ولایتی: آنها که شعار «نه غزه، نه لبنان» سر دادند اقلیتی فریب خورده هستند

حتی اگر سرمایه‌گذاری‌های حکومت ایران در خارج از کشور سودی در پی داشته باشد، باز هم مردم ایران از آن بی‌بهره هستند

علی اکبر ولایتی از نقش حکومت ایران در لبنان و فلسطین گفت - عکس از تسنیم

علی اکبر ولایتی در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه بسیاری از مبارزان فلسطینی چه در غرب رود اردن، چه در غزه و چه در اردوگاه‌ها به‌نوعی خودشان را منتسب به جمهوری اسلامی می‌دانند، گفت کسانی که شعار «نه غزه، نه لبنان» سر دادند اقلیتی هستند که یا فریب خوردند یا نمی‌دانند چه می‌گویند.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل که سابقه دوستی با احمد جبریل دارد، در مصاحبه با تسنیم، ضمن اشاره به حمایت‌های جمهوری اسلامی از حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی اظهار داشت نقش ایران هم در حمایت از مقاومت یک نقش ویژه است، شما دیدید که شخصیت برجسته‌ای مانند آقای هنیه صراحتاً بعد از جنگ اخیر ۱۲روزه گفت: «همه آنچه به ما کمک شد از طرف جمهوری اسلامی ایران بود و لاغیر... کشورهایی مثل قطر و مصر تنها برای میانجیگری آتش‌بس جلو آمدند ولی ایران بود که به ما کمک کرد.»

پیش‌تر و ساعاتی بعد از توافق آتش‌بس حماس با اسرائیل، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت «حکومت ایران حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و استراتژیک خود را از مقاومت در غزه دریغ نکرد و لازم است از جمهوری اسلامی ایران قدردانی کنم.»

ولایتی در ادامه افزود: بسیاری از مجموعه‌های مبارزان فلسطینی چه در غرب رود اردن، چه در غزه و چه در اردوگاه‌ها به‌نوعی خودشان را منتسب به جمهوری اسلامی می‌دانند و بخش مهمی از این مسئله مدیون احمد جبریل است.

خیلی روی موضوع ایران حساس بود و اگر گاهی دشمنان جمهوری اسلامی به موضوعی که خلاف انتظار از ایران بود دامن می‌زدند، بلافاصله تماس می‌گرفت تا مطمئن شود.

وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی در مورد احمد جبریل و ارتباط او با ایران و لیبی گفت: «جزو یاران و حامیان همیشگی جمهوری اسلامی محسوب می‌شد، بعداً هم که حزب‌الله تشکیل شد، از آنها حمایت کرد، اساساً هر حرکت اسلامی که در منطقه رخ می‌داد، احمد جبریل حامی آن بود. با لیبی هم روابط خوبی داشت و امکانات خوبی هم از قذافی می‌گرفت، این‌طور نبود که امکانات را بگیرد و انبار کند، به بهترین شکل آنها را به کار می‌گرفت، خصوصاً در جنگ ۱۶روزه حزب‌الله و اسرائیل در سال ۱۹۹۶.»

حمایت‌های مالی ایران از حزب‌الله و حماس مدتی است که وجهه علنی به خود گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دی‌ماه سال گذشته، محمود الزهار، از بنیان‌گذاران و رهبران گروه اسلام‌گرای فلسطینی حماس، در گفتگویی با شبکه العالم متعلق به جمهوری اسلامی ایران، گفت: «در جلسه (به قاسم سلیمانی) گفتیم که مشکل اصلی ما پرداخت حقوق کارمندان، خدمات اجتماعی و کمک‌هایی است که باید به مردم ارائه شود. در آن زمان و پس از پیروزی در انتخابات در محاصره بودیم. او (قاسم سلیمانی) فوراً مطالبات ما را پاسخ داد و روز بعد که پایان سفر بود، ۲۲ میلیون دلار در چمدان‌هایمان در فرودگاه بود. توافق بر سر مبلغی بیشتر از این بود، اما ما ۹ نفر بودیم و بیش از این نمی‌توانستیم حمل کنیم چرا که میزان بار هر چمدان ۴۰ کیلوگرم بود.»

در حالی که بیشتر از نیمی از جمعیت ایران در فقر شدید زندگی می‌کنند و بیش از ۸۰ درصد آن‌ها زیر خط فقر قرار دارند، سخنان حسن نصرالله، رهبر شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان مبنی‌بر این‌که بودجه این سازمان و تمام هزینه‌های آن از جمله حقوق جنگجویان، پول خرید مواد غذایی، اسلحه و موشک‌های آن‌ها از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود، می‌تواند برای مردم ایران آزاردهنده باشد، به ویژه این‌که رهبر حزب‌الله این سخنان را در سال ۲۰۱۸، با افتخار بسیار بیان کرد.

رهبر حزب‌الله لبنان، اعلام کرده بود: «حزب‌الله از ایران کمک می‌گیرد و به این مسئله هم افتخار می‌کند.»

پس از آن بود که سردار رمضان شریف از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در واکنش به طرح موضوع کمک مالی ایران به حزب‌الله لبنان که گفته می‌شود از شاخه‌های نظامی تحت حمایت سپاه قدس است، تأکید کرد: «به نظرم این اقدام سید حسن به دلیل ایجاد پشت‌گرمی ویژه برای خط مقدم جبهه مبارزه با رژیم صهیونیستی است.» 

مطالعات و گزارش‌های بسیاری که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که بودجه حزب‌الله لبنان که همه‌ساله از ایران تأمین می‌شود بین ۷۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است، بدین معنی که در مدت دست‌کم ۱۵ سال گذشته، حکومت ایران حدود ۱۵ میلیارد دلار به حزب‌الله داده است، این در حالی است که وضعیت معیشتی ایرانیان در مدت یادشده به‌شدت رو به وخامت بوده است. حکومت ایران همواره سعی می‌کند نابسامانی‌های روزافزون اقتصادی را ناشی از «محاصره بین‌المللی» و «تحریم‌ها» قلمداد کند، در حالی‌که واقعیت اوضاع، خلاف ادعاهای بی‌اساس حکومت ایران است.

به‌رغم این‌که ایران، دارایی‌های هنگفت و بی‌شماری دارد، اما همه این دارایی‌ها در دست دولت و در دسترس گروه‌های شبه‌نظامی است، حتی اگر سرمایه‌گذاری‌های حکومت ایران در خارج از کشور سودی در پی داشته باشد، باز هم مردم ایران از آن بی‌بهره هستند.