باشد

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی پیش‌تر فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا را رد کرده بود‌ـ LAURENT GILLIERON/ AFP

تدروس آدانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، خواستار شفافیت بیشتر چین در ارائه اطلاعات خام برای بررسی منشا ویروس کرونا شد. او در اظهارنظری متفاوت با گفته‌ها و گزارش‌های پیشین، احتمال رخ دادن حوادث آزمایشگاهی را بعید ندانست.

منشا ویروس کرونا مسئله‌ای است که درباره آن اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد؛ از یک‌سو، سیاستمدارانی مثل دونالد ترامپ تاکید می‌کنند که ویروس کرونا از آزمایشگاه نشت کرده است و از سوی دیگر چین، در حالی‌ که این فرضیه را به‌شدت رد می‌کند، اجازه نمی‌دهد محققان به منابع اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.

نخستین تحقیق سازمان بهداشت جهانی درباره منشا کرونا در زمستان سال جاری میلادی انجام شد. به گزارش رویترز، یک گروه تحقیق همراه محققان چینی و به سرپرستی سازمان بهداشت جهانی، چهار هفته در ووهان درباره منشا ویروس کرونا تحقیق کردند و گزارش مشترک آن‌ها که در ماه مارس منتشر شد، نشان می‌داد که ویروس از طریق خفاش به انسان منتقل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تحقیق در این زمینه همچنان ادامه دارد، گزارشی که در ماه مارس منتشر شد انتقادهای زیادی به همراه داشت، چرا که میان محققان حاضر در تیم تحقیق سازمان بهداشت جهانی، ۱۷ دانشمند چینی بودند و حتی چند نفر از آن‌ها در سازمان‌های دولتی چین عضویت داشتند. علاوه بر این، چین بعد از انتشار این گزارش، دسترسی محققان سازمان بهداشت جهانی به منابع اطلاعاتی را محدود کرد.
حالا با گذشت چند ماه پس از انتشار این گزارش، تدروس آدانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از چین خواست که شفافیت بیشتری در ارائه اطلاعات خام در مورد منشا ویروس کرونا داشته باشد و با محققان این سازمان همکاری کند.
دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، که پیش‌تر فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا را رد کرده بود، در آخرین اظهارنظر در روز پنجشنبه ۱۵ ژوییه (۲۴ تیر)، در نشستی خبری اعتراف کرد که برای رد فرضیه نشت آزمایشگاهی زود بود و باید تحقیق‌های بیشتری انجام شود.
به گزارش اسکای‌نیوز، تدروس آدانوم در این نشست خبری گفت: «من خودم در آزمایشگاه کار کردم، متخصص ایمنی‌شناسی‌ام و می‌دانم حوادث آزمایشگاهی اتفاق می‌افتد.»
او با بیان اینکه اعلام نظر قطعی درباره منشا ویروس کرونا به تحقیق‌های جامعی نیاز دارد، از چین خواست شفاف و باز عمل کند و اطلاعات خامی را که این سازمان در روزهای نخست درخواست کرد، در اختیار بگذارد. آدانوم گفت: «ما به اطلاعات خام وضعیت آزمایشگاه ووهان قبل و در ابتدای همه‌گیری نیاز داریم.»
او با بیان اینکه میلیون‌ها انسان در جهان به‌دلیل ویروس کرونا متحمل رنج و سختی شدند، تحقیق را ضروری دانست. اما چین بارها فرضیه نشت آزمایشگاهی ویروس کرونا را «بی‌اساس» دانسته و ادعا کرده است که «سیاسی کردن» مسئله مانع ادامه تحقیق می‌شود.
بر اساس اعلام مایک رایان، کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی در امور اضطراری، روز جمعه ۱۶ ژوییه (۲۵ تیر)، کشورهای جهان مرحله دوم برنامه تحقیق درباره منشا ویروس کرونا را تصویب می‌کنند. او در جمع خبرنگاران گفت: «ما مشتاقانه منتظر کار با محققان چینی هستیم و دبیرکل در جلسه روز جمعه گزارشی را در مورد اقدام‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به کشورهای جهان ارائه خواهد داد.»