طالبان شیفته مشروعیت بین‌المللی است

وزیر دفاع بریتانیا از آمادگی لندن برای همکاری با طالبان سخن گفته است

نمایندگان طالبان سخت می‌کوشند حمایت و مشروعیت بین‌المللی کسب کنند-Yuri KADOBNOV / AFP

استقبال گروه طالبان از موضع تازه بریتانیا که می‌گوید حاضر است در صورت پیوستن این شورشیان به دولت با آنها کار کند، تشنگی و شیفتگی طالبان به پذیرش بین‌المللی را نشان می‌دهد. این گروه سابقه انزوا و طرد بین‌المللی و سرانجام به دلیل نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم، حمله جهانی و سرنگونی را در کارنامه خود دارد.

با این حال، بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در سفرش به واشینگتن و پس از دیدار با ژنرال لوید آستین، همتای آمریکایی خود به روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف گفت که اگر طالبان وارد دولت شوند، بریتانیا با آنها کار خواهد کرد.

بریتانیا در کنار آمریکا نقش عمده‌ای در جنگ ۲۰ ساله علیه طالبان داشته و نزدیک ۵۰۰ سرباز کشته داده است، اما وزیر دفاع این کشور می‌گوید هر دشمنی و مخاصمه‌ای با گفت‌وگو و تعامل پایان می‌یابد.  

بن والاس گفت: «هر دولتی که سر کار باشد و در صورتی که به اصول بین‌المللی معین پایبند باشد، دولت بریتانیا با آن تعامل خواهد کرد. اما مانند سایر کشورهای جهان اگر این دولت چنان رفتار کند که حقوق بشر جدا نقض شود، ما این روابط را بازنگری خواهیم کرد.»

همین موضع‌گیری باعث شده است که گروه طالبان فورا واکنش نشان دهد و از آن به گرمی استقبال کند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در پیامی صوتی به خبرنگاران گفت: «ما سخنان وزیر دفاع انگلستان در روزنامه دیلی تلگراف را در مورد تعامل آنها با امارت اسلامی افغانستان گامی مثبت تلقی می‌کنیم. امارت اسلامی افغانستان بار دیگر ابراز می‌دارد که ما می‌خواهیم روابط خوب و مثبتی با جهان داشته باشیم و به اصول جهانی در پرتو ارزش‌های دینی و منافع ملی خویش تعهد داریم. ما به همه اطمینان می‌دهیم که خاک ما علیه هیچ کشوری مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود گروه طالبان تحت فشار جامعه جهانی هفته آینده گفت‌وگوهایی جدی را با رهبران سیاسی افغانستان به مدیریت عبدالله عبدالله در دوحه آغاز کند. چهره‌های برجسته سیاسی مانند حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین، یونس قانونی، رئیس پیشین مجلس، کریم خلیلی‌، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، نمایندگان مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی نیز در نخستین دیدار دوجانبه با ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر و فرد شماره دو این گروه، با او مذاکره کنند.

طالبان که اخیرا پیشروی‌هایی در میدان نبرد داشته و در سه ماه گذشته حدود ۱۸۰ شهرستان را تصرف کرده‌اند، همچنان از نداشتن مقبولیت و مشروعیت بین‌المللی رنج می‌برند. جامعه جهانی و کشورهای منطقه به صراحت اعلام کرده‌اند که هرگز حاضر نیستند امارت اسلامی طالبان و بازگشت این گروه به راس قدرت را به رسمیت بشناسند.

از این رو، در کابل نگرانی چندانی وجود ندارد که گروه طالبان بخواهد از راه زور به قدرت برسد. از همین رو، تصرفات اخیر در گوشه و کنار کشور از جمله تسلط بر گمرکات در راستای زورآزمایی و تثبیت موقعیت شورشیان در پای میز مذاکره قلمداد می‌شود.

طارق فرهادی، مشاور پیشین رئیس‌جمهوری افغانستان به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «سیاست انگلیس همیشه قرابت داشته با خواسته پاکستان در افغانستان. انگلیس روابط بسیاری نزدیک‌تری با هند بریتانیایی دارد که پاکستان از ‌آن به وجود آمده است. تعداد پاکستانی‌هایی که در انگلیس زندگی می‌کنند بسیار زیاد است. دیدار ژنرال کارتر، فرمانده ارتش بریتانیا که با ژنرال باجوا،  فرمانده ارتش پاکستان به کابل آمده بود، نیز این همسویی را نشان می‌دهد. انگلیس می‌گوید که حاضر است با یک حکومت طالبانی در صورتی‌که بعضی از شرایط را قبول کند، معامله کند، اما مسئله اصلی این است که حکومت طالبانی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. به انگلیس بهتر است تفهیم شود که یک حکومت ائتلافی مورد قبول ماست که طالبان در آن باشد و مهم است که طالبان مهم هم مسئول شوند. انگلیس باید بداند که به جای نشان دادن آمادگی برای مراوده با طالبان، برای مردم افغانستان حکومتی کثرت‌گرا قابل قبول است. این یک اشاره زود و کوتاه است.»

هرچند وزیر دفاع بریتانیا از همکاری احتمالی با گروه طالبان سخن گفته، اما بن والاس تصریح کرده است که شرط این همکاری، احترام طالبان به اصول حقوق بشر از جمله پیشرفت‌های اخیر افغانستان در زمینه حقوق زنان و اقلیت‌ها است.

بیشتر از جهان