خالق سوپرمن درگذشت

ریچارد دانر یکی از سینماگران پرفروش هالیوود در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بود

ریچارد دانر، کارگردان فیلم‌های «سوپرمن» و «طالع نحس» - VALERIE MACON / AFP

ریچارد دانر، کارگردان فیلم‌های «سوپرمن»، «طالع نحس»، «گونیز» و «اسلحه مرگبار» و یکی از پایه‌گذاران سینمای گیشه در دهه هفتاد میلادی در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش ورایتی، ریچارد دانر تهیه‌کننده و کارگردان به‌نام هالیوود که روز دوشنبه پنجم ماه ژوئیه از دنیا رفت یکی از سینماگران موفق و پولساز در دهه‌های ۷۰ تا ۹۰ میلادی بود و از او به عنوان یکی از پایه‌گذاران دوران فروش در سینما یاد می‌کنند. او با فیلم‌های سوپرمن، اسلحه مرگبار، گونیز و طالع نحس که در زمان خود با استقبال زیادی روبه‌رو شدند، پای نسلی جدید از علاقه‌مندان را به سینما باز کرد و خود نیز موفق شد رکورددار فروش در سینما باشد.

ریچارد دانر فیلم طالع نحس را در ژانر وحشت زمانی که ۴۵ ساله بود ساخت. این فیلم که زندگی یکی از سیاست‌مداران آمریکایی به نام «رابرت تورن» را به تصویر می‌کشد در سال ۱۹۷۶ موفقیت در گیشه و فروش بسیار را برای دانر به ارمغان آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در سال ۱۹۸۷ نخستین قسمت فیلم سوپرمن را درباره زندگی یک ابرقهرمان ساخت و در سال ۱۹۸۰ نیز سوپرمن دو به کارگردانی او به نمایش عمومی در آمد. فیلم سوپرمن که هنوز هم از آن به عنوان یکی از برترین‌های سینمای جهان یاد می‌شود در زمان نمایش عمومی موفقیتی بی‌نظیر و جهانی را برای ریچارد دانر رقم زد و ابرقهرمان فیلم او یعنی سوپرمن از آن پس وارد ادبیات عامه شد به طوری‌ که هر فرد قهرمان و شجاعی «سوپرمن» خطاب می‌شود.

در توصیف موفقیت بی‌نظیر این فیلم همین کافی است که بدانیم برای ساخت سوپرمن دو حدود ۵۵ میلیون دلار هزینه شد اما در گیشه بیشتر از ۳۰۰ میلیون دلار فروش داشت. این فیلم نامزد سه جایزه اسکار شد و جایزه افتخاری اسکار در بخش جلوه‌های ویژه را نیز دریافت کرد.

اگرچه اختلاف با تهیه‌کننده باعث شد ریچارد دانر از تیم سازنده سوپرمن جدا شود اما علاقه‌مندی او به ساخت فیلم‌های قهرمانانه برای نوجوانان همچنان وجود داشت و همین علاقه‌مندی در سال ۱۹۸۵ به ساخت فیلم هیجان‌انگیز و ماجراجویانه «گونیز» در ژانر کمدی انجامید. گونیز از سوی مخاطبان نوجوان سینما مورد استقبال قرار گرفت. دانر در ادامه زندگی هنری خود در سال ۱۹۸۷ فیلم کمدی‌ـ‌اکشن اسلحه مرگبار را ساخت. فیلمی که در سال‌های بعد قسمت‌های دو و سه آن نیز ساخته شد و محبوبیت بازیگر اصلی آن یعنی «مل گیبسون» را به همراه داشت. آخرین اثر سینمایی دانر «بلوک ۱۶» نام داشت که در سال ۲۰۰۶ ساخته شد.

مایکل بارسون، تاریخ‌نگار و منتقد سینما، از ریچارد دانر به عنوان یکی از معتبرترین سینماگران هالیوود نام برده که موفقیت‌های زیادی را در ساخت فیلم‌های اکشن (پرحادثه) کسب کرد.

بیشتر از فیلم