ظریف: دستور غنی‌سازی ۲۰ درصدی را خامنه‌ای داد

«رهبر انقلاب هم در جلسه‌ای فرمودند که مصوبه‌ی مجلس باید اجرا بشود»

ظریف: دولت نظر دیگری داشت، ولی با دستور خامنه‌ای، مصوبه مجلس را پذیرفت - عکس از ایسنا

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفت که اجرای مصوبه مجلس مبنی بر آغاز غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بیست درصد، به دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی انجام شده و دولت حسن روحانی در این باره نظر متفاوتی داشته است.   

آقای ظریف در گفتگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد گفت: « رهبر انقلاب هم در جلسه‌ای فرمودند که مصوبه‌ی مجلس باید اجرا بشود. آقای دکتر روحانی و آقای دکتر صالحی هم گزارش دادند که به آژانس اعلام‌شده و اجرا می‌شود. اگر خاطرم باشد جلسه روز شنبه بود و دوشنبه ساعت یازده صبح این اقدام انجام شد.»

او افزود: «[خامنه‌ای] به ما قبلاً هم دستور داده بودند و ما هم بر اساس ارشادات ایشان سیاست بیانیه در برابر بیانیه، امضاء در برابر امضاء، اجرا در برابر اجرا را انجام دادیم. اگر آن‌ها می‌خواهند به برجام برگردند و تعهداتشان را انجام دادند، ما هم تعهداتمان را انجام می‌دهیم. اگر آقای بایدن دستور اجرایی امضاء بکند، ما هم امضاء می‌کنیم. هر وقت اجرا کردند ما هم اجرا می‌کنیم. این مراحلی است که کاملاً مشخص تدوین‌شده و فقط هم دستوری نیست. این آمریکاست که خارج‌شده و باید تعهداتش را انجام بدهد. همان‌طور هم که رهبر انقلاب فرمودند بازگشت به برجام اصل نیست، اجرای تعهدات اصل است.»

علی خامنه‌ای در یک سخنرانی تلویزیونی در روز ۱۹ دی ماه که خودش آن را «سخن قطعی و چایانی جمهوری اسلامی» خواند، در باره امکان بازگشت آمریکا به برجام و مذاکره مجدد با ایران گفت: «ما هیچ اصراری نداریم، هیچ عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد؛ اصلاً مسئله‌‌ی ما این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد. آنچه مطالبه‌ی منطقی ما و مطالبه‌ی عقلانی ما است، رفع تحریمها است؛ این حقّ غصب‌شده‌ی ملّت ایران است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایران اشاره کرد که دولت حسن روحانی در باره کاهش تعهدات ایران به برجام، نظر دیگری داشته، ولی با دستور آقای خامنه‌ای، مصوبه مجلس را پذیرفته است.

او گفت: «دولت در مورد مصوبه‌ی مجلس نظرات متفاوتی داشت و ما آن نظرات را ابراز کردیم، ولی وقتی مصوبه‌ی مجلس تبدیل به قانون شد، همه تابع قانونیم. اصلی که ما را هدایت می‌کند قانون است.»

آقای ظریف اضافه کرد که برای بازگشت ایران به تعهدات خود نسبت به برجام، پیش از هر چیز باید تحریم‌هایی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علیه ایران وضع شده، لغو شود. او گفت: «خواست رهبر انقلاب، مسئولین کشور و مذاکره‌کنندگان همین است که مهم‌ترین اولویت، برداشته‌شدن تحریم‌هاست. بعد از آن بحث ورود آمریکا به برجام مورد توجه قرار می‌گیرد.»