میلیاردر بریتانیایی به سلامت از سفر فضایی برگشت

هوا-فضاپیمای «وی‌اس‌اس یونیتی» با شکستن دیوار صوتی، مستقیم تا ارتفاع هشتاد کیلومتری سطح زمین اوج گرفت

سفینه حامل سِر ریچارد برنسون، میلیاردر بریتانیایی، و همسفرانش، پس از سفر تا مرز فضا، سالم به زمین نشست.

سفینه «وی‌اس‌اس یونیتی» شرکت ویرجین گالاکتیک که ساعت هشت و نیم بامداد روز یکشنبه به وقت محلی از ایالت نیومکزیکوی آمریکا راهی مرز فضا شده بود، پس از حدود دو ساعت، در فرودگاه «اسپیس‌پورت آمریکا» فرود آمد.

برنسون با راکت  شرکت خودش، تا ارتفاعی بالا رفت که آسمان به رنگ سیاه درمی‌آید و افق کره زمین با انحنایی در دوردست، از چشم پنهان می‌شود.

تصاویر ویدیویی، فرود «وی‌اس‌اس یونیتی» را روی باند نشان داد. پس از آن، یک خودرو سفینه را بکسل کرد و به پایگاه فضایی رساند، سپس برنسون و همسفرانش شادمان از آن پیاده شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این هوا-فضاپیما، به سفیه بزرگتری به نام «وایت‌نایت‌تو» متصل بود که آن را تا ارتفاع بین ۱۳ تا ۱۶ هزارمتری بالا برد. سپس، با تصمیم خلبانان، «وی‌اس‌اس یونیتی» از سفینه دوبدنه‌ای مادر جدا شد و موشک راکتی خودش را روشن کرد و با شکستن دیوار صوتی، مستقیم تا ارتفاع هشتاد کیلومتری سطح زمین اوج گرفت.

برنسون گفته بود که می‌خواهد پیش از آن که سال آینده بلیت چنین سفری را به دیگران بفروشد، خودش تجربه دست اولی از آن داشته باشد.

سفر برنسون اندکی پیش از پرواز فضایی جف بزوس، میلیاردر دیگری که اخیرا از جایگاه خود به عنوان مدیرعامل شرکت آمازون کناره‌گیری کرد، انجام می‌شود.  بزوس امیدوار است با سفینه ساخت شرکت خصوصی خودش، بلو اوریجین، به فضا سفر کند و برخلاف برنسون، یکی از سرنشینان نخستین پرواز آزمایشی این فضاپیما خواهد بود.

هرچند برنسون مدت کوتاهی پس از برنامه پرواز بزوس طرح مشابه خود را اعلام کرد، وجود هرگونه رقابت در این زمینه را تکذیب می‌کند. بزوس نیز از اظهارنظر در مورد تلاش برنسون در پیشی گرفتن از او خودداری کرده است.

بیشتر از جهان