سه بیمار به دلیل قطعی برق جانشان را از دست دادند

مشاهدات مراجعان به بیمارستان‌ها و کادر درمان برخلاف ادعاهای مسئولان در بی‌تأثیر بودن قطعی برق است

بیمارستان بوعلی زاهدان - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی کادر درمان و شاهدان عینی، سه بیمار در بیمارستان بوعلی زاهدان به دلیلی قطعی برق دستگاه‌های اکسیژن‌ساز جان خود را از دست دادند. اما مسئولان بیمارستان دلیل مرگ را مشکلات جسمی اعلام کردند.

در همین رابطه، یکی از افراد شاغل در همان بیمارستان که نخواست نامش فاش شود به همشهری گفت: «در اورژانس بیمارستان، بیماران با اکسیژن خون کمتر از ۷۰ درصد بستری هستند. اکسیژن خون بیماران بستری در آی‌سی‌یو از این عدد هم کمتر است. زمانی که برق قطع می‌شود، شرایط برای بیماران بستری در آی‌سی‌یو سخت‌تر است. آن روز که برق به مدت ۳ ساعت قطع شد، نیروهای درمان بیمارستان تمام تلاش‌شان را کردند تا جریان اکسیژن‌رسانی به بیماران قطع نشود اما طولانی شدن مدت قطعی برق، منجر به خاموشی دستگاه‌های تنفسی و مرگ ۳ نفر از بیماران شد که یک نفر همان مرد سراوانی در اورژانس بیمارستان بود و ۲ نفر دیگر، بیماران بستری‌شده در آی‌سی‌یو بودند.»

او همچنین در مورد استفاده از ژنراتورها و برق اضطراری در بیمارستان‌ها تأکید کرد وقتی نوسان برق به وجود می‌آید تا قبل از استارت ژنراتور این دستگاه‌ها دچار اختلال می‌شوند و نیاز به راه‌اندازی مجدد دارند. این مسئله حداقل ۴۰ دقیقه وقفه در روشن‌شدن دوباره دستگاه‌ها ایجاد می‌کند.

مسئولان دولتی با هر بار اعتراض نسبت به قطع برق بیمارستان‌ها اظهار می‌کنند که مراکز درمانی سیستم برق اضطراری دارند اما خروج از برق شهری و ورود به برق اضطراری مدتی زمان می‌برد و تا زمانی که این اتفاق بیفتد، در فشار اکسیژن کاهشی محسوس ایجاد می‌کند. دکتر هاشمیان در گفت‌وگو با رکنا با اشاره به این موضوع احتمال افزایش مرگ بیماران مبتلا به کرونا در حدفاصل قطع برق و اتصال دوباره دستگاه‌های ونتیلاتور را مطرح کرده است. اتفاقی که به گفته او می‌تواند «فاجعه» آفرین باشد.

با این حال، شهاب‌الدین مشایی، رئیس بیمارستان بوعلی زاهدان، با تکذیب مرگ به دلیل قطعی برق، مدعی شد که مرگ این ۳ بیمار به دلیل قطعی برق نبوده است. او در این رابطه گفته است: «دستگاه‌های اکسیژن ساز به هم متصل‌اند و اگر قرار بود قطعی برق باعث مرگ ۳ نفر شود، باید بیش از ۱۰ بیمار متصل به این دستگاه‌ها هم همان روز فوت می‌کردند اما این اتفاق نیفتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطعی مکرر برق در ساعات متوالی و طولانی که در بیشتر مواقع بدون اعلام قبلی اتفاق افتاده درمان بیماران بستری در خانه را با اختلال روبرو کرده است. در روزهای گذشته ویدئوهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که همگی از یک موضوع مهم حکایت داشتند و آن بلایی است که قطعی برق بر سر بیماران می‌آورد؛ چه بیمارانی که در خانه بستری‌اند و به تجهیزات درمانی متصل به برق نیاز دارند و چه بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. خاموشی‌هایی که حالا به گفته مقام‌های دولت ادامه‌دار خواهد بود و دست‌کم تا مردادماه اوضاع بر همین منوال است.

تکذیب‌های مسئولان دولتی در حالی است که مشاهدات میدانی مراجعان به بیمارستان‌ها و کادر درمان حکایت از آن دارد که قطع مداوم برق در سیستم درمانی کشور اختلال جدی ایجاد کرده است.