استارشیپ بعدیِ اسپیس‌اکس، زباله‌های فضایی را می‌بلعد

عملیات اسپیس‌اکس و سایر موسسات فضایی با انتقاد در تولید «زباله‌های فضایی» همراه بوده است

«تعداد فزاینده ماهواره‌ها و دیگر ابزار فضایی بر فراز کره زمین می‌تواند به برخوردهای فاجعه‌باری بیانجامد» - Handout / NASA / AFP

ایلان ماسک می‌گوید که اسپیس‌اکس می‌تواند در فضا حرکت کند و «زباله‌های فضایی» را با سفینه «استارشیپ» ببلعد.   

استارشیپ برای بسیاری از اهداف اسپیس‌اکس مرکزیت دارد و همچنان در دست توسعه است. اسپیس‌اکس امیدوار است نهایتا از آن برای نقل و انتقال مردم به فضا، ماه و ورای آن استفاده کند. این سفینه اغلب ماموریت‌های چشمگیری انجام داده است.

اما عملیات اسپیس‌اکس و سایر موسسات (فضایی) با انتقاد در مورد سهیم بودن آن‌ها در تولید «زباله‌های فضایی» همراه بوده است که می‌تواند چشم‌انداز آسمان را تیره کرده و با پر کردن آسمان خطرات دیگری ایجاد کند. کارشناسان بسیاری هشدار داده‌اند که تعداد فزاینده ماهواره‌ها و دیگر ابزار فضایی بر فراز کره زمین می‌تواند به برخوردهای فاجعه‌باری بیانجامد.  

برای نمونه، ماهواره‌های اینترنتی استارلینک به دلیل تعداد رو به افزایش ماهوار‌ها در فضای آسمان هم مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و هم در مورد خطراتشان هشدار داده شده است. اخترشناسان این ماهواره‌ها را به باد حمله گرفته‌اند و می‌گویند آن‌ها منظره آسمان را مسدود کرده و برای اجتناب از خطر برخورد به ناچار مدارهای خود را تغییر داده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آقای ماسک در حساب کاربری توییتری خود گفته است که موسسه‌اش می‌تواند با استفاده از استارشیپ، زباله‌ها را از آسمان پاک کرده و به حل این مساله کمک کند.

یک کاربر توییتر از ایلان ماسک پرسید آیا اسپیس‌اکس «به راهی برای جمع‌آوری نهایی زباله‌های فضایی فکر کرده است یا نه» زیرا به گفته این کاربر «این (معضل) می‌تواند در صورت خارج شدن از کنترل مستقیما بر تجارتش در آینده اثر بگذارد». آقای ماسک در پاسخ به برنامه‌ای اشاره کرد که برای استارشیپ در نظر دارد.   

او گفت: «بله، می‌توانیم استارشیپ را به شکلی در اطراف فضا پرواز دهیم که بتواند زباله‌ها را با یک سیستم پروانه‌ای عمودی (شبیه به خاک‌انداز برقی)  ببلعد.» 

درِ سیستم پروانه‌ای یک پرده بزرگ است که روی هرگونه باری که استارشیپ به فضا حمل می‌کند تعبیه می‌شود. این پرده هنگامی که سفینه در مدار مورد نظر قرار می‌گیرد باز شده و پیش از تمام شدن ماموریت سفینه و بازگشت به زمین بسته می‌شود.

این مکالمه در واکنش به یک توییت آقای ماسک در مورد بخش جدید استارلینک انجام شد که او پیشتر برای سفر به مریخ مطرح کرده بود.  

پوشش جدید استارلینک اسپیس‌اکس نشانگر مدار انتقال از کره زمین به مریخ است.

- ایلان ماسک ۳ ژوئیه ۲۰۲۱ 

آقای ماسک در مورد طرحش برای استفاده از استارلینک به منظور جمع‌آوری زباله‌های فضایی از جمله اینکه آیا اسپیس‌اکس مستقیما روی چنین راه حلی کار می‌کند، توضیح دیگری نداد.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی