تنیسور جوان کانادایی اندی ماری را غافلگیر کرد

عده‌ای از کارشناسان تنیس معتقدند که بازگشت اندی ماری به رقابت‌ها ارزش تحمل این همه دشواری را برای او نداشته است

حذف اندی ماری از رقابتهای تنیس ویمبلدون - Adrian DENNIS / AFP

رقابت‌های تنیس ویمبلدون در مرحله سوم و روز پنجم این مسابقات در نیمه بالایی جدول پیگیری شد و در مهم‌ترین آن‌ها سر اندی ماری، تنیس‌باز مشهور بریتانیا، با قبول شکست مقابل دنیس شاپووالوف، تنیسور ۲۲ ساله و جوان کانادایی،  از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در واقع باید گفت که که اندی ماری در این مسابقه غافلگیر شد و دنیس جوان با ضربات سهمگین فورهند خود کار را برای او سخت کرد. اندی ماری دو مسابقه قبلی خود را طولانی پشت سر گذاشته بود و برای بازیکنی مانند او که از شرکت در رقابت‌های بزرگ مدتی زیادی دور بوده است آمادگی جسمانی بیشتری را طلب می‌کرد چراکه او تصمیم داشت در کورس رقابت‌ها باقی بماند.

اندی ماری در ست اول هم نمایش خوبی نداشت و در حالی که پنج بر یک عقب افتاده بود تلاش زیادی کرد تا گیم‌های از دست رفته را برگرداند، اما در نهایت ست را با اختلاف یک گیم به حریف با نتیجه ۴ـ۶ واگذار کرد. قدرت ضربات سرویس شاپووالوف در این مسابقه به قدری بود که در ست‌های دوم و سوم کار را برای اندی ماری دشوار کرد و موفق به زدن ۱۲ سرویس بدون پاسخ شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خستگی بیش از اندازه اندی ماری از دو مسابقه قبلی اجازه مقابله بیشتر را به او نمی‌داد و در نهایت ست‌های دوم و سوم را نیز با نتایج مشابه ۲-۶ و ۲-۶ واگذار کرد و به حضور خود در این رقابت‌ها پایان داد. اندی ماری ۳۴ ساله پس از ۴ سال در این رقابت‌ها حاضر شده بود. او پس از دومین قهرمانی خود در رقابت‌های ویمبلدون در سال ۲۰۱۷، به دلیل مصدومیت و عمل جراحی روی استخوان ران پا از مسابقات تنیس برای مدتی طولانی دور بوده است و حتی دو سال پیش نیز در رقابت‌های استرالیا از دنیای تنیس خداحافظی کرد اما با جراحی موفقیت‌آمیز پس از آن زمان تصمیم به بازگشت دوباره به رقابت‌ها گرفت.

عده‌ای از کارشناسان تنیس معتقدند که بازگشت او به رقابت‌ها ارزش تحمل این همه دشواری را برای او نداشته است. اما اندی ماری نظر متفاوتی دارد و می‌گوید درست است که این رقابت‌ها برای من در مرحله سوم به پایان رسید، اما تنیس بازی کردن برای من در بالاترین سطح مهم است و در حال حاضر برای این کار آمادگی کامل دارم و این موضوعی است که در این سه مسابقه نشان دادم. او گفت بازی کردن در کنار جوان‌ترها و رقابت با آن‌ها برایم لذت‌بخش است.

من مصدومیت‌های سنگینی را پشت سر گذاشته‌ام و با برنامه‌ریزی که با کادر مربیان داشته‌ام تصمیم دارم که به مسابقه دادن ادامه دهم. دنیس شاپووالوف نیز پس از پایان مسابقه از عملکرد اندی ماری تقدیر کرد و از او به عنوان یک اسطوره نام برد. او گفت اندی ماری زمانی الگوی او بوده است و همیشه آرزوی این را داشته است که روزی در زمین اصلی مسابقات تنیس ویمبلدون بازی کند و با بازی امروزش در این زمین و مقابل الگوی دوران بچگی‌اش آرزوی او برآورده شده است.

اندی ماری تنها تنیسور موفقی بود که توانست در سال ۲۰۱۳ و پس از ۷۷ سال بریتانیایی‌ها را به قهرمانی در مسابقات ویمبلدون در قسمت مردان برساند، تیم هنمن بریتانیایی برای رسیدن به این عنوان سال‌ها تلاش کرد اما حتی به دیدار پایانی این رقابت‌ها هم نرسید. به این ترتیب کار اندی ماری در سال ۲۰۲۱ در رقابت‌های ویمبلدون به پایان رسید اما تلاش او برای بازگشت به دنیای تنیس از نظر تمامی طرفداران این رشته قابل ستایش است و این موضوع او را به یکی از محبوب‌ترین ورزشکاران در دنیا و به ویژه در بریتانیا تبدیل کرده است.

از مهم‌ترین مسابقات برگزارشده در مرحله سوم باید به پیروزی راحت جوکوویچ در سه ست مقابل کودلا، تنیس‌باز آمریکایی، اشاره کرد. جوکو ست‌های اول و دوم را ۶-۴ ۶-۳ پیروز شد و در حالی که ست سوم را ۱-۴ عقب بود توانست بازی را در تایبرک پیروز شود. حریف جوکو در مرحله یک‌هشتم نهایی کریستن گارین از کشور شیلی خواهد بود.

بیشتر از تنيس