هشدار درباره «آسیب‌های شدید کووید» به جوانان

کلیه و ریه بسیاری از جوانان در پی ابتلا ابتلا به کرونا آسیب‌ دیده است

بازگشت محدودیت‌های ناشی از کرونا در زمستان منتفی نیست - Thomas SAMSON / AFP

یک کارشناس عضو گروه مشاوره علمی فوریت‌ها (سیج) در مورد آسیب‌های شدید کووید-۱۹ به جوانان، از جمله آسیب به ریه و کلیه، هشدار داد.

کالوم سمپل، استاد ارشد دانشگاه لیورپول و متخصص سلامت کودکان و شیوع بیماری، می‌گوید: «تقریبا همه» آن‌هایی که در بیمارستان بستری می‌شوند، «واکسن نزده‌اند».

او می‌‌افزاید که کووید به اندام‌های حیاتی افراد سالم آسیب زده و این نگران‌کننده است. این در حالی است که چند روز پیش بوریس جانسون گفته بود از ۲۹ تیر که به روز آزادی معروف شده است، تقریبا تمام محدودیت‌های ناشی از کرونا لغو می‌شود.

پروفسور سمپل در مصاحبه با برنامه صبحانه بی‌بی‌سی درباره به مبتلایان کرونا که در حال حاضر در بیمارستان‌ها بستری‌اند گفت: «تقریبا تمام آن‌ها واکسن نزده‌اند و نکته عجیب این است که با خطر مرگ روبه‌رو نیستند اما آسیب‌های بسیار زیادی دیده‌اند. می‌بینیم کلیه و ریه بسیاری از جوانان آسیب‌ دیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «اکنون چندان نگران مرگ‌ومیر نیستم البته مرگ به هر حال غم‌انگیز است. اکنون نگرانم افرادی که سالم بودند و فعالیت اقتصادی عادی و زندگی روزمره‌شان را انجام می‌دادند به آسیب‌های ریوی و بیماری کلیه دچار شوند... که با بیماری کووید مزمن فرق دارد و آسیب شدید آن ناشی از ابتلا به کرونا است.»

پروفسور سمپل همچنین گفت که از حرف‌های روزهای اخیر دولت هم می‌توان دریافت که بازگشت محدودیت‌های ناشی از کرونا در زمستان منتفی نیست.

او می‌گوید: «حرف‌های دولت قدری عوض شده است. دیگر نمی‌گویند وضعیت گذشته به هیچ وجه بازنمی‌گردد بلکه از فحوای کلامشان پیدا است برخی از محدودیت‌ها را باید در زمستان از نو برقرار کرد.»

پروفسور سمپل افزود که طبق پیش‌بینی‌های «معقول در مورد بدترین وضعیت» تلفات می‌تواند برای مثال به ۲۰۰ نفر یا آمار ابتلا به ۱۰۰ هزار نفر در روز برسد اما اگر مردم همچنان احتیاط را رعایت کنند «احتمالا» چنین چیزی را شاهد نخواهیم بود.

یکی از تغییرات مهم در محدودیت‌ها از روز ۲۹ تیر این است که دیگر بر اساس قانون ماسک زدن اجباری نخواهد بود. پروفسور سمپل می‌گوید که او همچنان و «به ویژه در محیط‌های بسته» ماسک خواهد زد.

گزارش تکمیلی در پی‌ای

© The Independent