بهشت‌زهرا آرایش بحرانی گرفت

افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر در اغلب شهرهای ایران

افزایش چشمگیر آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در تهران، سازمان بهشت‌زهرا را به حالت آماده‌باش درآورده است - ATTA KENARE / AFP

موج پنجم کرونا افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر را در پی داشته است. با افزایش چشمگیر بیماران مبتلا به کرونا، بهشت‌زهرای تهران از پنجمین آرایش بحرانی و آماده‌باش این سازمان در روزهای اخیر خبر داده است و دیگر استان‌ها نیز با افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیرمواجه‌اند به‌ طوری‌ که در طول یک روز بیش از ۱۶ هزار مبتلای جدید شناسایی شده است و بالغ‌ بر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. شرایط در برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان هم فوق بحرانی گزارش شده است.

افزایش چشمگیر آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در تهران، سازمان بهشت‌زهرا را به حالت آماده‌باش درآورده است؛ به‌ طوری‌ که به گفته سعید خال، مدیرعامل این سازمان، کارکنان این مجموعه در دو و سه نوبت ‌کاری حضور دارند. به گزارش ایسنا و به نقل از سعید خال، این پنجمین بار در ۵۱۰ روز گذشته است که سازمان بهشت‌زهرا به دلیل ورود  به شرایط ویژه و بحرانی، در حالت آماده‌باش کامل قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا در حالی از شیب تند و رو به بالای تعداد فوت در روزهای اخیر خبر میدهد که به گفته او، «در هفته‌های گذشته و در شرایط خطی، آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا بین ۳۰ تا ۳۵ نفر ثابت بوده است».

هم‌اکنون تهران یکی از شهرهای قرمز و پرخطر است که در میانه موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا با سویه دلتای این ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کند. خبرها حکایت از آن دارد که آمار ابتلا و مراجعه به بیمارستان و تعداد بیماران نیازمند بستری شدن نیز در حال افزایش است. علی‌اکبر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، روز سه‌شنبه (۱۵ تیر) از دو برابر شدن تعداد مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان خبر داد و علیرضا زالی هم اعلام کرد که فقط در طول یک روز، حدود ۱۴ هزار بیمار مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های تهران مراجعه کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها اعضای یک خانواده بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در این میان،‌ پلیس پایتخت با اجرای محدودیت‌های ترافیکی خروج از تهران را به دلیل شرایط حاد کرونا ممنوع کرده است. البته محدودیت‌ تردد تنها برای تهران نیست و بر اساس اعلام پلیس راهور در ۱۹۰ شهرستان اجرا می‌شود. هم‌زمان با افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز، وضعیت کرونا در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور هم وخیم‌تر شده است. حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، از کمبود شدید تخت در بیمارستان‌های این استان خبر داده و محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس، وضعیت شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان را بحرانی عنوان کرده است؛ به‌ طوری‌ که علاوه بر کمبود امکانات بیمارستانی، مردم به دلیل مشکلات اقتصادی حتی نمی‌توانند ماسک بخرند.

ویروس نوع دلتا هفته‌ها پیش از طریق مرزهای جنوب و جنوب شرقی به کشوروارد شد و از همان زمان نگرانی‌ها درباره شکل‌گیری موج پنجم کرونا با نوع جهش‌یافته دلتا افزایش یافت اما بی‌توجهی به هشدارها برای کنترل مرزها از یک‌ سو و ناکافی بودن خدمات درمانی در مناطق محروم از سوی دیگر باعث شد تا وضعیت همه‌گیری کرونا در استان‌ سیستان و بلوچستان که محروم‌ترین استان کشور است، به مرحله فوق بحرانی برسد؛ آن‌هم در حالی‌ که روند واکسیناسیون عمومی همچنان به کندی پیش می‌رود.

سعید نمکی روز دوشنبه (۱۳ تیر) در واکنش به انتقادها از عملکرد وزارت بهداشت و شرایط حاد سیستان و بلوچستان، مدعی شد بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در مراکز درمانی این استان موجود است ولی به این موضوع که آیا کادر درمان و تجهیزات کافی برای استفاده از این تخت‌ها هم وجود دارد یا خیر، اشاره‌ای نکرد. روز چهارشنبه (۱۶ تیر) علیرضا شهرکی، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، خالی بودن ۳۵۰ تخت بیمارستانی را تایید کرد اما این را هم گفت که این تخت‌ها «به دلیل نبود نیرو» بی‌استفاده مانده‌اند. او افزود: «یک بیمارستان ۱۲۰ تخت‌خوابی در زاهدان و یک بیمارستان ۲۳۰ تخت خوابی در سراوان داریم که تجهیز شده‌اند اما به دلیل اینکه نیرو نداریم، این تخت‌ها هنوز فعال نشده‌اند.»

شهرکی از ارتش برای اعزام نیرو به این استان کمک خواسته است چرا که به گفته او، «میزان ابتلا به بیماری در استان نسبت به موج‌های قبلی سه تا چهار برابر شده است و روزانه بین ۱۵ تا ۱۸ نفر جان می‌سپارند.»

افزایش ابتلا به کرونا و نیاز به بستری در بیمارستان‌ها در حالی است که وضعیت واکسیناسیون عمومی همچنان در هاله‌ای از ابهام است و قطع پی‌درپی برق جان بسیاری از بیماران بستری در خانه و بیمارستان‌ها را که به دستگاه‌های اکسیژن‌ساز نیاز دارند، به خطر انداخته است.