آمریکا صدور ویزا برای افغان‌های در معرض خطر را بررسی می‌کند

جو بایدن بعدازظهر امروز پنجشنبه درباره روند خروج و سیاست دولتش در قبال افغانستان سخنرانی می‌کند

فعالان حقوق بشر در پی‌ آن‌اند که بیش از دو هزار ویزای دیگر برای روشنفکران افغان از جمله زنان صادر شود- HOSHANG HASHIMI / AFP

مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت جو بایدن در حال بررسی صدور ویزا برای شهروندان در معرض خطر افغانستان از جمله سیاستمداران زن، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر است که می‌توانند هدفی برای گروه طالبان باشند.

گروه‌های حقوق بشری از وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید خواسته‌اند تا پس از خروج تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان، دست‌کم دو هزار ویزای دیگر به ویژه برای زنان در معرض خطر و مدافعان حقوق بشر اختصاص دهد. برنامه کنونی صدور ویزا تنها به مترجم‌ها و کارکنان محلی نظامی همکار آمریکا در افغانستان محدود است.

به گزارش رویترز، یکی از مقام‌های آمریکایی گفته است که دولت آمریکا نه تنها مسئله صدور ویزا برای زنان در معرض خطر را بررسی می‌کند، بلکه پرونده مردان و اقلیت‌های در معرض خطر نیز ارزیابی خواهد شد.

گروه‌های حقوق بشری معتقدند زنانی که در دو دهه حضور آمریکا پیشرفت داشته‌اند و مدافعان و حامیان آنان نیز باید جزو برنامه یاد شده باشند.

 تریسا کیسل، رئيس بنیاد مینا که برای حقوق و مشارکت زنان در دولت‌ها دادخواهی می‌کند، می‌گوید: «زندگی مردم در خطر است. رهبران زنان فعال هدف قرار می‌گیرند و به دست نیروهای طالبان کشته می‌شوند. آن‌ها هر روز به مرگ تهدید می‌شوند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فعالان از دولت آمریکا خواسته‌اند روند صدور ویزا را سرعت بخشد تا افغان‌های در معرض خطر بتوانند به مکانی امن انتقال یابند. آن‌ها همچنین از دولت آمریکا خواسته‌اند تا با استفاده از دیپلماسی سایر کشورها را نیز به صدور ویزا برای این قشر روشنفکر افغانستان تشویق کند.

کاخ سفید تاکنون به این موضوع واکنش نشان نداده است. انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، امروز پنجشنبه برای نخستین بار به تفصیل درباره سیاست دولتش در قبال افغانستان و روند خروج سربازان آمریکایی از این کشور سخنرانی کند.

۹۰ درصد از روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تکمیل شده اما جنگ طالبان هم به گونه بی سابقه‌ای شدت یافته و این گروه حملات هدفمندی را علیه فعالان حقوق بشر هماهنگ کرده است.

بیشتر از جهان