کمک‌ بشردوستانه ۱۵میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران

بخشی از این کمک مالی برای مقابله با شیوع کرونا در ایران و تهیه تجهیزات ضروری پزشکی به‌کار گرفته خواهد شد

مجموع کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به ایران از سال ۲۰۱۶ تاکنون به بیش از ۷۶ میلیون یورو رسیده است- François WALSCHAERTS / AFP

کمیسیون اروپا از اختصاص ۱۵ میلیون یورو کمک بشردوستانه به ایران برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر خبر داد.   

این ۱۵میلیون یوررو، بخشی از بسته حمایتی ۲۲میلیون یورویی است که کمیسیون اروپا روز دوشنبه، ۲۱ تیرماه، اعلام کرد به حمایت از افراد نیازمند در ایران و پاکستان اختصاص داده است. این کمک مالی برای حمایت از افرادی در نظر گرفته شده است که از بحران‌های انسانی، همه‌گیری کووید-۱۹، بحران اقلیمی و دیگر فجایع طبیعی در منطقه بیشترین آسیب را دیده‌اند. یکی از نکات مطرح‌شده در اطلاعیه کمیسیون اروپا، میزبانی هر دو کشور ایران و پاکستان از بیشترین تعداد مهاجران افغان در سراسر جهان است. 

در این اطلاعیه آمده است که ۱۵میلیون یورو از این کمک‌ها بر پشتیبانی از سازمان‌هایی متمرکز خواهد شد که در ایران به فعالیت‌های بشردوستانه مشغول‌اند و از آسیب‌پذیرترین ایرانیان و افغان‌ها در این کشور حمایت می‌کنند. براساس اعلام کمیسیون اروپا، بخشی از این کمک مالی برای مقابله با شیوع کرونا در ایران و ازجمله تهیه تجهیزات ضروری پزشکی به‌کار گرفته خواهد شد. علاوه‌بر این، کمک مالی بشردوستانه اتحادیه اروپا پشتیبانی خواهد بود بر آنچه در این اطلاعیه «تلاش‌های ستودنی ایران» خوانده شده است برای کمک به افغان‌ها در خاک آن کشور در زمینه‌های تحصیل، سلامت، امنیت و معیشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تمامی کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به کشورهای مختلف، تحت کنترل و نظارت دقیق اهدا می‌شود و تنها در اختیار سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه از جمله نهادهای زیر نظر سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد.

در اطلاعیه کمیسیون اروپا به این نکته اشاره شده که ایران بیش از تمام کشورهای منطقه تحت تاثیر همه‌گیری جهانی کرونا قرار گرفته و یکی از کشورهایی است که در سراسر جهان، بیشترین آسیب را از این بیماری متحمل شده است. همچنین مشکلات ایران برای خریداری کالاهای پزشکی ضروری به‌دلیل سختگیری بیش از اندازه شرکت‌های دارویی و حمل‌ونقل و همچنین بانک‌ها به رعایت تحریم‌های ایالات متحده، با وجود معافیت‌های بشردوستانه، مد نظر قرار گرفته شده است. علاوه‌بر این، ایران میزبان بیشترین تعداد مهاجران افغان در سراسر جهان است که تعداد آن‌ها حدود سه‌میلیون و ۶۵۰هزار نفر تخمین زده شده است. 

براساس اعلام کمیسیون اروپا با اختصاص این کمک ۱۵میلیون یورویی به ایران در سال ۲۰۲۱، مجموع کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به این کشور از سال ۲۰۱۶ تا کنون به بیش از ۷۶میلیون یورو رسیده است.