رئیس‌دفتر روحانی: هفته‌ای یک و نیم میلیون واکسن وارد خواهیم کرد

واعظی گفت که فردا محموله‌ای بزرگ از واکسن آسترازنکا به ایران وارد می‌شود

محمود واعظی- ایسنا

محمود واعظی، رئیس‌دفتر حسن روحانی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت که به دنبال یازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هستند و قرار است روند واکسیناسیون سرعت بگیرد.

او گفت:«با توجه به هدف‌گذاری‌هایی که برای افراد بالای ۶۰ سال شده بود و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای داشتند و کسب‌ و کارهایی که با مردم ارتباط دارند واکسیناسیون را ادامه داده‌ایم. می‌خواهیم قدمی فراتر برویم و به دنبال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، هستیم.»

دانشگاه‌ها و مدارس یا شروع همه‌گیری کرونا از سال تحصیلی ۱۳۹۹ تعطیل شده‌اند و آموزش‌ّ‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود.

واعظی همچنین وعده داد که «از یکی از کشورها» هفته‌ای یک و نیم میلیون واکسن کرونا وارد خواهد شد. احتمالا این کشور چین است. در هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی در مورد ضعف واکسن‌های تولیدی این کشور برای مقابله با سویه جدید دلتا منتشر شده است. برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که استفاده از این واکسن برای ایمن‌سازی جمعیت را مورد بررسی قرار خواهند داد. ایران هنوز هیچ برنامه‌ای برای سنجش میزان اثرگذاری این واکسن انجام نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌دفتر روحانی گفت که علاوه بر واکسن‌هایی که طبق برنامه وارد می‌شود و واکسن‌های تولید داخل، حدود سه میلیون دوز واکسن آسترازنکا نیز صبح فردا به تهران وارد می‌شود: «طبق برنامه ریزی قبلی به سرعت واکسن‌هایی که خریدیم می‌آیند. فردا محموله ای دیگری می رسد. نزدیک سه میلیون آستارازنکا از ژاپن می‌آید. هفته‌ای یک و نیم میلیون دوز از کشوری دیگری می‌آید. واکسن های داخلیمان خیلی خوب کارشان پیش می رود. با این چارچوب اگر اتفاقی مثل سه هفته قبل نیافتد می‌توانیم با همان برنامه‌ریزی کارمان ادامه دهیم.»

ایران جزو کشورهایی است که بدترین عملکرد را در ایمن‌سازی جمعیت در برابر کرونا داشته‌اند. ممنوعیت ورود واکسن‌های تولید آمریکا و انگلیس که خامنه‌ای در دی‌ماه سال گذشته دستور آن را صادر کرد سبب شد تا سهمیه ایران در سبد تامین واکسن جهانی کوواکس از دست برود.