شبح هراس از طالبان بر سر نمایشگاه تولیدات داخلی هرات

افزایش درگیری ها باعث شده است تا بازارهای افغانستان به شدت دچار رکود شوند

ششمین نمایشگاه تولیدات داخلی هرات به مدت پنج روز برگزار خواهد شد-عکس از هشت صبح

در میان هراس از تهاجم‌های پی‌درپی گروه طالبان بر شهرستا‌ن‌های اطراف شهر هرات در غرب افغانستان، ششمین نمایشگاه تولیدات داخلی هرات در این شهر برگزار شد. این نمایشگاه از سوی وزارت بازرگانی و صنعت افغانستان، اتاق بازرگانی و صنعت هرات و کارخانه‌های تولیدی در شهرک صنعتی این شهر برگزار شده است. نثار احمد فیضی غوریانی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان، که برای گشایش این نمایشگاه به هرات رفته است، می‌گوید در وضعیتی که جنگ و بحران در گوشه و کنار کشور بیداد می‌کند برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نشان‌دهنده امید مردم به فعالیت‌های اقتصادی و حتی سرمایه‌گذاری در عرصه بازرگانی است. آقای غوریانی گفت که این نمایشگاه در پی ایجاد بازار برای تولیدات داخلی افغانستان هم در سراسر این کشور و هم در بازارهای بین‌المللی است. به گفته وزیر بازرگانی و صنعت، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سراسر افغانستان از جمله هرات به وجود آمده و سرمایه‌گذاران داخلی توانسته‌اند در تولید برخی از اقلام به خودکفایی برسند تا جایی که دیگر نیاز به واردات این اقلام از خارج از کشور وجود ندارد. به گفته آقای غوریانی هرات در تولید ۶۰ نوع مواد در شهرک صنعتی این شهر به خودکفایی رسیده است و می‌تواند نیاز سراسر افغانستان را تامین کند.

در همین حال استاندار هرات نیز از ایجاد سهولت‌ها برای بهتر شدن سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در افغانستان و هرات خبر داد. صبور قانع، استاندار هرات، گفت که هم در عرصه امنیت سرمایه‌گذاران و هم در عرصه ایجاد سهولت‌های گمرکی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی همکاری‌های کافی صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال تعدادی از سرمایه‌گذارانی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، می‌گویند وضعیت امنیتی و روش دامپینگ (قیمت‌شکنی در اقتصاد) تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران را یا ورشکست کرده یا باعث شده تا فعالیت‌های اقتصادی خود را به حداقل برسانند. آنان می‌گویند وجود مواد مشابه تولیدات داخلی باعث شده است تا مشتری بیشتر به سوی مواد تولید شده خارجی برود و با وجود کیفیت استاندارد تولیدات داخلی، به آن اعتماد نکند.  دامپینگ به روشی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران بزرگ برای کنار زدن رقبای خود با استفاده از کاهش قیمت مواد مشابه، آنان را از چرخه رقابت تجاری خارج می‌کنند. استفاده از این شیوه در افغانستان توسط سرمایه‌گذاران داخلی کمتر صورت می‌گیرد زیرا به دلیل نبود زیرساخت‌های تولیدی در چهل سال گذشته، ظرفیت برای جذب سرمایه‌گذاری بسیار بلند است. اما به صورت معمول کشورهای همسایه افغانستان با استفاده از روش دامپینگ باعث ورشکسته شدن سرمایه‌گذاران داخلی می‌شوند. برای مثال در ۲۰ سال گذشته سرمایه زیادی روی تولید مرغ و تخم مرغ در افغانستان صورت گرفت. مزرعه‌های بزرگی در شهرک‌های صنعتی هرات، قندهار، جلال‌آباد و مزار شریف ایجاد شدند اما کشورهای همسایه به خصوص ایران و پاکستان با ارزان کردن قیمت گوشت مرغ سرمایه‌گذران در این عرصه را با چالش رو‌به‌رو کردند تا حدی که تعدادی از آن‌ها مجبور شدند تا مرغداری خود را ببندند. تنها پس از افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در دو سه سال گذشته، دوباره مرغداری‌ها در افغانستان فعال شده‌اند.

از سوی دیگر ناامنی مهم‌ترین عامل دیگر عدم رشد سرمایه‌گذاری در افغانستان است، البته ناامنی برای سرمایه‌گذاران افغان به دو صورت نمود پیدا می‌کند: جمعی و فردی. به صورت فردی تقریبا می‌شود گفت اکثریت بازرگانان در افغانستان حتما یک بار مجبور به باج‌دهی شده‌اند و تعدادی زیادی از آنان ربوده شدند و در قبال پول هنگفت آزاد شده‌اند.

به صورت جمعی نیز افزایش جنگ‌ها باعث شده است تا بازارها به شدت دچار رکود شوند و مردم افغانستان جز مواد اولیه مورد نیازشان چیز دیگری نمی‌خرند.

با این حال هنوز هم شهرک‌های صنعتی در گوشه و کنار افغانستان فعال‌اند و تنها در هرات حدود سه میلیارد دلار در شهرک صنعتی این استان سرمایه‌گذاری شده است.

ششمین نمایشگاه تولیدات داخلی هرات به مدت پنج روز برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه حدود ۲۲۰ غرفه عرضه محصولات تولیدی افغانستان وجود دارد و به‌رغم ناامنی‌ها و جنگ، در روز اول و دوم این نمایشگاه بخش وسیعی از مردم برای تماشای این نمایشگاه حضور پیدا کردند.