آلمان برای ۲۴۰۰ شهروند افغانستان روادید صادر کرد

با شدت گرفتن جنگ در افغانستان تلاش‌ها برای انتقال افغان‌هایی که با خارجی‌ها کار کردند بیشتر شده است

آلمان ۲۴۰۰ روادید را  به ترجمانان افغان و کارمندانی که در بخش‌های مختلف با آن‌ها کار کرده بودند صادر کرده است -SERGEI SUPINSKY / AFPH

دولت آلمان برای ۲۴۰۰ افغان که با آنان در افغانستان در بخش‌های مختلف کار کرده بودند روادید صادر کرد و قرار است که این افغان‌ها به زودی افغانستان را ترک کنند و به آلمان بروند. 

آلمان ۲۴۰۰ روادید را نه‌تنها برای مترجمان افغان، بلکه به تمام افغان‌هایی که در تمام بخش‌ها با آنان کار کرده بودند داده است.

خبر صدور روادید برای ۲۴۰۰ شهروند افغان را راینر برویل، سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه، به رسانه‌ها اعلام کرد و گفت که صدور این روادیدها در یک روند سریع به افغان‌هایی که با نیروهای آلمانی در افغانستان کار کردند صورت گرفته است.

صدور این ۲۴۰۰ روادید برای افغان‌هایی که با آلمانی‌ها کار کرده‌اند در حالی صورت می‌گیرد که ۲۰ افغان دیگر نیز در اواخر ماه ژوئن ۲۰۲۱ با اخذ روادید به آن کشور رفتند.

دولت آلمان بیست سال پیش به ناتو و به رهبری ایالات متحده آمریکا برای مبارزه در برابر گروه‌های تروریستی به ویژه طالبان به افغانستان آمد و نیروهای نظامی خود را در مزار شریف در شمال افغانستان مستقر ساخت و تا هنگام بازگشت در این استان حضور داشتند. در این مدت شمار زیادی از افغان‌ها با آنان در بخش‌های مختلف کار کردند.

پس از آنکه جو بایدن، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شناخته شد در نخستین سخنرانی خود در مورد افغانستان گفت به اهدافی که در این کشور داشتیم رسیدیم، تروریسم را نابود ساختیم و آمریکا دیگر زیر تهدید هیچ کشور و گروهی نیست. حالا وقت‌ آن رسیده است تا سربازان ما دوباره به خانه‌های خود برگردند.  

پس از این تصمیم بایدن، ناتو نیز برای رفتن از افغانستان اعلام آمادگی کرد و آلمان که جزو ناتو است نیز سربازانش را از این کشور خارج کرد. آخرین سربازان آلمانی هفته گذشته افغانستان را ترک کردند و به خانه‌هایشان بازگشتند.

با خروج سربازان خارجی از افغانستان جنگ در این کشور بین طالبان و نیروهای نظامی افغان شدت گرفته است. این وضعیت مترجمان و کارمندان افغان را که در دو دهه گذشته با نیروهای خارجی کار کرده‌اند به شدت نگران کرده است. آنان در چندین گردهمایی در کابل تاکید کردند که جانشان در خطر جدی قرار دارد و در صورتی که طالبان به افغانستان چیره شود آنان را خواهد کشت و باید خارجی‌ها آنان را از افغانستان خارج کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو ناتو که از دو دهه به این‌ سو در افغانستان حضور داشتند شمار زیادی از افغان‌ها را نیز با خود بردند، اما تعداد زیادی از افغان‌ها هنوز هم باقی مانده‌اند و تلاش می‌کنند تا از افغانستان خارج شوند.

گفتنی است که آمریکا و کشورهای عضو ناتو در ابتدا چندان توجهی به مترجمان افغان و افغان‌های دیگری که با آنان کار کرده بودند نداشتند و از میان ده‌ها افغان یک یا دو تن را به خواست خود می‌بردند، اما با خروجشان از افغانستان و شدت گرفتن جنگ و بیشتر شدن تهدید طالبان علیه افغان‌ها، بر نگرانی آنان افزوده شد، آن‌ها حالا در پی راه‌‌حل‌اند تا مترجمان افغان و خانواده‌های آنان و افغان‌های دیگری را که با آن‌ها کار کرده‌اند چگونه نجات دهند.

اما طالبان گفته است با هیچ یک از افغان‌هایی که در این دو دهه با خارجی‌ها کار کرده‌اند مشکلی ندارد و آنان می‌توانند به زندگی عادیشان ادامه بدهند و در هر رشته‌ای که تخصص دارند به کشور و مردم خود خدمت کنند.

نوید امیری، که چهار سال در سمت مترجم با خارجی‌ها کار کرده است، به شدت نگران جان خود و خانواده‌اش است و گفته‌های طالبان را فریبی بیش نمی‌داند. او به ایندیپندنت فارسی گفت: «مجرد بودم که با خارجی‌ها کار کردم، حالا صاحب سه فرزند هستم و بی‌کار. طالبان هیچ تغییر نکرده‌ و جز خود سایر مردم را کافر می‌گوید، چه رسد به ما که چند روزی با خارجی‌ها کار کردیم. باید افغانستان را ترک کنیم در غیر این صورت کشته می‌شویم و هیچ تضمینی برای نجات جان ما وجود ندارد.»

مصطفی جاوید، هفت سال راننده خارجی‌ها بود و برای به دست آوردن روادید خارجی لحظه‌شماری می‌کند و می‌گوید: «ما را کافر می‌گویند. می‌گویند چرا با خارجی‌ها کار کردید. مجبور بودم و چه می‌کردیم. می‌دانم جان ما در خطر است و اگر طالب بیاید ما را دار می‌زند. باید برای نجات جان خوداز کشور خارج شویم حال هر کشوری که باشد.»

مترجمان افغان و سایر افغان‌هایی که با خارجی‌ها کار کرده‌اند و هنوز هم در افغانستانند می‌گویند که کشورهای خارجی نباید آنان را فراموش کنند و بدقول باشند. باید پیش از خروج کامل سربازانشان، آنان را نیز به یک کشور امن منتقل کنند تا کشته نشوند. آنان هشدار می‌دهند که اگر آمریکا و سایر کشورهایی که در افغانستان حضور داشتند افغان‌هایی را که با آنان کار کردند  را فراموش کنند در برابر هر بلایی که سرشان بیاید مسئول‌اند.