جوکوویچ چگونه این موفقیت‌ها را در تنیس به دست آورده است؟

به نظر می‌رسد جوکو در دهه گذشته، پیشرفت بسیار زیادی داشته و به نوعی در حال پیشی گرفتن از نادال و فدرر است

جوکوویچ به‌ تازگی لقب مرد عنکبوتی در تنیس را هم از هوادارانش دریافت کرده است - Ian Walton / AFP

نواک جوکوویچ، مرد شماره یک تنیس جهان که با قهرمانی در رقابت‌های ویمبلدون  بیستمین عنوان گرند اسلم خود را به دست آورد، معتقد است که در حال حاضر بهترین تنیسور جهان است.

به نظر می‌رسد جوکو در ۱۰ سال اخیر یا بهتر است بگوییم یک دهه گذشته، پیشرفت بسیار زیادی داشته است و می‌توان گفت به نوعی در حال پیشی گرفتن از نادال و فدرر است. او پس از قهرمانی در رقابت‌های ویمبلدون که برای ششمین بار آن را به دست آورد، در حضور تماشاگران گفت: «من خود را اسطوره تنیس نمی‌دانم، فدرر و نادال اسطوره‌های تنیس‌اند و حضور پرقدرت آن‌ها در رقابت‌ها باعث شد تا من با تلاش و انگیزه خود را به اینجا برسانم.»

اما موفقیت‌های جوکو فقط در پی تمرین‌های مرتب و منظم حاصل نشده است و مواردی مهم‌تر در میان است که او را در این سال‌ها به موفقیت‌های زیادی رسانده است. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند که زمانی که فقط هفت سال داشته، با لوازم اتاق خود جامی به شکل کاپ قهرمانی رقابت‌های ویمبلدون درست کرده بوده و همیشه در آرزوی قهرمانی در این رقابت‌ها بوده است و حالا در دست داشتن این قهرمانی حس بی‌نظیری دارد.

او به‌ تازگی لقب مرد عنکبوتی در تنیس را هم از هوادارانش دریافت کرده است. آن‌ها با کنار هم قراردادن عکس وی و شخصیت فیلم مرد عنکبوتی، حرکات آن دو را مشابه دانسته‌اند. او در مسابقه با برتینی در دیدار پایانی نیز به دفعات این حرکات را انجام داد و با انعطاف‌پذیری بالای بدن خود نشان داد که چقدر با دیگر بازیکنان متفاوت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوکو علاوه بر تمرین‌های بدنسازی تنیس، به تمرین یوگا مشغول است و عده‌ای معتقدند که این تمرین‌ها باعث شده است که او به این شکل در زمین تنیس موفق شود. بدون شک تمامی این تمرین‌ها در سطحی مناسب می‌توانند به یک ورزشکار حرفه‌ای در رسیدن به موفقیت کمک کنند اما این‌ تمرین‌ها به تمام افراد توصیه نمی‌شود و در مواردی حتی ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

به نظر می‌رسد مهم‌ترین اصلی که جوکوویچ را به موفقیت‌های زیادی رسانده، تغذیه متفاوت او است. او از سن کم خود را با روش غذایی متفاوتی تطبیق داده است و استفاده از سبزیجات در وعده‌های غذایی به او کمک کرده است تا عضلات و اندام او به شکلی رشد کنند و فرم بگیرند که در هنگام حرکات سخت به او انعطاف‌پذیری بیشتری بدهد. این موضوع حتی باعث شد تا آسیب‌های کمتری به او وارد شود. 

اگر به برنامه غذایی وی کمی توجه کنیم می‌بینیم که مصرف گوشت در وعده‌های غذایی او کمتر دیده می‌شود و او سعی می‌کند از پروتئین‌های گیاهی در غذای روزانه خود استفاده کند. استفاده از سبزیجات و پروتئین‌های گیاهی کمک می‌کند تا چربی کمتری به خون وارد شود و رسوب کمتری در دیواره رگ‌ها ایجاد کند و همین موضوع باعث می‌شود تا عضلات برای فعالیت‌های سخت ورزشی اکسیژن بیشتری دریافت کنند.

جوکوویچ مدت طولانی است که به این شکل مواد موردنیاز بدن خود را تامین می‌کند و این یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت‌ جوکو در زندگی حرفه‌ای او است. تحقیقات بسیار زیادی که روی بسیاری از ورزشکاران بزرگ انجام شده، نشان داده است که استفاده مکرر از سبزیجات در برنامه‌های غذایی تاثیر زیادی روی قهرمانی‌ آن‌ها داشته است.

جوکو معتقد است که در حال حاضر در بهترین شرایط بدنی و تنیس خود قرار دارد و ابراز امیدواری کرده است که بتواند در رقابت‌ها تنیس آزاد آمریکا که در شهریورماه برگزار می‌شود، به قهرمانی برسد. او همچنین گفته است که به دلیل شرایط جدید کرونا در کشور ژاپن، احتمال حضور او در مسابقات المپیک توکیو ۵۰-۵۰ خواهد بود.

بیشتر از تنيس