جشنواره بین‌المللی اِدینبرا، نقد و بررسی ریشه‌ها

زیبا و پرجزئیات، اما همچنان سطحی و پر لاف و گزاف

عکس از سایت www.edinburghfestivalcity.com

چیزی در مورد فضای تئاتر چرچ هیل وجود دارد که کاملاً متناسب با برنامه اخیر گروه ۱۹۲۷ اهل مارگیت در جشنواره بین‌المللی ادینبرا است. در میانه شلوغی جشنواره فرینج در مرکز شهر، این مرکز تئاتر از همهمه و هیاهو دور است و در محله مسکونی آرام و مرفه مورنینگ‌ساید قرار گرفته است که منطقه‌ای ساکت است و گذشته و سنت آرمیده‌ای را در هوای آن احساس می‌شود .

این یک حس تصادفی - اما ارزشمند - از صحنه‌پردازی است، زیرا اثر گروه ۱۹۲۷ به دوران سنتی سینمای صامت و قبل از آن باز می‌گردد، و جذابیت هنر اوایل قرن بیستم را با سرگرمی‌های ابتدایی فیلم و لذت قصه‌گویی زنده ترکیب می‌کند برای صحنه‌ای که شبیه اواسط قرن نوزده است. گروه ۱۹۲۷ که شرکتی وابسته به «هوم منچستر» و «راوندهاوس» در لندن است، در ۴۰ کشور در سراسر جهان تور برگزار کرده است و روش قصه‌گویی آن بی‌نظیر است.

از زمان اجرای نمایش فلوت جادویی برای فستیوال بین‌المللی ادینبرا در سال ۲۰۱۵، این اولین حضور گروه ۱۹۲۷ در این شهر است،  اگرچه این فرینج بود که تقریباً یک دهه قبل به مشهور شدن آن کمک کرد. از نظر ریشه، باید گفت سوزان آندراد نویسنده و کارگردان گروه از فهرست داستانی فلکلور سراسر جهان در کتابخانه بریتانیا، به اسم فهرست آرن، الهام گرفته است. او ایده‌های یک سطری ساده را از این فهرست گرفته است و از آنها این نمایش گلچین را ساخته است كه وی در كنار کارگردان دیگر اسمی اپلتن و دو بازیگر دیگر، فرانسسکا سایمنس و دیوید اینسوا-کاو آن را اجرا می‌كند.

روایت خلاقانه داستان‌ها بسیار چشمگیر است، و پس‌زمینه برجسته‌ای که حاوی نقاشی‌های سیاه و سفید با جزئیات فراوان است چنین القا می‌کند که انگار یک فیلم اکشن زنده بازی شود. ما می‌بینیم که یک گربه حریص دنیا را می‌خورد، پدر و مادری ماهیگیر فرزند خود را می‌خورند (که خوشبختانه نشان داده نمی‌شود) و - امروزی‌ترین بخش آن – کاراکتری است که شخصیت نمادین فقر را به خانه خود دعوت می‌کند.

این نمایش به موسیقی لیلیان هنلی آراسته می‌شود که به طرز مخوفی سرگرم کننده است، و صحنه‌پردازی ماهرانه آن همانند برخی از داستان‌های ترسناک این نمایش در مخاطب شور و هیجان ایجاد می‌کند. با همه اینها، این نمایش، اگرچه اساسا سطحی است و بودجه آن بیشتر از اکثر برنامه‌های فرینج است، سرگرمی زیبا و پرجزئیاتی است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/arts

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر