وزیر خارجه اسرائیل: نگران مذاکرات آمریکا و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران هستیم

یائیر لاپید در روز دوم سفر خود به امارات از محل نمایشگاه عظیم بین‌المللی موسوم به «اکسپو ۲۰۲۰ دبی» بازدید کرد

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل در مراسم افتتاح کنسولگری این کشور در دبی- KARIM SAHIB / AFP

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، که در سفری دو روزه در امارات متحده عربی است، درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و جمهوری اسلامی ایران برای احیای برجام، گفت که اسرائیل هنوز نگران مذاکرات است.

لاپید روز چهارشنبه، ۳۰ ژوئن، طی سخنانی در دبی گفت:‌ «سه گزینه وجود دارد. بهترینش یک توافق خوب است که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شود. دوم تحریم و فشار حداکثری است، و سومین گزینه، یک توافق بد است.»

متحد اصلی اسرائیل، یعنی ایالات متحد آمریکا، و دشمن اصلی‌ آن، جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر در میانه مذاکرات غیرمستقیم به سر می‌برند. پیش‌تر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، قویا با این مذاکرات مخالفت کرده بود.

یائیر لاپید همچنین از چشم‌انداز توافقنامه‌های همکاری بیشتر میان دو کشور اسرائیل و امارات متحده عربی خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی و اسرائیل در ماه سپتامبر و به میانجیگری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، با امضای پیمان «ابراهیم» روابط خود را عادی‌ کردند. این پیمان راه را برای امضای توافقنامه‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف، از گردشگری گرفته تا همکاری‌های مالی، هموار ساخت.

لاپید در دبی به خبرنگاران گفت:‌ «در ماه ژوئیه در اسرائیل توافقنامه‌های بیشتری امضا خواهیم کرد. چشم‌انداز ما این است که همکاری از میان دولت‌ها، به کسب‌وکارها و مردم منتقل شود.»

یائیر لاپید این سخنان را در مراسم افتتاح کنسولگری اسرائیل دریک منطقه تجاری در دبی ایراد کرد. او روز سه‌شنبه سفارت اسرائیل را در ابوظبی افتتاح کرد. 

وزیر خارجه اسرائیل کنسولگری اسرائیل در دبی را «مرکز همکاری»،‌ و جایی توصیف کرد که محل تجلی «توانایی همفکری و همکاری و تغییر برای جهانی بهتر» خواهد بود.

او روز چهارشنبه از محل نمایشگاه عظیم بین‌المللی موسوم به «اکسپو ۲۰۲۰ دبی» نیز بازدید کرد که اسرائیل نیز همراه با بیش از ۱۹۰ کشور جهان در آن حضور خواهد داشت.

این نمایشگاه شش ماهه، در پی تاخیر یک ساله به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، قرار است در ماه اکتبر گشایش یابد.

این نخستین سفر یک وزیر خارجه اسرائیل به امارات، و نخستین بار پس از شکل‌گیری پیمان ابراهیم میان دو کشور است که یک مقام رسمی عالی‌رتبه اسرائیل به ابوظبی سفر می‌کند.