آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه ایران برای تولید اورانیوم فلزی ۲۰ درصدی خبر داد

سه قدرت اروپایی: ایران هیچ نیاز غیرنظامی برای توسعه اورانیوم فلزی، که یک گام کلیدی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای است، ندارد

برجام ایران را از تولید اورانیوم فلزی منع کرده است- عکس از خبرگزاری میزان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد ایران در حال برنامه‌ریزی برای تولید اورانیوم فلزی با غنای حداکثر ۲۰ درصد در یک فرایند چند مرحله‌ای است.

به گزارش رویترز، آژانس همچنین گفته است که تهران قصد دارد از اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی تولیدی خود در تاسیسات سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند.

برجام ایران را از تولید اورانیوم فلزی منع کرده، اما تهران اواخر دی ماه اعلام کرد تولید آن را با هدف ارتقای سوخت هسته‌ای در تاسیسات اتمی اصفهان آغاز کرده است.

با این حال، روزنامه اصولگرای وطن امروز، دوازدهم اسفند در گزارشی به توقف موقت غنی‌سازی اورانیوم فلزی با دستور حسن روحانی، رییس جمهوری، خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن گزارش مشخص نشده بود که آیا توقف موقت تولید اورانیوم فلزی، بخش از تفاهم فنی موقت ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت‌ها بوده یا خیر.

ساعاتی بعد از بیانیه آژانس انرژی اتمی، بریتانیا، فرانسه و آلمان در یک بیانیه مشترک که وزارت خارجه بریتانیا منتشر کرد، از این تصمیم ایران ابراز «نگرانی عمیق» کردند.

این سه قدرت اروپایی در بیانیه خود گفته‌اند ایران هیچ نیاز غیرنظامی برای تحقیق و توسعه اورانیوم فلزی، که یک گام کلیدی در جهت ساخت سلاح هسته‌ای است، ندارد. آنها در ادامه بیانیه قویا از ایران خواسته‌اند کلیه فعالیت‌هایی که در تناقض با برجام است را متوقف کند.

میخائیل اولیانوف، نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین، نیز روز سه‌شنبه در واکنش به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم فلزی توسط ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده که ایران به تولید اورانیوم فلزی تا سقف ۲۰ درصد رو آورده است و ایالات متحده هم سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ را حفظ کرده است.

اولیانوف در ادامه نوشته که تنها راه خروج از این چرخه ازسرگیری بدون تاخیر مذاکرات وین و احیای برجام است.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام از تعهدات خود در آن فاصله گرفت و در آخرین اقدام گفت اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی را متوقف می‌کند.

مدیرکل آژانس اوایل اسفند اعلام کرد که تهران موافقت کرده فعالیت دوربین‌های آژانس برای سه ماه ادامه یابد، اما داده‌های آن تا حصول توافق در وین نزد ایران باقی بماند.

مهلت سه ماهه آن توافق سوم خرداد به سر رسید و ایران و آژانس برای تمدید آن به مدت یک ماه دیگر موافقت کردند که آن هم سوم تیر ماه به سر رسید و تمدید نشد.