۲۶ درصد مردم فکر می‌کنند هیچ‌وقت نوبت واکسن آن‌ها نمی‌رسد

تناقض‌گویی‌ها و ابهام‌ها امید مردم به واکسیناسیون را کاهش داده است

آن‌گونه که از خبرها برمی‌آید، تولید واکسن برکت با مشکل مواجه شده است - تجارت‌نیوز

ششمین محموله واکسن وارد کشور شد، اما هنور تعداد افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند به مرز سه میلیون نفر نرسیده است.

وزیر بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود که تا پایان پاییز سال ۱۴۰۰ همه جمعیت هدف ایران واکسینه خواهند شد. او همچنین مدعی شده بود که ایران با تولید دو واکسن برکت و پاستور به زودی یکی از صادرکنندگان واکسن در جهان خواهد شد، اما حالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که خط تولید واکسن برکت دچار مشکل شده است.

اگرچه روابط عمومی شرکت شفافارمد وجود هرگونه مشکل در خط تولید این واکسن را تکذیب کرد، اما وعده‌ها و تناقض‌‌گویی‌های مسئولان درباره واکسن موجی از سردرگمی و نا امیدی در جامعه ایجاد کرده‌ است، به طوری که ۲۶ درصد پاسخگویان به سئوالات مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تصور می‌کنند که زمان واکسن آنان هیچ وقت فرانمی‌رسد.

با ورود ششمین محموله واکسن کرونا به کشور در روز پنج‌شنبه،۲۴ تیر، مجموعه واکسن‌های وارداتی جمعیت هلال احمر به مرز هفت میلیون دوز رسید. بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود چهار و نیم میلیون نفر در کشور دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و کمی بیشتر از دو میلیون نفر هم با تزریق دوز دوم واکسینه شده‌اند، اما مجموعه واکسن‌های تزریق شده در کشور هنوز به ۹ میلیون دوز نرسیده است و این در حالی است که وزیر بهداشت بارها ادعا کرده بود تا پایان تیرماه ۱۴ میلیون نفر از جامعه هدف واکسینه می‌شوند و ظرفیت روزانه تزریق واکسن به روزی ۴۰۰ هزار دوز خواهد رسید.

وزیر بهداشت پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که مشکل واردات واکسن به کشور حل شده، اما تاکنون هیچ‌یک از وعده‌های او درباره تولید انبوه واکسن داخلی و واردات واکسن محقق نشده است. علاوه بر وعده‌ها آنچه سردرگمی و اعتراض مردم را نسبت به وضعیت موجود افزایش داده، تناقض‌گویی‌های مسئولان است. آنها مدام گفته‌های یکدیگر را نقض و تکذیب می‌کنند؛ نمونه‌اش ماجراهای دو واکسن برکت و پاستور است که هر دو مجوز استفاده اضطراری دریافت کردند و قرار بود تا تیرماه به تولید انبوه برسند، اما نه تنها به این مرحله نرسیدند بلکه تولید و توزیع آنها هم با حاشیه‌های فراوان همراه بود.

واکسن برکت؛ بروز مشکل یا تولید با همه ظرفیت؟

حاشیه‌های واکسن برکت از همان روزهای نخست آغاز شد؛ وقتی‌که ستاد اجرایی فرمان امام، به عنوان نهاد اقتصادی زیرمجموعه علی خامنه‌ای، اعلام کرد واکسن تولید خواهد کرد، تردیدها درباره این واکسن و حتی کارآیی آن آغاز شد. به‌خصوص اینکه هیچ‌کدام از واکسن‌های داخلی ایران از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه نگرفته‌اند. با این همه در نبود امکان واردات واکسن‌های خارجی، واکسن تولید داخل می‌تواند جایگزین مناسبی برای تامین سلامت مردم باشد، اما آن‌گونه که از خبرها برمی‌آید، تولید واکسن برکت با مشکل مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های نخست تیرماه امسال مینو محرز اعلام کرد، تعداد ۴۰۰ هزار دوز واکسن برکت به وزارت بهداشت تحویل داده شده است، ولی معلوم نیست کجاست. چند روز پس از اعلام این خبر، شایعه خراب‌کاری در خط تولید واکسن برکت و از بین رفتن یک و نیم میلیون دوز واکسن مطرح شد، اما حجت نیکی مدیر روابط عمومی ستاد اجرایی فرمان امام در توییتر این شایعه را تکذیب کرد و گفت که در مرحله پر کردن ویال‌ها مشکلی پیش آمده و باعث شده که این تعداد واکسن از چرخه خارج شود. او در ادامه توییت خود نوشت که خط تولید واکسن برکت با همه «ظرفیت» در حال تولید واکسن است، اما گفته‌های او با خبری که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به تازگی اعلام کرده تناقض دارد.

