هشدار دانشمندان درباره گرم‌ترین تابستان 

تابستان‌های گرم دو دهه اخیر

Robin UTRECHT / ANP / AFP

ژوئیه ۲۰۱۹ گرم‌ترین ماه در همه دوره‌هایی بوده که انسان تاکنون ثبت کرده است.

پیش‌تر، هواشناسان داده‌های اولیه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد رکورد دمای هوا در کره زمین شکسته شده است. این داده‌ها، حاوی هشداری مبنی بر فوریت داشتن کاهش شدت اثرات بحران اقلیمی است.

اما اداره ملی اقیانوس و جو آمریکا (NOAA) روز پنجشنبه اعلام کرد که ماه ژوئیه ۰.۹۵ درجه سانتیگراد از متوسط دمای این ماه در قرن بیستم بیشتر بوده است که به میزان اندک ۰.۰۳ درجه سانتیگراد، از رکورد قبلی که در سال ۲۰۱۶ ثبت شده بود، فراتر رفته است.

بر اساس این داده‌ها،  دمای هوا که از سال ۱۸۸۰ تا کنون هر سال ثبت شده است، ماه ژوئیه ۱.۲ درجه سانتیگراد از دوران پیش از انقلاب صنعتی بالاتر رفته است.

دانشمندان گفته‌اند که احتمالا این روند افزایشی حاصل فعالیت‌های انسانی در روی زمین، ادامه خواهد داشت.

در پی انتشار داده‌های اولیه در اوایل این ماه، پتری طالس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی گفت در ماه ژوئیه «تاریخ اقلیمی با ثبت رکوردهای جدید دما در مقیاس محلی، ملی و جهانی، بازنویسی شد».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز نگرانی خود را در مورد رکوردشکنی دما ابراز کرد.

او‌ گفت: «ما همیشه تابستان‌های گرمی را گذرانده‌ایم. اما این تابستان، از تابستان‌های دوران جوانی ما نیست. این تابستان، تابستان زمان پدر بزرگ شما هم نیست. تمام این‌ها بدین معناست که مقطع زمانی میان سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ جزو گرمترین سال‌هایی است که تاکنون ثبت شده است. همین امسال، شاهد بودیم که رکورد‌ها از دهلی نو تا آلاسکا، از پاریس تا سانتیاگو، و از آدلاید تا مدار قطب شمال، گسترده است».

آقای گوترش افزود: «اگر امروز اقدامی در مورد تغییرات اقلیمی نکنیم، این گرمایش شدید هوا فقط دارد نوک کوه یخ این معضل را نمایان می‌کند. در واقع خود کوه یخ نیز به‌سرعت در حال آب شدن است».

او ادامه داد: «جلوگیری از تخریب غیرقابل برگشت آب و هوا، مسابقه‌ای در زندگی ما و برای زندگی ماست. مسابقه‌ای که می‌توانیم و باید در آن پیروز شویم».

در پی گزارش‌های کشورهای اروپایی مبنی بر رکوردشکن بودن دمای هوای ماه ژوئیه در آن کشورها، این نتایج قابل پیش‌بینی بود. 

طبق آمار اداره ملی اقیانوس و جو(NOAA)، نُه ماه ژوئیه از ۱۰ ماه ژوئیه‌ای که گرمترین دما را به خود دیده اند، از سال ۲۰۰۵ به این طرف بوده اند. ماه قبل، چهل وسومین ژوئیه پیاپی بود که دمای آن از متوسط دمای تمام ماه‌های ژوئیه در قرن بیستم، بیشتر بوده است.

ماه ژوئن امسال نیز در ۱۴۰ سال گذشته به‌عنوان گرم‌ترین ماه ژوئن ثبت شده است.

رکورد شکنی دما در ماه ژوئیه با رویدادهای نگران کننده جوی دیگری نیز همراه بود. برای مثال، متوسط حجم یخ دریایی  قطبی در ماه ژوئیه ۲۰۱۹،  تقریبا ۲۰ درصد از متوسط  آن در ماه‌های ژوئیه کمتر بود و حتی از کمترین مقدار ثبت شده در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۲ نیز پایین‌تر رفت.

موج گرمای ماه گذشته در بریتانیا دمای ۳۸.۷ درجه سانتیگراد را در «بوتانیک گاردن» کمبریج به‌عنوان رکورد جدیدی ثبت کرد. رکورد پیشین، ۳۵.۵ درجه سانتیگراد بود که در ماه اوت سال ۲۰۰۳ در «فاورشام» کنت ثبت شده بود.

فرانسه نیز با دمای ۴۲.۶ درجه در پاریس، برابر با دمای معمولی ماه ژوئیه در بغداد، رکورد قبلی را شکست.

شهر شمالی لیل فرانسه نیز دمای ۴۱.۶ درجه‌ای را تجربه کرد که ۴ درجه از رکورد قبلی بالاتر بود.

با رسیدن دما به ۴۰.۷ درجه در گیلز- ریجن، رکورد ۷۵ ساله هلند نیز شکسته شد. در شهر لینگن در آلمان دما به ۴۲.۶ درجه رسید و در بلژیک رکورد جدید ۴۱.۸ درجه در بنلنلیک ثبت شد.

حتی در هلسینکی فنلاند درجه حرارت به رکورد ۳۳.۲ درجه رسید و بخش‌هایی از آمریکا نیز با بحران رکوردشکنی دما مواجه شد. 

دمای بالا باعث ذوب شدن سریع یخ‌های گرینلند بین ۱۱ تا ۲۰ ژوئیه شد که رویداد فوق‌العاده این سال به‌شمار می‌رود. دانشمندان قطب‌شناس بر این باورند که در سال ۲۰۱۹ رکورد جدید از دست رفتن یخ در این کشور ثبت خواهد شد. 

در مناطق شمالی مدار قطب شمال، موج گرما جرقه‌ای بود برای ایجاد آتش‌سوزی‌های گسترده که دی‌اکسیدکربن ایجاد شده از آن، معادل میزان دی‌اکسید‌کربنی است که در سراسر سال ۲۰۱۷ در کلمبیا ایجاد شد. 

صدها آتش سوزی که بسیاری از آنها به روشنی از فضا قابل دیدن بود، سیبری را نابود کرد و بر بیش از سه میلیون هکتار زمین اثر گذاشت.

کارشناسان گفته‌اند که موج گرما به فعالیت‌های انسانی مربوط است که در بعضی مناطق، احتمال چنان نتایجی را دو برابر کرده است.

در سال جاری تا امروز دمای زمین ۰.۹۵ درجه سانتیگراد از متوسط آن بیشتر بوده است، اما هنوز اندکی از سال ۲۰۱۶ کمتر است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent

بیشتر از جهان