ژاپن می‌گوید تعرض چین به تایوان ممکن است جرقه جنگ منطقه‌ای باشد

معاون نخست‌وزیر ژاپن: اگر تایوان مورد حمله قرار گیرد، ژاپن و آمریکا  باید از آن دفاع کنند

رزمایش سالانه نیروهای نظامی تایوان- SAM YEH / AFP

تارو آسو، معاون نخست‌وزیر ژاپن، گفته است که اگر تایوان مورد حمله قرار گیرد، ژاپن و آمریکا  باید از آن دفاع کنند.

بیانیه این کشور شرق آسیا، جواب قاطع چین را به دنبال داشت که گفت این اظهار نظر «به بنیان سیاسی مناسبات چین و ژاپن آسیب زده است»، و افزود که پکن قاطعانه با آنان مقابله خواهد کرد.

روز سه‌شنبه، ششم ژوئیه، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، هشدار داد که «هیچ‌کس نباید عزم و اراده راسخ و قابلیت خارق‌العاده مردم چین را در دفاع از حاکمیت ملی خود دست‌کم بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری ژاپنی کیودو، آقای آسو در سخنانی در مراسم جمع‌آوری کمک مالی برای حزب لیبرال دمکرات به میزبانی یکی از هم‌حزبی‌های خود، گفت: «اگر در تایوان یک مشکل عمده رخ دهد، گزاف نیست اگر بگوییم که تهدیدی است علیه بقای ژاپن.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقصود از چنان شرایطی، زمانی است که حمله مسلحانه‌ای علیه حاکمیت یک کشور خارجیِ دارای مناسبات نزدیک با ژاپن صورت گیرد. در این صورت، ممکن است که حمله احتمالی به سهم خود خطری باشد علیه بقای ژاپن. چنان وضعیتی، یکی از شرایطی است که طی آن ژاپن باید حق دفاع جمعی از خود را به اجرا بگذارد، یا به یاری متحد تحت حمله بشتابد.

نگرانی ژاپن از این واقعیت ناشی می‌شود که پکن هرگز استفاده از زور علیه تایوان را برای الحاق آن با سرزمین اصلی چین، مردود ندانسته است. حتی هفته گذشته، شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، وعده «اتحاد مجدد»‌ با تایوان را داد که انتقاد شدید در تایپه را به همراه داشت.

چین اختلافی طولانی‌مدت با تایوان دارد و مدعی است که تایوان بخشی جدایی‌ناپذیر از چین است. تایپه آن ادعا را رد می‌کند. در نتیجه، تایوان در تلاش بوده است تا از تمام کشورها، از جمله ایالات متحده آمریکا، هند، و ژاپن، در مقابل تجاوزهای چین یاری بطلبد.

تارو آسو، معاون نخست‌وزیری ژاپن، در توییتی نوشت:‌

«باید به این فکر کنیم که اوکیناوا می‌تواند مورد بعدی باشد.»

در دو سال گذشته، تایوان بارها بر تعرض چین به حریم هوایی تایپه اعتراض کرده است. جزیره تایوان حتی هشدار داده است که چین پس از اقداماتش در جهت تسلط بیشتر بر هنگ‌کنگ، بر تایوان تمرکز خواهد کرد.

چین مدعی شماری از جزایر تحت کنترل ژاپن در دریای چین شرقی است. این جزایر کوچک خالی از سکنه که در ژاپن «سنکاکو» و در چین «دیائویو» نام دارند، در جنوب‌ جزیره اوکیناوای ژاپن واقع شده‌اند.

آقای آسو گفت: «باید جدا به این فکرکنیم که اوکیناوا می‌تواند مورد بعدی باشد.»

معاون نخست‌وزیری ژاپن گفت هرگونه اقدام احتمالی در آینده در مورد تایوان، باید از طریق گفت‌وگو حل‌وفصل شود. او گفت:‌ «ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم.»

کاتسونوبو کاتو، وزیر اول هیات دولت ژاپن، از اظهار نظر درباره سخنان آقای آسو خودداری کرد، اما بر سیاست رسمی ژاپن درباره این موضوع تا‌کید ورزید.

او گفت:‌ «ژاپن امیدوار است که مسئله تایوان از طریق مذاکره مستقیم میان طرف‌های زیربط و به شکلی دوستانه حل شود. این موضع ثابت ما بوده است.»

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان