عفو بین‌الملل خواستار توقف اعدام یک کودک-مجرم محبوس در زندان ارومیه شد

«مقامات ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند که حکم اعدام بهاالدین قاسم‌زاده را روز یکشنبه ۱۳ تیر در زندان ارومیه به اجرا بگذارند»

ایران همچنان بعد از چین بالاترین تعداد اعدام‌ها را دارد- عکس از Kurdistan Human Rights

عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای حکم بهاالدین قاسم‌زاده، کودک-مجرم محکوم به اعدام شد.

به گزارش هرانا بهاالدین قاسم‌زاده، کودک مجرم محبوس در زندان ارومیه، امروز شنبه ۱۲ تیرماه، به همراه دو زندانی دیگر از جمله برادر بیمار خود جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده است.

به نوشته عفو بین‌الملل: «مقامات ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند که حکم اعدام بهاالدین قاسم‌زاده را فردا صبح (یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰) در زندان ارومیه به اجرا بگذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان حقوق‌بشری در ادامه نوشته «اعمال مجازات اعدام علیه کسانی که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند نقض فاحش حقوق بین‌الملل و تعهدات ایران تحت کنوانسیون حقوق کودک و نیز میثاق‌ بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است.»

به گزارش عفو بین‌الملل، قاسم‌زاده در آذر ۸۸ دستگیر شد و بر اساس اعترافاتی که به گفته خودش از طریق شکنجه در بازداشتگاه پلیس آگاهی ارومیه از او گرفته شد به اعدام محکوم شده است.

بهاالدین قاسم‌زاده در زمان وقوع جرم ۱۵ سال داشته است.

سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری همواره نسبت به اعدام کودک-مجرم‌ها در ایران ابراز نگرانی و اعتراض کرده‌اند و از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا اجرای احکام اعدام محکومانی را که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند و کودک-مجرم محسوب می‌شوند، لغو کند.

ایران همچنان بعد از چین بالاترین تعداد اعدام‌ها را دارد.