دانشمندان اسرائیلی حس لامسه را به افراد آسیب‌دیده بازمی‌گردانند

آزمایشگاه دانشگاه تل‌آویو حسگری را تولید کرده که می‌شود آن را به انگشتان دست و پا پیوند زد

انجام کارهای ساده مثل نگه داشتن کلید یا موبایل در دست، مستلزم وجود حس لامسه است-ROBERTO SCHMIDT / AFP

دانشمندان می‌گویند که در سایه پیشرفت‌های نانوتکنولوژی در اسرائیل، حس لامسه به افرادی که بر اثر جراحت یا قطع عضو آن را از دست داده‌اند، بازخواهد گشت.

آزمایشگاه دانشگاه تل‌آویو حسگری را تولید کرده که می‌شود آن را به انگشتان دست و پا، یا هر جای دیگری از بدن که حس لامسه‌اش را از دست داده، پیوند زد.

این حسگر ریز اعصاب آسیب‌دیده در آن ناحیه از بدن را «دور می‌زند» و حس را به دیگر سلسله اعصاب سالم منتقل می‌کند.

نشریه تایم اسرائیل به نقل از دکتر بن ماعوذ، مهندس پزشکی زیستی، گفت این ایده پس از آن به ذهنش خطور کرده که گزارش‌هایی درباره ناتوانی بیماران در به دست آوردن دوباره حس لامسه را دریافت کرد. اختراع او با موفقیت روی موش‌ها آزمایش و به طور جداگانه راستی‌آزمایی و بررسی شده است.

حسگر ریز دکتر ماعوذ به عصب دست یا پای آسیب‌دیده پیوند زده می‌شود و اعصاب سالم را به هم متصل می‌کند. بدن به سرعت یادمی‌گیرد که عصب از طریق یک منبع دیگر علامت‌ها را دریافت و تعبير می‌کند، و به این ترتیب حس لامسه احیا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که فناوری فوق تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد خواهد داشت چرا که لامسه حسی ضروری برای محاسبه اعمال فشار مناسب توسط دست و پا، مثلا هنگام فشار دادن یک دکمه با انگشت، و یا حتی راه رفتن است.

دکتر ماعوذ گفت:‌ «انجام کارهای ساده مثل نگه داشتن کلید یا موبایل در دست، مستلزم وجود حس لامسه است تا ما بتوانیم فشار کافی را برای انجام کارها اعمال کنیم.»

حسگر جدید با آن که الکترونیک است اما نیازی به باتری ندارد و انرژی را از حرکتی در عصب که تعقیب و تقلید می‌کند، تولید می‌کند.

پزشکان این ابزار را روی موش‌ها امتحان کرده‌اند و گام بعدی آزمایش آن بر حیوانات بزرگتر است، و در نهایت پیوند زدن حسگر به انگشتان افرادی است که حس لامسه‌شان را از دست داده‌اند.

بیشتر از تکنولوژی