وضعیت فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان و فرافکنی مسئولان

نماینده چابهار در مجلس: «در حال روبه‌رو شدن با یک فاجعه انسانی هستیم» 

مهر

 وضعیت ابتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان وخیم گزارش شده است. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، از اینکه هشدار روزهای گذشته جدی گرفته نشد انتقاد کرد و گفت وضعیت فوق بحرانی است.

از سوی دیگر معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیز از بروز فاجعه انسانی در چابهار خبر داد و تیم واکنش سریع وزارت بهداشت به سیستان و بلوچستان سفر کرده‌اند. حمید سوری، مشاور وزیر بهداشت، رعایت نکردن موارد بهداشتی را در وضعیت ایجادشده موثر می‌داند و گفته است که نیمی از مردم اینجا ماسک نمی‌زنند اما نماینده چابهار معتقد است مسئولان وزارت بهداشت فرافکنی می‌کنند. 

استان سیستان و بلوچستان از نظر رعایت دستورات بهداشتی در اغلب موارد در رتبه آخر قرار دارد اما این همه ماجرا نیست چرا که برای نمونه یکی از راه‌های انتقال بیماری مرزها هستند و به همین دلیل استان‌های مرزی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. 

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، هفته گذشته نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت نوشت و از مقاومت استاندار برای ایجاد محدودیت‌ها و بستن مرزها انتقاد کرد اما این هشدارها به گفته خودش جدی گرفته نشد و حالا کار به جایی رسید است که وضعیت بحرانی اعلام شود. 

به گزارش خبرآنلاین روزانه ۱۲۰۰ نفر در این استان به کرونا مبتلا می‌شوند و آمار مرگ و میر روزانه هم ۱۹ نفر اعلام شده است آماری که به گفته محلی‌ها باید سه برابر شود اما فدا حسین مالکی، نماینده زاهدان، با دادن تذکر شفاهی در مجلس گفت که وزیر بهداشت حتی جواب تلفن استاندار را نمی‌دهد و مدیریتی بر ستاد کرونای استان ندارد. منظور او همان استانداری است که چند روز پیش حسینعلی شهریاری به دلیل ممانعت از قرنطینه استان از او به وزیر بهداشت شکایت کرد.

حسینعلی شهریاری سوء‌مدیریت در کنترل ورود ویروس دلتا را دلیل اصلی بحران دانست و به خبر آنلاین گفت که به حسن روحانی و وزیر بهداشت نامه نوشته و هشدار داده است که همه مرزها با هند و پاکستان بسته شود اما وزیر بهداشت و وزیر کشور این توصیه‌ها را جدی نگرفتند. 

موج پنجم کرونا در استان‌های ایران با ویروس دلتا آغاز شد و گزارش‌های رسمی و غیر رسمی حکایت از آن دارد که سراسر استان سیستان و بلوچستان را درگیر کرده است. 
با وجود اینکه هشدارها درباره شیوع ویروس دلتا در استان سیستان و انتقال آن از این استان به دیگر نقاط کشور از هفته گذشته آغاز شده بود، استانداری تازه دو روز پیش دستور تعطیلی و قرنطینه را صادر کرده است. 

وزارت بهداشت مدعی شده است که دستور واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال در محروم‌ترین استان ایران صادر شده اما سید محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، معتقد است اجرای این تصمیم مشروط به فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که با توجه به کمبودهای بهداشتی و درمانی بعید است به این زودی‌ها فراهم شود. 

پس از وخیم اعلام‌شدن وضعیت استان سیستان و بلوچستان و انتقادها به مدیریت ستاد مقابله با کرونا تیم واکنش سریع وزارت بهداشت به این استان سفر کردند اما دولتی‌ها با انکار اشتباهات مدیریتی در کنترل کرونا مثل همیشه انگشت اتهام را به سوی مردم نشانه گرفتند. به گزارش ایسنا حمید سوری، مشاور وزیر بهداشت، در جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: «در بازدیدی که از سطح شهر داشتم، هیچ نشانی از وضعیت قرمز ندیدم. با یک نگاه سرانگشتی از هر صد نفر، کمتر از نیمی از افراد ماسک زده بودند.» 

به گفته او قدرت سرایت ویروس‌های جهش‌یافته در کنار رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی، باعث شده موارد مثبت کرونا تا سه برابر افزایش داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه نمی‌توان رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در شیوع بیماری انکار کرد اما بی‌توجهی به هشدارها و ناتوانی در مدیریت بحران نیز در وضعیت به وجود آمده نقش داشته است. 

حمید سوری در زاهدان گفت که در شرایط فعلی باید با «نگاه عالمانه و پرهیز از سیاسی‌بازی» وضعیت را مدیریت کرد اما معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس با تاکید بر اینکه رعایت نکردن موارد بهداشتی نافی مسئولیت وزارت بهداشت نیست از مسئولان این وزارتخانه خواست که به جای «فرافکنی و فرار رو به‌ جلو» پاسخگو باشند و بگویند که چرا روند واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد و کند است. او گفت: «آقایان باید پاسخ بدهند که چرا زیرساخت‌های حوزه درمان در جنوب سیستان و بلوچستان از نصف شاخص کشوری هم پایین‌تر است. برخی موضوعات را انگار که از بس گفتیم و انجام نشده برای آقایان عادی شده است.» 

به گفته او شیوع کرونا اکنون دیگر دامنه بحران را طی کرده و ما در حال روبه‌رو شدن با یک فاجعه انسانی هستیم.