چشم در چشم طالبان؛ زنان افغان زیر سایه شورشیان نمایشگاه برگزار کردند

این نمایشگاه سه روزه در کابل آثار و دست‌دوزی‌های زنان را به نمایش گذاشته است

مرکز فرهنگی پل‌سرخ و فعالان اجتماعی این نمایشگاه را در کابل برگزار کردند - ایندیپندنت فارسی

طالبان تا دندان مسلح پشت کلان‌‌شهرهای افغانستان سنگر گرفته‌اند و شهرها در معرض تهدید حمله آن‌ها هستند اما زنان افغان  زیر سایه حملات طالبان، فعالیت‌های ابتکاری می‌کنند و در کابل نمایشگاه سه روزه صنایع دستی آن هم در حمایت از صلح برگزار کرده‌اند.

پیام زنان صنعت‌پیشه افغان روشن است: «حاضر نیستیم به ۲۰ سال قبل بازگردیم.» البته جامعه افغانستان هم دست‌کم در شهرها، تغییرات گسترده‌ای را شاهد بوده است. این جامعه به روی جهان باز شده و اکنون از هر اتفاقی که در اروپا و افریقا می‌افتد تا آنچه در همسایگی‌شان رخ می‌دهد، باخبر است.

افغانستان امروز نسبت به ۲۰ سال پیش دگرگون شده است؛ تا آنجا که با سوزن خیاطی هم روایت طالبان را به چالش می‌کشد تا چه رسد به رسانه، اینترنت، جامعه مدنی، روابط بین‌الملل و ارتش ملی.

این نمایشگاه سه روزه که به کمک فعالان فرهنگی و زنان کارآفرین برگزار شده، از جهات مختلف دیدنی است. مرکز فرهنگی پل‌سرخ کابل و صنایع دستی گل‌نگار این نمایشگاه را در راستای ترویج فرهنگ نفی خشونت و ترویج صلح‌ برگزار کرده است.

کیارنگ سعادت، از برگزارکنندگان این نمایشگاه درباره اهداف این  نمایشگاه که صرفا اقتصادی نیست به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «هدف ما از برگزاری، حمایت بانوان ازروند صلح است. خانم‌هایی که در اینجا شرکت کرده‌اند می‌خواهند صدای خود را به گوش دولت و طالبان و جهان برساند که بعد از آمدن طالبان و صلح هم می‌خواهند به فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود ادامه دهند. ما می‌گوییم که نمی‌خواهیم دوره سیاه طالبان تکرار شود و نمی‌خواهیم به ۲۰ سال قبل بازگردیم و تلاش می‌کنیم فعالیت‌های ما ادامه داشته باشد.»

در خصوص بازگشت طالبان و روش‌های طالبانی به افغانستان که با زنان در تمام عرصه‌ها سرستیز داشت، نگرانی‌های جدی وجود دارد. هرچند طالبان بارها کوشیده‌اند در نشست‌های صلح بپذیرند که مانع آموزش و کار زنان نمی‌شوند، اما در مناطقی که این گروه به تازگی تصرف کرده، سخت‌گیری‌های جدی علیه زنان اعمال شده است و زنان عملا از کار باز داشته شده‌اند.

نگرانی از مخالفت طالبان با کار و زندگی زنان همچنان وجود دارد. این امر به فعالیت زنانی مانند خانم سعادت که این نمایشگاه را برگزار کرده‌اند، انگیزه بیشتری برای فعالیت می‌دهد اما این فعالیت‌ها بی سختی و دردسر نیست. یکی از این مشکلات امنیت و دیگری توانایی اقتصادی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهد فرهوش، مسئول مرکز فرهنگی پل‌سرخ، به خبرنگاران می‌گوید: «این روزها فعالیت زنان در عرصه صنایع دستی، به‌ دلیل قرنطینه و وضعیت بد امنیتی با رکود مواجه شده است. نمایشگاه سه روزه صنایع دستی بانوان با هدف حمایت ازصلح راه‌اندازی شده است.»

از سوی دیگر، کیارنگ سعادت که آثار و دست‌دوزی‌های ۲۰ زن صنعت‌پیشه هم به نمایش گذشته می‌گوید: «یکی از سختی‌های این نمایشگاه این بود که خانم‌هایی که در این نمایشگاه شرکت دارند، توانایی مالی نداشتند که پول اجاره را بپردازند وغرفه‌های بیشتر برپا شود. تمام این غرفه‌ها به رایگان در اختیار زنان قرار گرفته است و ما هم هیچ منبع مالی نداشتیم که این نمایشگاه را برپا کنیم.»

هرچند افغان‌ها سال‌ها است که به جنگ و ناامنی و حمله و ضدحمله عادت کرده‌اند اما این نگرانی وجود دارد که یک بار دیگر کل شیرازه نظام از هم بپاشد.

نمایشگاه زنان در حالی برگزار می‌شود که رهبران سیاسی افغانستان هفته آینده برای «اتمام حجت» با طالبان به دوحه می‌روند. عبدالله عبدالله هدایت هیئت رهبران افغان را که در ترکیب آن سیاستمداران طراز اول هم حضور دارند، به عهده گرفته است تا در دیدار با ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دو گروه طالبان مسئله افغانستان را یکسره کنند. اگر دو طرف بتوانند توافق کنند، برقراری آتش‌بس در عید قربان و تمدید آن و بعد توافق روی نقشه‌‌راه صلح دست‌یافتنی است؛ اما اگر این مذاکرات هم شکست بخورد، کابوس زنان افغان به واقعیت خواهد پیوست.

خانم سعادت به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «زنان از آینده نامعلومشان نگران‌اند، چون خانم‌ها در این مورد بیشتر آسیب‌پذیرند. زنان در این چند سال فعالیت اجتماعی و اقتصادی داشته‌ و برای خود فروشگاه ساخته‌اند؛ مغازه دارند و محصولات تولید می‌کنند. حالا این نگرانی وجود دارد که با ادامه جنگ و آمدن طالبان، تمام آن‌ها بر باد رود.»

بیشتر از زندگی