به گزارش ایرنا روز چهارشنبه ۲۳ تیر، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع رسمی اعلام خبرهای مربوط به کرونا در کشور از بروز مشکل در خط تولید واکسن برکت خبر داد و گفت: «قرار بود برکت به ما واکسن تحویل بدهد اما در خط تولید دچار مشکل شدند. از طرفی اکنون یک میلیون دوز واکسن تولید‌شده دارند، اما از نظر فنی ۱۶ روز باید از زمان ورود واکسن به ویال‌ها بگذرد و پس از آن درصورتی‌که واکســن‌‌ها رسوب نکند، می‌توانند میزان تولیدی را تحویل وزارت بهداشت بدهند.»

تولیدکنندگان واکسن برکت که توانایی تامین نیازهای داخلی را به واکسن ندارند و نتوانسته‌اند به وعده‌های خود برای تولید انبوه عمل کنند، پیش‌تر مدعی شده بودند که تا زمستان سال ۱۴۰۰ صادرات واکسن را به کشورهای خارجی آغاز می‌کنند و ایران را در جایگاه پنج کشور تولید‌کننده واکسن قرار خواهند داد. تولیدکنندگان واکسن برکت این بار نیز هرگونه بروز مشکل در خط تولید این واکسن را تکذیب کردند.

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه شرکت دارویی شفافارمد آمده است: «در راستای شفاف‌سازی برای اذهان عمومی ملت شریف ایران اعلام می‌کنیم که هرگونه بروز مشکل و ایراد در خط تولید واکسن کوو ایران برکت کذب است و دانشمندان جوان و فرزندان این سرزمین در مجموعه شفافارمد فارغ از حواشی و شایعات فضای مجازی و تنها با انگیزه خدمت به مردم و ریشه‌کن شدن ویروس کووید ۱۹ به‌صورت شبانه‌روزی مشغول به فعالیت هستند و نه تنها تولید در خط اول شفافارمد با تمام قدرت در حال انجام است، بلکه به زودی با راه‌اندازی خط دوم کارخانه شفافارمد، این واکسن با شتاب بسیار بیشتری تولید و تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.»

واکسن ایرانی- کوبایی پاستور

واکسن تولید مشترک ایران و کوبا نیز تا امروز با حاشیه‌هایی همراه بوده است؛ بعدازاینکه مینو محرز اعلام کرد طرف کوبایی قرار مشترک خود با ایران را زیر پا گذاشته و اولویت را به شهروندان خود داده است، علیرضا بیگلری، مدیرعامل انستیتو پاستور گفته‌های او را تکذیب کرد و قول داد که واکسن پاستور به زودی به تولید انبوه برسد. اما از این واکسن هم تاکنون خبر جدیدی منتشر نشده است، جز اینکه ابهام‌ها درباره اینکه این واکسن بالاخره تولید ایران است یا کوبا افزایش یافته است. روزنامه همشهری به نقل از مدیرعامل انستیتو پاستور نوشته‌ است که قرارداد ایران با کوبا تولید مشترک است و هر دو کشور می‌توانند به‌ طور مستقل اقدام به تولید کنند. انستیتو پاستور وعده داده تا آخر شهریور ۳ میلیون دوز واکسن تولید خواهد کرد.

تناقض‌گویی‌ها و وعده‌های بی‌پایان مسئولان درباره واکسیناسیون در حالی ادامه دارد که جان شهروندان ایرانی در خطر است و هم‌زمان با موج پنجم کرونا، میزان مرگ و میر نیز افزایش یافته است.