خبر خوب برای طرفداران بازی‌های ویدئویی رایانه‌ای

بازی‌های ایکس‌باکس روی آیفون استریم می‌شود

اجرای بازی‌های ویدئویی روی دستگاه‌های آیفون از طریق مرورگرها رایج است - Ina FASSBENDER / AFP

مایکروسافت اعلام کرده است که سرویس ابری بازی‌های ویدئویی ایکس‌باکس این شرکت، اینک روی آیفون و کامپیوتر در دسترس است. این نسخه باز «بتا» به معنی آن است که کاربران می‌توانند با استفاده از «مایکروسافت اج» و «کروم»، یا سافاری روی رایانه یا گوشی تلفن همراه، بازی‌ها را مستقیما از تارنمای «ایکس‌کلاود» به شکل استریم بگیرند و صدها بازی را از «ایکس‌باکس گیم پس لایبرری» دریافت کنند. بازی‌ها روی وضوح تصویر ۱۰۸۰ تنظیم شده‌اند و اندازه آن‌ها تا ۶۰ فریم بر ثانیه است. مایکروسافت در تارنمای خود نوشت که «فیچرهای بیشتر» در راه‌اند «تا تجربه سرویس ابری بازی‌ شما را بالا ببرند».

کاربران مجبور خواهند بود که از کنترلر بدون سیم ایکس‌باکس یا یکی دیگر از کنترلرهای قابل قبول از جمله بکبون (Backbone) برای آی.او.اس (iOS) استفاده کنند. عرضه‌ «ایکس‌کلاود» برای رایانه و سیستم‌عامل آی.او.اس با توجه به سیاست‌ها و خط‌مشی‌های «اپ استور» اپل، برای مایکروسافت همواره کاری پردردسر بوده است زیرا داشتن ذخیره استریم در یک برنامک، به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که خریدهای درون برنامه‌ای (in-app) را دور بزنند و مانع دریافت سی درصد سهم شوند که این غول گوشی‌های هوشمند (اپل) معتقد است برای ادامه کار فروشگاه آنلاین «اپ‌استور» ضروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افراد و دارندگان آیفون مجبورند در عوض برای بازدید از تارنمای اختصاصی ایکس‌باکس از مرورگر «سافاری» استفاده کنند، اگرچه می‌توان آن را در صفحه اصلی قرار داد تا مانند هر اپلیکیشن دیگری باز شود. در جایگاه مقایسه این ماجرا چیزی مانند «نتفلیکس» و «شادو» است، شبیه‌ساز ویندوز ۱۰ رایانه که پس از آنکه مایکروسافت، به شباهت بین این دو سرویس‌دهنده اشاره کرد، از «اپ‌استور»  حذف شد؛ چنین چیزی در اپ‌استور ممکن است. این موضوع و بحث پرتنش درباره اینکه چه چیزی به سود کاربران است، موضوع مجادله دادگاه بین «اپیک گیمز» و «اپل» بوده است.

 با اینکه  مایکروسافت این‌طور استدلال کرد که اجرای بازی‌های ویدئویی روی دستگاه‌های آیفون از طریق مرورگرها رایج است، سیاست‌های اپل می‌گوید که «افزون بر اپ‌استور، سازندگان می‌توانند با استفاده از مرورگرهای سافاری و سایر مرورگرها در اپ‌استور، به دارندگان آیفون و آی‌پد دسترسی داشته باشند».

لوری رایت، نائب‌رئیس توسعه تجاری ایکس‌باکس مایکروسافت، می‌گوید: «مناقشه این است که افراد از طریق مرورگرهای روی آیفون بازی نمی‌کنند. به داده‌ها نگاه کنید - همه بازی‌ها از طریق اپ‌استور انجام شده است. افراد از طریق مرورگرهای روی آیفون بازی نمی‌کنند.»

مایکروسافت از این رو در حال تلاش است تا خدمات ایکس‌باکس را در قالب‌های دیگر در آورد. ویندوز ۱۱ همراه با اپ ایکس‌باکس جدید به بازار خواهد آمد و این شرکت بی سر و صدا اعلام کرد که در ابتدای این ماه، دسته بازی مخصوص استریم را بیرون خواهد داد که به طرفداران بازی‌های ویدئویی این امکان را می‌دهد که «روی هر تلویزیون یا صفحه نمایشی» بازی کنند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی