ایران از سفر معاون مدیرکل آژانس به تهران خبر داد

غریب آبادی: بازدید ماسیمو آپارو در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی و در چارچوب موافقت نامه جامع پادمان است

ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از تعهدات خود در آن توافق فاصله گرفت و در آخرین اقدام گفت اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی را به حالت تعلیق در می‌آورد- Atomic Energy Organization of Iran / AFP

نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین از سفر ماسیمو آپارو معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در هفته جاری خبر داد، اما گفت این سفر در چارچوب فعالیت‌های معمول آژانس بوده و برنامه‌ای برای گفت‌وگو تنظیم نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، کاظم غریب آبادی روز شنبه با بیان این که آپارو همچنین یکی از بازرسان مصوب برای ایران نیز محسوب می‌شود، گفت که بازدید وی در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی و در چارچوب موافقت نامه جامع پادمان است.

وی افزود، اگرچه با آژانس در تماس مداوم هستیم، اما هیچ برنامه گفت‌وگویی برای معاون مدیرکل این نهاد بین‌المللی در تهران پیش‌بینی نشده است. اشاره غریب‌آبادی احتمالا به گفت‌وگو در مورد تمدید توافق موقت با آژانس برای ادامه بازرسی‌ها است.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز شنبه در توئیتی با اشاره به این اعلام غریب آبادی، بر اهمیت بالای ادامه تماس‌های ایران و آژانس، به ویژه در این مرحله که به گفته او انتظار احیای برجام می‌رود، تاکید کرد.

او در توییت دیگری به تمدید نشدن توافق موقت ایران و آژانس اشاره کرد و نوشت: تحت این شرایط مهم است که اطمینان حاصل شود دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای ایران به فعالیت خود ادامه دهند و تصاویر ضبط شده نگهداری شوند. وی در پایان تاکید کرده است که این کار از بروز مشکلات در آینده جلوگیری خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از تعهدات خود در آن توافق فاصله گرفت و در آخرین اقدام گفت اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی را به حالت تعلیق در می‌آورد. تصمیمی که موجب نگرانی آژانس و طرف‌های مذاکرات وین برای احیای برجام شد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از اعلام این تصمیم، در اسفند ماه به تهران سفر کرد و در بازگشت گفت دو طرف توافق کردند فعالیت دوربین‌های آژانس برای سه ماه ادامه یابد، اما داده‌های آن تا زمان حصول توافق در وین و لغو تحریم‌ها، نزد ایران باقی بماند.

مهلت سه ماهه این توافق، که از آن با عنوان تفاهم فنی یاد می‌شود، سوم خرداد به سر رسید و ایران و آژانس برای تمدید آن به مدت یک ماه دیگر موافقت کردند که آن هم سوم تیر ماه به سر رسید؛ اما این بار تمدیدی در کار نبود و برخی می‌گویند مذاکرات وین را دشوارتر خواهد کرد.