فعالیت‌ ۲۰ رسانه‌ محلی در شمال افغانستان با تهدید طالبان متوقف شد 

دولت افغانستان: طالبان با تهدید رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهند جنایات و ظلم‌هایشان را مخفی کنند

آزادی رسانه‌ها از دستاوردهای مهم ۲۰ سال اخیر در افغانستان بوده است-WAKIL KOHSAR / AFP

۲۰ رسانه محلی در شمال افغانستان و محله‌های تحت کنترل طالبان، به‌دلیل تهدید‌های امنیتی، فعالیت‌های خود را متوقف و شماری از خبرنگارانشان از منطقه فرار کردند و به استان‌های امن این کشور به ویژه کابل رفتند.

شماری از مسئولان این رسانه‌ها گفته‌اند که شدت گرفتن جنگ، تهدیدهای امنیتی و اقدام طالبان به وضع محدودیت‌ برای رسانه‌‌ها، آنان را به شدت نگران کرده است و ناچارند فعالیت‌هایشان را تا مدت نامعلومی متوقف کنند. آنان هشدار داده‌اند که اگر جنگ متوقف نشود و طالبان از فشار آوردن بر رسانه‌ها دست نکشد، به احتمال زیاد، بیشتر رسانه‌ها دست از فعالیت برمی‌دارند و در رسانه‌هایشان را می‌بندند.

هدایت‌الله مجددی، مسئوول تلویزیون اورانوس در استان کندز، گفت: «در صورتی که وضعیت جنگی و محدویت‌ها برای رسانه‌ها ادامه یابد، تمامی رسانه‌های محلی بسته خواهند شد.»

دفتر نی، حامی رسانه‌های آزاد افغانستان، نیز از بسته شدن ۲۰ رسانه محلی در مناطق در کنترل طالبان خبر داده و اعلام کرده است که اگر وضعیت تغییر نکند و طالبان به آزادی بیان و رسانه احترام نگذارند، رسانه‌های زیادی مجبور خواهند شد از فعالیت و اطلاع‌رسانی دست بردارند. مجیب خلوتگر، رئیس نی، به ایندیپندنت فارسی گفت: «متاسفانه به دلیل تهدید‌های امنیتی، شدت گرفتن جنگ و وضع محدودیت‌ برای رسانه‌ها از سوی طالبان در شمال افغانستان، شماری از رسانه‌ها به فعالیت‌هایشان خاتمه دادند و در صورتی که طالبان به آزادی بیان و فعالیت‌های رسانه‌ها توجه نکند، آنان به کار نخواهند پرداخت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خلوتگر طالبان را مخالف آزادی بیان و رسانه‌ها خواند و گفت: «طالبان در محلات تحت کنترل خود، سه رسانه را به زور تفنگ واداشتند به نفع آن‌ها فعالیت کنند که این کار آنان مخالف آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و قوانین جنگی است. رسانه‌ها همیشه در تمام کش‌وقوس‌ها بی‌طرف بودند و هستند. نباید با زور، تهدید و وضع محدودیت‌ها رسانه‌ها را از فعالیت بازداشت.»

او در ادامه افزود: «طالبان در زمان حکومت خود نشان دادند که مخالف آزادی رسانه‌ها، آزادی بیان و انتشار موسیقی و برنامه‌های تفریحی‌اند و حالا نیز با همان فکر و اندیشه دشمنی خود را با رسانه اعلام کرده‌اند. من از تمام طرف‌های جنگ به‌ویژه طالبان می‌خواهم که به قوانین جنگی احترام بگذارند و فعالیت‌ رسانه‌ها را به زور و تهدید متوقف نکنند و بگذارند آنان کارشان را  بی‌طرفانه انجام دهند.»

با شدت گرفتن جنگ طالبان با نیروهای امنیتی افغان و پیشروی این گروه (طالبان) در مناطق شمالی افغانستان، سفارت امریکا در کابل نیز اعلام کرد که طالبان می‌خواهند در روستاهایی که تصرف کردند صدای رسانه‌ها را خاموش کنند و می‌کوشند که کارهایشان در ویران کردن زیرساخت‌های عمومی، غارت و قتل غیرنظامیان و سربازان پنهان بماند و رسانه‌ها نتوانند مردم را خبردار کنند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، هر نوع تهدید و وضع محدودیت‌ برای رسانه‌ها در شمال افغانستان را رد کرد و گفت: «این حرف و سخنان که گویا ما برای رسانه‌ها محدودیت وضع یا آن‌ها را تهدید کرده‌ایم که به نفع ما کار کنند، بی‌اساس و بی‌ریشه است. ما هیچ‌گاه طرفدار توقف فعالیت‌ رسانه‌ها نیستیم؛ به شرطی که اصل بی‌طرفی را حفظ کنند و دقیق، بجا و همه‌جانبه اطلاع‌رسانی کنند.»

این در حالی است که دولت افغانستان تاکید دارد طالبان با وضع محدویت‌ برای رسانه‌ها و تهدید خبرنگاران، تلاش دارند که جنایاتشان را از چشم مردم پنهان کنند و کارهایشان را که مخالف ارزش‌های مردم است، پیش ببرند.

دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز رسانه‌های آزاد افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «طالبان در گذشته امتحانشان را پس دادند و حالا نیز با تهدید رسانه‌ها و خبرنگاران تلاش دارند  جنایاتشان را از چشم مردم پنهان کنند و این دستاورد بزرگ مردم افغانستان را که ۲۰ سال برایش قربانی دادند، از بین ببرند.» آقای مینه‌پال، رسانه‌های افغانستان را از دستاوردهای بزرگ و نابودی‌ناپذیر خواند و افزود: «ما آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را با ۲۰ سال مبارزه و قربانی کسب کردیم و یکی از ارزش‌های کلان دولت و مردم ما است. ما به رسانه‌ها و خبرنگاران کشور وعده می‌دهیم که به گونه جدی از آن‌ها حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم که طالب به زور و تهدید صدایشان را خاموش کند.»

سید احمد ابرار، خبرنگار افغان، هم از وضعیت پیش‌آمده برای رسانه‌ها انتقاد کرد و به ایندیپندنت فارسی گفت: «خبرنگاران صدای رسای مردم و رسانه‌ها وسیله انتقال این صداها هستند. طالب و هیچ گروهی دیگری نباید خبرنگاران را تهدید و آزادی بیان را خاموش کند.»  

بیشتر از جهان